۱۰ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۱۷

در دربی هشتاد و ششم رخ می دهد؛

تقابل اندیشه‌های شفر و برانکو در قالب استقلال و پرسپولیس

تقابل اندیشه‌های شفر و برانکو در قالب استقلال و پرسپولیس

سرخابی‌های تهران از چارچوب هفته بیست و پنجم رقابت‌های لیگ برتر به مصاف هم می‌روند تا یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی کشور رقم بخورد.

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: یکی از بزرگ ترین رویدادهای ورزشی کشور دیدار سنتی بین تیم های استقلال و پرسپولیس است. این اتفاق برای هشتاد و ششمین بار در هفته بیست و پنجم رقابت‌های لیگ برتر روی می‌دهد. سرخابی‌های تهران روز پنجشنبه دهم اسفند به مصاف هم می‌روند تا یکی از حساس ترین بازی‌های سال‌های اخیر این دو تیم انجام شود. این دو تیم در حالی به مصاف هم می‌روند که پرسپولیس با ۵۷ امتیاز در صدر جدول قرار دارد و قهرمانی‌اش را در این فصل قطعی کرده و آبی پوشان با ۳۸ امتیاز در رده سوم جدول قرار دارند و هیچ شانسی برای قهرمانی در این فصل ندارند.

ویژگی خاص دربی ۸۶ حضور دو سرمربی خارجی روی نیمکت دو تیم است. دو سرمربی خارجی که مقبول هواداران دو تیم هستند و انتظار هواداران هر دو تیم از تیم های مورد علاقه شان پیروزی است. اتفاقات ماه‌ها و هفته‌های اخیر باعث شد تا انتظار هواداران دو تیم آنقدر بالا برود که انتظار پیروزی‌های پر گل از تیم های خود داشته باشند. 

* شماره یک اما نا مطمئن
هر دو تیم در شرایطی هستند که قطعا در درون دروازه از دروازه‌بان‌های شماره یک خود استفاده می‌کنند. اما شفر و برانکو در حالی از رحمتی و بیرانوند در ترکیب خود استفاده می کنند که قطعا ترجیح می‌دادند این دو در شرایط بهتری قرار داشتند.

در مورد سید مهدی رحمتی گفته می‌شود با التهاب زانو دست و پنجه نرم می‌کند. او در این روزهای اخیر بسیاری از تمرینات گروهی تیمش را از دست داده و حتی در آخرین بازی آبی پوشان در بین هجده نفر هم قرار نداشت. شاید رحمتی از نظر سلامتی کامل با محدودیت مواجه باشد اما تجربه او به اندازه‌ای هست که تاحدود زیادی خیال شفر را از چارچوب دروازه راحت کند.

بیرانوند اما در شرایطی متفاوت قرار دارد. دروازه بان سرخ ها در اوج سلامت قرار دارد اما از آمادگی لازم دور است و تزلزل او در بازی‌های اخیر سرخ پوشان نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

* تجربه پرسپولیسی‌ها و نیروی جوانی استقلال
خط دفاعی پرسپولیس با محوریت بازیکنان با تجربه در قلب خط دفاعی شکل می‌گیرد و در این بازی خط دفاعی استقلال و به خصوص قلب دفاعی‌اش با استفاده از بازیکنان جوان و انرژیک شکل می‌گیرد. پرسپولیس با حسینی و شجاع در قلب دفاعی و حسین ماهینی در دفاع راست در کنار محمد انصاری جوان یک خط دفاعی باتجربه دارد. این در حالی است که خط دفاعی آبی پوشان با محوریت بازیکنان جوان شکل گرفته است.

بهترین مدافع این فصل استقلال سید مجید حسینی است که قطعا در این بازی هم رهبری خط دفاعی این تیم را برعهده دارد. مدافع ۲۲ ساله استقلال در کنار خود روزبه چشمی جوان را می‌بیند که قرار است زوج مکمل او باشد. در جناح راست خط دفاعی استقلال هم وریا غفوری به بازی گرفته می‌شود تا ارکان خط دفاعی تیم شفر با استفاده از بازیکنان جوان و انرژیک شکل بگیرد.

* هافبک ها، نقطه اتکا شفر
بی تردید در تیم شفر بیشترین امید به خط میانی است. امید ابراهیمی موثر ترین بازیکن استقلال و مهم ترین مهره در تیم شفر است. شفر پیش از این هم به نقش مهم رهبری این بازیکن اشاره کرده بود. در کنار ابراهیمی استقلال یک مهره کلیدی دیگر به نام جباروف دارد. طراح اصلی حملات آبی پوشان و بهترین گلزن این تیم. جباروف برای باز کردن دروازه هیچ تیمی نیاز به حضور در محوطه جریمه ندارد. جباروف به راحتی از بیرون محوطه جریمه به دروازه حریفان دسترسی دارد.

جباروف در این فصل بالغ بر ۲۵ موقعیت گل با پاس‌های خلاقانه‌اش ایجاد کرده که مهاجمان استقلال کمتر از آن استفاده کرده‌اند. اما ممکن است از حالا به بعد با وجود تیام کمتر پاس‌های طلایی این ازبک باتجربه هدر برود.

در خط میانی استقلال از داریوش شجاعیان نباید به راحتی گذشت. تاثیرگذار ترین بازیکن استقلال با ۴ گل و ۴ پاس گل یکی از خطرناک ترین مهره‌های این تیم در دربی است که قطعا برانکو برای مهار این بازیکن تفکراتی اندیشیده است. غفلت از دارویش شجاعیان می تواند برای پرسپولیس گران تمام شود.

* کناره‌های زمین برای پرسپولیس
برانکو برای دست یابی به دروازه استقلال روی کناره‌های زمین و رفت و آمد بازیکنانش از چپ و راست حساب خاصی باز کرده است. به خصوص از جناح چپ که یک بازیکن همه فن حریف به اسم وحید امیری دارند. امیری در این فصل بعد از محسن مسلمان بیشترین پاس گل را برای پرسپولیس داده و اغلب این پاس‌ها را از جناح چپ به وسیله ارسال‌های دقیقش برای مهاجمان مهیا کرده است.

برانکو از جنح راست روی ماهینی یا محرمی حساب کرده است. به خصوص که خوب می‌داند جناح چپ دفاعی استقلال به احتمال زیاد باید آسیب پذیر ترین نقطه در خط دفاعی این تیم باشد. نورافکن و زکی پور مدتها با مصدومیت دست و پنجه نرم کردند و حتی اگر مورد استفاده قرار بگیرند از اوج آمادگی دور هستند. آرمین سهرابیان هم بازیکن جوان و کم تجربه‌ای است که به نظر نمی‌رسد تجربه‌اش جوابگوی میدانی به این بزرگی باشد. خسرو حیدری هم به دلیل شرایط سنی اش شاید بهترین گزینه برای این پست نباشد. 

* اوج هنر پرسپولیس
اگر از برانکو سئوال کنند بیشترین نقطه امیدش برای پیروزی به کدام نقطه از زمینش است بی‌تردید به خط حمله قدرتمند تیمش اشاره می‌کند. پرسپولیس در خط حمله یک تمام کننده ششدانگ به اسم علی علیپور دارد. همان بازیکنی که تک گل پرسپولیس در نیم فصل نخست را به استقلال زد و باعث پیروزی سرخ ها در اولین دربی شفر شد. 

حضور بازیکنان توامندی مثل منشا و فرشاد احمدزاده از خط حمله پرسپولیس چهره‌ای خطرناک ساخته است. کمتر تیمی است که از خط حمله پرسپولیس آسیب ندیده باشد. از آخرین باری که یک تیم توانست مهاجمان پرسپولیس را مهار کرده و از آنها آسیب نبیند ۵۲ روز می‌گذرد. این اتفاق در هفته هجدهم لیگ افتاد. جایی که نفت تهران موفق شد از این تیم یک مساوی بدون گل بگیرد.

* استقلال و تیام
آبی‌های پایتخت هم به تازگی به خط حمله شان امیدوار شده‌اند. آنها که به تازگی تیام را به خدمت گرفته‌اند حالا از هر یک از حمله‌های خود انتظار یک گل دارند. تیام خودش هم انتظار را از خودش بالا برده است. او در دو بازی آخر آبی ها ۳ گل زده و یک پاس گل داده تا آبی‌ها به خط حمله تیم شان به اندازه خط حمله پرسپولیس امید داشته باشند. 

کد خبر 4239925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha