رضا کیانی در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: وضعیت محتوای تئاتر استان خوزستان باید از سوی جامعه شناسان، روان شناسان و اهالی هنر به شکل دقیق آسیب شناسی شود. هنرمند باید مصلح باشد، اشتباهات و کج روی های جامعه را بشناسد و نقد کند. نقد و فریاد هنرمند باید در چهار چوب خلق و تولید اثر باشد و نباید درگیر شعار زدگی شود.
عضو کانون ملی منتقدین تئاتر ایران افزود: دردها و اولویت های جامعه و جهان پیرامون باید در اثر هنرمند وجود داشته باشد. هنرمند باید ادبیات حاکم بر اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی سرزمینش را بشناسد و نباید نسبت به آسیب های محیط زیستی خنثی عمل کند. این قشر باید در حوزه سلامت با آگاهی بخشی، مقدمات پیشگیری از بیماری ها را اشاعه و تقویت کند.
وی با بیان اینکه در اهواز با مخاطبی متکثر مواجه هستیم، توضیح داد: مخاطبان مختلف تئاتر در استان باید خوراک لازم خود را داشته باشند. روند پیشرفت تئاتر خوزستان باید در این مسیر قرار بگیرد. توجه به گونه های مختلف تئاتر همچون؛ آئینی، مقاومت، فولکلور، تعزیه ضروری است.
مشاور هنری استاندار خوزستان به پربیننده ترین گونه تئاتر در استان پرداخت و گفت: پربیننده ترین کارها در استان برنامه های تئاتر کودک و نوجوان است. این گونه تئاتر از سخت ترین گونه های تئاتر به حساب می آید، زیرا تلفیقی از هنر و روانشانسی است. تربیت غیر مستقیم باید در تئاتر کودک نهادینه شود.
کیانی گفت: فعالان این عرصه باید به دانش روز آگاه باشند. خروجی هر برنامه را از طریق برگزاری جلسات با حضور روانشناسان، مورد بررسی تخصصی قرار دهند. ما نباید در این گونه تئاتر دچار رخوت شویم و درجا بزنیم. تجارت نباید بر هنر بچربد.
وی با اشاره به میزان اثرگذای تئاترها کودک در جامعه عنوان کرد: کارگردانان تئاتر باید فعالیت هایشان را با دانش روز تطبیق دهند؛ متاسفانه برخی گونه های نمایشی همچون خیمه شب بازی که در اصل به نوعی میراث کهن ما محسوب می شود، در استان به شکل جدی دنبال نمی شود.
کیانی تصریح کرد: خوشبختانه اخیرا اهالی تئاتر استان چند برنامه در زمینه درام های مشهور جهان ترجمه و اجرا کردند. این چنین فعالیت هایی را باید به فال نیک گرفت.
نظر شما