۲۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۴۴

پیام تبریک کنوانسیون بازل برای ایران

پیام تبریک کنوانسیون بازل برای ایران

دبیرخانه کنوانسیون بازل به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد اجرایی شدن این کنوانسیون در صفحه رسمی خود، پیام تبریکی برای جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، دبیرخانه کنوانسیون های بازل، استکهلم و روتردام، به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد اجرایی شدن کنوانسیون بازل توسط جمهوری اسلامی ایران، ضمن انتشار پیام تبریکی در صفحه اصلی سایت کنوانسیون به نشانی http://www.basel.int/default.aspx، بر ضرورت تداوم اجرای کنوانسیون برای زندگی با پسماندی کمتر تاکید کرده است.

در پی تدوین قوانین زیست محیطی در کشورهای توسعه یافته جهت محدود نمودن پسماندهای خطرناک، هزینه امحاء آنها بمیزان چشمگیری افزایش یافت. تاجران مواد سمی در پی یافتن راهی کم هزینه تر، انتقال پسماندهای خطرناک به کشورهای در حال توسعه را در پیش گرفتند. از این رو و در پاسخ به نگرانیهای عمومی و بین المللی در ۲۲ مارس سال ۱۹۸۹ به منظور کنترل حمل و نقل برون مرزی پسماندهای خطرناک و دفع اصولی آنها توسط برنامه زیست محیطی سازمان ملل (UNEP) معاهده موسوم به کنوانسیون بازل به تصویب کشورهای عضو رسید و در ۵ می سال ۱۹۹۲ لازم الاجرا شد.  جمهوری اسلامی ایران   نیز در سال ۱۳۷۱ با تصویب کنوانسیون مربوطه در مجلس شورای اسلامی به عضویت کنوانسیون بازل در آمد.

کنوانسیون بازل شامل ۲۹ ماده و ۹ الحاقیه بوده و شاکله آن بر این اصل استوار است که کلیه انتقالات برون‌مرزی پسماندهای خطرناک مشمول مفادکنوانسیون بازل فقط در میان کشورهای عضو و با رعایت مفاد آن و تنها در صورت وجود مدیریت صحیح زیست محیطی پسماندهای مربوطه در کشور مقصد (پذیرنده پسماند های مذکور) امکان پذیر است.

این کنواسیون با هدف ایجاد یک حاکمیت جامع برحمل و نقل و امحاء پسماندهای خطرناک و سایر انواع پسماندها به منظورحفاظت از سلامت انسان و محیط زیست در برابر اثرات سوء و یا مدیریت غیر اصولی آنها تدوین و برای کشورهای عضو لازم الاجرا شده است.

کد خبر 4271542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha