۲۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۲۶

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی؛

رشد مصرف بنزین بیش از انتظار بود

رشد مصرف بنزین بیش از انتظار بود

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه افزایش مصرف بنزین در سال جاری بیش از انتظار بود، گفت: رشد مصرف بنزین در سال جاری به ۸ درصد رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمدرضا موسوی خواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در نشستی خبری که به منظور بررسی وضعیت تولید و مصرف سوخت در کشور و شرایط سوخت رسانی در ایام نوروز برگزاری شد، با بیان اینکه پیش بینی می کردیم در سال جاری رشد مصرف بنزین ٦.٥ درصد باشد در حالیکه میزان رشد مصرف  بنزین در سال ٩٦، معادل ٨ درصد بوده است، گفت: تا پایان روز ٢١ اسفند ماه سال جاری  معادل ٨٠.٣ میلیون لیتر بنزین در کشور به طور میانگین مصرف  شده است. برای روزهای باقی مانده آخر سال نیز مصرف بیش از ١٠٠ میلیون لیتری را پیش بینی می کنیم. 

وی ادامه داد: پیش بینی می شود سال آینده میانگین مصرف بنزین کشور شاهد رشد ٨.٨ تا ٩درصد باشیم. 

این مقام مسوول میزان مصرف بنزین سوپر را ٣.٣ تا ٣.٧ میلیون لیتر در روز در سال ٩٦ اعلام کرد و تصریح کرد: مصرف بنزین سوپر رشد ٢٠ درصدی را تجربه کرده است و پیش بینی می شود سال آینده میزان مصرف این فرآورده به میزان ٤.٥ تا ٥ میلیون لیتر در روز برسد. 

طبق گفته موسوی خواه به دلیل افزایش نرخ ارز پیش بینی می شود میزان سفرهای برون مرزی در ایام نوروز کاهش و سفر های داخلی افزایش یابد. 

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی میزان بدهی ایرلاین ها به این شرکت را ٩٧٥ میلیارد تومان اعلام کرد و تصریح کرد: این میزان به ٦٨٠ میلیارد تومان کاهش یافته است. این در حالی است که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی  ٥٠٠ میلیارد تومان مالیات می دهد و مسدود کردن حساب یک شرکت خدماتی که حقوق ١٧ هزار نفر را تامین می کند امر صحیحی نیست.

موسوی خواه با بیان اینکه روزی که در تهران زلزله رخ داد، در این استان شاهد مصرف ۲۸ میلیون لیتر بنزین در روز بودیم که رکورد بی سابقه ای به شمار می رفت، گفت: از روزهای نخست اسفند ماه امسال ۲۰۰ گروه نظارتی به جایگاه های کل کشور سرکشی کرده وضعیت کیفیت، کمیت، نوع خدمات رسانی، نظافت و زیبا سازی جایگاه ها را مورد ارزیابی دقیق قرار داده اند. در تمام ایام نوروز تا آخر ۲۰ فروردین ماه سال ۹۷ هم وطنان می توانند با تماس با شماره ۰۹۶۲۷ به طور شبانه روزی تماس گرفته و انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح کنند.
وی با اشاره به اینکه میزان کارمزد جایگاه داران سی ان جی ۲۸ تا ۴۰ درصد رشد داشته است، افزود: این امر در راستای ایجاد جذابیت برای توسعه این صنعت انجام شده است. 
به گفته این مقام مسوول از اردیبهشت سال آینده طرحی برای انبارهای سوخت اجرا می شود که طی آن محموله بارگیری شده از نظر کمی و زمان انتقال و حمل بین مبدا سوختگیری و مقصد مصرفی بررسی می شود که این طرح اکنون به طور پایلوت در انبار سوخت ماهشهر و بندرعباس در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تصریح کرد: میزان نفت گاز سوخت رسانی شده به نیروگاه های کشور در سال ۹۶ به طور میانگین ۸۲.۷ میلیون لیتر در روز بوده است که نسبت به سال گذشته ۳ درصد رشد را تجربه کرده است. در توضیح این افزایش مصرف باید گفت میزان مصرف بخش نیروگاهی در سال جاری تابستان به دلیل رشد مصرف برق افزایش داشت. این در حالی است که در سال ۹۷ پیش بینی می شود به دلیل افزایش تولید گاز، شاهد افزایش مصرف سوخت نفت گاز در نیروگاه ها نباشیم.

موسوی خواه با بیان اینکه سال آینده نیروهای جوانی را آماده کرده ایم تا در مشاغل مدیریتی از آنها استفاده کنیم، ادامه داد: بیشترین نیروی انسانی زن در شرکت ملی پخش در حال خدمت اند.

به گفته این مقام مسئول:در بخش مصرف نفت سفید شاهد کاهش ۹ درصدی بودیم که این میزان در بخش نیروگاهی کاهش ۱۰ درصدی داشته است اما از سویی دیگر میزان ذخیره سازی نفت کوره برای نیروگاه ها ۴ درصد رشد داشته است که پیش بینی می کنیم در سال آینده نیروگاه شهید رجایی و نکا نیازشان به مصرف نفت کوره کاملاً قطع شود. 

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی میزان رشد مصرف گاز CNG را کمتر از یک درصد عنوان کرد و افزود: برنامه هایی برای تحریک تقاضا در بخش CNG داریم. این در حالی است که میزان رشد تولید سوخت هوایی ۱۵ درصد بوده و میزان تولید کشور در این بخش بین ۴.۹ تا ۵.۶ میلیون لیتر در روز بوده است. این در حالی است که میزان مصرف هواپیماها ۱۰ درصد رشد داشته و رقم ۴.۸ تا ۵.۳ را تجربه کرده است.

موسوی خواه گفت: موجودی ذخیره بنزین امسال کشور بیش از سال گذشته بوده است. این در حالی است که قصد داریم خوراک رسانی به صنایع تبدیلی (بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی) را طبق قیمت FOB خلیج فارس به منظور افزایش اشتغالزایی در برنامه قرار دهیم.

بر اساس گفته این مقام مسئول امسال با رشد واردات بنزین مواجه بودیم و رقم این واردات ۴.۵ میلیارد لیتر در سال بوده است. البته با اضافه شدن تولیدات پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دی ماه و بهمن ماه، میزان واردات کاهش ۷۴ درصدی را تجربه کرده است. از سویی دیگر در صادرات نفت گاز نیز کاهش داشته ایم و توانستیم ۵۶ میلیارد تومان فرآورده را به افغانستان، ارمنستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه صادر کنیم.

وی با اعلام اینکه طی قراردادی با سازمان محیط زیست، نمونه برداری دوره ای بدون اطلاع قبلی از جایگاه های سراسر کشور را نهایی کرده ایم، گفت: تولید بنزین پالایشگاه های کل کشور ۷۷.۴ میلیون لیتر در روز است، این در حالی است که این میزان در سال گذشته ۶۶.۶ بوده است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی پنجم خردادماه ۹۴ بیشترین مصرف بنزین را شاهد بودیم که رقمی معادل ۱۰۹.۵میلیون لیتر در روز را به خود اختصاص داده است که علت آن لغو سهمیه های یارانه ای کارت سوخت بود. در دوم فروردین ماه سال ۹۵ نیز شاهد مصرف ۱۰۵.۹میلیون لیتر بنزین در روز بودیم و در ۳۰ آذر ۹۶ به دلیل وقوع زلزله در تهران شاهد مصرف ۱۰۸.۱میلیون لیتر بنزین در کشور بودیم.

کد خبر 4253483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha