۲۷ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۴۹

توصیه های مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین در سفرهای نوروزی

توصیه های مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین در سفرهای نوروزی

قزوین- مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در ایام نوروز، رعایت نکاتی را به مسافران نوروزی توصیه کرد.

سیاوش شمسی پور در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ایام عید و حضور مردم در طبیعت گفت: بهار فصل همراهی با طبیعت و محیط زیست است. اما  انبوه زباله‌ها، آب‌های آلوده، شاخه‌های شکسته و مراتع سوخته که هر سال در این ایام در کشور شاهد آن هستیم معنای همراهی و دوستی با طبیعت را از بین می برد و می توان با رعایت نکاتی کوچک ضمن حفظ و حراست ازطبیعت، سفر دلنشین تری را تجربه کرد  ومانع تخریب محیط زیست شد.

وی افزود: قطع درختان برای تهیه آتش به وفور در این ایام دیده میشود که این امر موجب تشدید فرسایش خاک و از بین رفتن زیبایی منطقه خواهد شد که حداقل وظیفه ما در قبال این امر این است با آسیب نرساندن به درختان موجب آموزش به فرزندان خود شویم و به آنها بیاموزیم سنگ پرانی به پرندگان، لگدکوب کردن حشره‌های روی زمین، آسیب رساندن به آشیانه‌های طبیعی جانوران همگی جانور آزاری است و موجب آسیب رساندن به طبیعت و حیوانات و محیط زیست می شود واین تخریبات جبران ناپذیر خواهند بود.

شمسی پور همچنین اظهار کرد: یکی دیگر از مطالبی که موجب زشت شدن چهره طبیعت می شود و به نوعی آلودگی منظر ایجاد می کند رها کردن زباله‌ها و پسماند مواد غذایی می باشد وتوصیه می شود همیشه یک کیسه همراه خود داشته باشیم و زباله‌های تجزیه شدنی را مانند پسماند غذایی، پوست میوه‌ها جمع آوری و به محل مشخص شده معین انتقال و زباله های تجزیه نشدنی  مانند مواد پلاستیکی، نایلون، شیشه، قوطی را در کیسه  ریخته و به محلهای جمع آوری زباله در شهر برسانیم.

شمسی پور گفت: تا حد ممکن از غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست برای بودن در طبیعت به همراه داشته باشید ویا برای گرم کردن غذا وتهیه چای از گاز کوچک مسافرتی استفاده کنید و اگر قصد روشن کردن آتش را داشتید سعی کنید از زغال استفاده کنید یاحدالمقدور در مکانهای جدید و نو آتش روشن نکنید تا موجب از بین رفتن پوشش گیاهی آن قسمت نشوید و بعد استفاده لازم حتماً خاکستر آتش را نیز با آب و خاک خاموش کنید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین در پایان گفت: هر مکانی را به گونه‌ای ترک کنید که گویی هرگز به آن منطقه نرفته‌اید و در صورت مواجه شدن با هر گونه حریق در جنگل یا دیدن تخلفات شکار وصید و متجاوزان به محیط های طبیعی با شماره گیری ۱۵۴۰ مراتب را گزارش دهید.

کد خبر 4254415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha