۲۳ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۲۱

طی مراسمی؛

سامانه طرح ملی حفظ قرآن رونمایی شد

سامانه طرح ملی حفظ قرآن رونمایی شد

سامانه طرح ملی حفظ قرآن کریم با حضور محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگی قرآنی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از سامانه ملی حفظ قرآن کریم ایران عصر دیروز ۲۲ فروردین ماه با حضور مخبردزفولی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت الاسلام حمیدمحمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد.

حجت الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه کسی که حامل قرآن باشد از بدی ها دور است اظهار داشت: یکی از شاخص های جامعه اسلامی داشتن حافظ قرآن کریم است و همانطور که پیامبر اعظم(ص) فرمودند برترین های امت من حاملان قرآن هستند.

وی با اشاره به اینکه تجلی خداوند بر بندگان در قرآن کریم نمود پیدا کرده است افزود: ما حافظ قرآن نیستیم بلکه قرآن حافظ ما است و باید بدانیم که گسترش حفظ قرآن عالی ترین فرهنگ در توسعه قرآن است.

حجت الاسلام محمدی تصریح کرد: دلیل اینکه مقام معظم رهبری به تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم اشاره فرمودند نقش افرینی حفظ قران کریم در جامعه است. تلاوت و تفسیر در طرفی و حفظ قرآن در طرفی دیگر است چراکه حفظ نقطه عطف فرهنگ قرآنی میتواند باشد. 

وی با بیان اینکه ما حفظ را اصل می دانیم اما مقدمه تدبر در کلام وحی نیز است خاطر نشان کرد: شرط پذیرش حوزه ها در گذشته حفظ قرآن بوده اما اکنون حوزه های علمیه از این اصل دور شدند و این مهجوریت قرآن در حوزه ها موجب مهجوریت آن در جامعه هم شده است.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به نقش شورای توسعه در راهبری حفظ و ابعاد سامانه طرح ملی حفظ گفت: پس از مطالبه رهبر معظم انقلاب درباره حفظ قرآن, شورای توسعه اقدامات متعددی داشت که همگرا سازی دستگاه ها و ظرفیتهای آنها و تدوین سند طرح ملی از مهمترین این اقدامات است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه یکی از خلاهای توسعه فرهنگ قرانی عدم اطلاع از تعداد حافظان و مسیر تربیت حافظان کلام وحی بودود: چندین بار آقای مخبر در جلسات مطالبه تعداد حافظان را داشتند که در پاسخگویی دچار فراز و فرود بودیم بنابراین راه اندازی سامانه حفظ اقدام مهمی بود که صورت گرفت و تمام مقدمات برای تعیین حرکت و رشد تربیت حافظان فراهم شد.

وی به ویژگی های سامانه سناد طرح ملی حفظ اشاره کرد و گفت: این سامانه به منظور هماهنگ ساز و هدایتگر نهادها برای اجرای سند طرح ملی حفظ و رصدکننده فرایند تربیت حفظ و نظارت بر عملکرد آنها تلقی می‌شود.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه این سامانه در تمامی دستگاه ها مستقر می‌شود و دبیرخانه آن در شورای توسعه است خاطر نشان کرد: امیدواریم با بهره برداری از سامانه اقدامات را به نتیجه رسانده و مطالبه رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن محقق شود.

در ادامه محمد انجم شعاع دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ در مراسم رونمایی از سامانه جامع حفظ قرآن کشور اظهار داشت: آمار و اطلاعات ما در زمینه قرآن و تعداد حافظان قرآن کریم با مشکلاتی مواجه بود که این امر ناشی از تداخل نفر حفظ و تعدد آزمون های حفظ بود. 

وی با بیان اینکه ما با آمار هشت میلیون ۹۰۰ هزار نفری حافظان قرآن مواجه بودیم افزود: بالاترین این حافظان قرآن توسط اموزش و پرورش و کمترین آنها توسط نهادهای مردم نهاد تربیت شده بودند. با توجه به لزوم عدم تکرار در داده ها مبنا را کد ملی افراد قرار دادیم که با این روش قریب بر ۳ میلیون نفر حذف شدند که با بررسی ها در مجموع ۵ میلیون از بیش از هشت میلیون نفر حذف شدند که البته تعداد حافظان قرآن که در سامانه قرار گرفت تاکنون بدون احتساب تعداد حافظان تربیت شده در نیروهای مسلح و ایرانیان خارج از کشور و همچنین بخش عمده موسسات مردم نهاد است.

پس از آن نوید نصر مسئول گروه مهندسی سامانه  با اشاره به تعداد حافظان قرآن کریم گفت: بر اساس داده هاداد حافظان قرآن در سطح کشور یک میلیون و ۱۲ هزار و ۹۹۹ نفر است که یک میلیون و ۳۰ هزار نفر توسط آموزش و پرورش, ۱۰۵ هزار توسط سازمان اوقاف, ۱۰۴ هزار نفر توسط وزارت ارشاد و ۴۸۱ نفر توسط سازمان تبلیغات اسلامی تربیت شده اند.

وی به نتایج پایش ها اشاره کرد و افزود: بر این اساس ۵۸۷ هزار و ۲۴۰ نفر حافظ نیم جز, ۳۴۶ هزار و ۶۴۴ نفر حافظ یک جز, پنج هزار و ۲۰۱ نفر حافظ دو جز, ۱۷ هزار و ۹۴ نفر حافظ سه جز, ۳۱ هزار و ۱۰۹ نفر حافظ پنج جز, ۱۲ هزار و ۶۸۳ نفر حافظ ۱۰ جز,  دو هزار ۷۸۴ نفر حافظ ۱۵ جز,  سه هزار سه نفر حافظ۲۰ جز, هزار و ۸۷۴ نفر حافظ کل قران کریم هستند.

نصر با بیان اینکه بیشترین تعداد حافظان متعلق به آموزش و پرورش است تصریح کرد: ۱۱۷ هزار و ۴۱۸ نفر توسط آموزش و پرورش حافظ قرآن شدند و در مجموع استان تهران با ۹.۸۹ درصد بیشترین تعداد حافظ قرآن را دارد و استان فارس, سیستان و بلوچستان, آذربایجان شرقی و مازندران به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.

کد خبر 4269590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha