۱۵ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۰۴

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

اهمیت ورود مردم برای حمایت ازکالای ایرانی/موانع تولید برداشته شود

اهمیت ورود مردم برای حمایت ازکالای ایرانی/موانع تولید برداشته شود

تهران- یک استاد دانشگاه و کارشناس مدیریت اقتصادی ضمن تاکید بر ضرورت حمایت مردمی از کالای ایرانی، خواستار برداشته شدن موانع تولید شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- وحید محمدی یکتا: نامگذاری سال ۹۷ از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال «حمایت از کالای ایرانی» سبب شده است، تا دغدغه های تولید کنندگان و نیز برداشتن موانع تولید از سر راه این افراد به بحث روز کارشناسان، مسئولان و نیز مردم تبدیل شود و هرکس در حد توان خود در پی راه حلی برای حمایت از کالای تولید داخل برای تقویت تولید کنندگان و اقتصاد کشور باشد، در همین راستا به گفتگو با محسن ممیزی، استاد دانشگاه و کارشناس مدیریت اقتصادی نشستیم، تا راهکارهای این حوزه را مورد بررسی قرار دهیم.

* دلیل انتخاب شعارهای اقتصادی در سال های اخیر توسط مقام معظم رهبری چیست؟

این که رهبر معظم انقلاب اسلامی حدود یک دهه است، شعارهای سال را با محوریت اقتصاد انتخاب می کنند، نشان از اهمیت این امر دارد، در واقع ایشان سعی در ترمیم ایرادهای موجود در اقتصاد کشور دارند.

اما متاسفانه این امر و دغدغه های موجود توسط مسئولان جدی گرفته نشده و با برخی تصمیمات مقطعی از کنار شعار سال عبور کردند.

امروز باید همه مردم و مسئولین دولتی برای رشد اقتصاد کشور بیش از گذشته تلاش کنیم و از تصمیمات بدون دور اندیشی و مقطعی بپرهیزیم.

* به نظر شما، امروز موانع پیش روی تولید کنندگان داخلی چیست؟

موانع زیادی پیش روی حمایت از کالای ایرانی وجود دارد، متاسفانه قوانین موجود در راستای حمایت از تولید کننده داخلی نیست.

به عنوان مثال زمانی که سپرده گذاری سرمایه در بانک ها سود بیشتر را سبب می شود، سرمایه گذاران ترجیح می دهند به جای سرمایه گذاری در تولید، سرمایه خود را در موسسات مالی و بانک ها سپرده گذاری کنند.

مشکل دیگر نرخ تسهیلات پرداختی به تولید کنندگان است، که معمولا و در بسیاری موارد این نرخ در عمل بیش از سودی است که تولید کننده به دست می آورد.

فشارهای مالیاتی از دیگر موانعی است که تولید کنندگان پیش رو دارند.

عملا جهت گیری اقتصادی کشور به گونه ای است، که اگر تولید کنندگان در فضای سالم اقتصادی کار کنند، باید متحمل مالیات هایی شوند، که پرداخت آن ها امکان رقابت با دیگر رقبای بین المللی را از آن ها سلب می کند.

باید با تجدید نظرهای دقیق و اساسی در نحوه مالیات گیری، به خصوص مالیات بر ارزش افزوده، در جهتی حرکت کنیم که مانند تمام دنیا، به جای دریافت مالیات از تولید کننده، به دریافت آن از مصرف کننده اقدام شود.

* بسیاری از افراد اعتقاد دارند که افزایش نرخ ارز در واقع نوعی کمک به صادرات و تولید در کشور است، نظر شما چیست؟

خیر، اصولا نوسان و بی نظمی در بازار هرگز نتوانسته مثبت و موثر باشد، چرا که بسیاری از مواد اولیه نیز از خارج وارد می شود و افزایش نرخ ارز سبب افزایش هزینه های تولید می شود.

در مجموع ثبات در بازار و جلوگیری از نوسانات نرخ ارز سبب می شود، تا محاسبات تولید کنندگان برهم نخورد و معادلات آن ها درست درآید و شاهد ضرر این قشر نباشیم.

* مبارزه با فساد چگونه می تواند در حمایت از کالای ایرانی تاثیرگذار باشد؟

متاسفانه امروز پدیده قاچاق کالا توان رقابت را از تولید کننده گرفته و بازار را به سوی نابسامانی سوق داده است.

باید در برخورد با این پدیده شوم اقتصادی جدی و قاطع بود و مماشات با قاچاقچی های کالا در هر رده ای که باشد را کنار گذاشت.

* تاثیر کار فرهنگی در حمایت از کالای ایرانی در چه سطحی قرار دارد؟

رواج اشرافی گری و فرهنگ مصرف بی رویه و بی حد و حصر در کشور سبب ایجاد مسابقه «برند» شده است، افراد سعی دارند در مارک ها با هم رقابت کنند و اصلاح این اقدام ناپسند نیاز به کار فرهنگی دارد.

کار فرهنگی دیگری که می توان انجام داد، تشویق مردم عزیز و غیرتمند کشور به خرید کالای ایرانی است، مردم هرگاه در صحنه وارد شدند افتخارات خوبی به دست آمد، در عرصه حمایت از کالای ایرانی نیز همین موضوع مطرح است، باید غیرت ملی و تعصب ایرانی را در حمایت از کالای تولید داخل به کار گرفت.

کد خبر 4262490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • صابر بخشی IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      0 0
      احسنت . به شرطی که مدیران ارشد اقتصادی رعایت کنند.