۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۰۷

مدیر پایگاه منظرفرهنگی، تاریخی هورامان:

مطالعات لازم برای ثبت جهانی هورامان انجام شده است

مطالعات لازم برای ثبت جهانی هورامان انجام شده است

سنندج- مدیر پایگاه فرهنگی، تاریخی هورامان با اشاره به اینکه مطالعات لازم و مورد نیاز ثبت جهانی هورامان انجام شده است، گفت: اطلس معماری هورامان هم آماده شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پویا طالب نیا شامگاه دوشنبه در نشست خبری پایگاه فرهنگی، تاریخی هورامان که با حضور جمعی از خبرنگاران استان، فرماندار شهرستان سنندج، بخشداران سیروان و مرکزی این شهرستان در روستای هدف گردشگری شیان برگزار شد، با اشاره به اینکه دو سال از آغاز فعالیت پایگاه منظرفرهنگی، تاریخی هورامان می گذرد، گفت: سال نخست فعالیت این پایگاه به شناسایی و جمع آوری اطلاعات لازم در مورد هورامان اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه در طول این مدت اقدام به  برداشتن تمرکزگرایی هورامان در هورامان تخت شد، عنوان کرد: کلمه هورامان برندی است که برای تمام روستاهای موجود در این شهراستفاده می کنیم.

مدیر پایگاه فرهنگی، تاریخی هورامان با اعلام اینکه مطالعات لازم و موردنیاز ثبت جهانی هورامان انجام شده است، افزود: دربخش های باستان شناسی، تاریخی، علوم طبیعی و مردم شناسی هورامان چارچوب های مطالعات مشخص شده است.

طالب نیا با اشاره به اینکه یکی از شاخص های ثبت جهانی  مدیریت و برنامه ریزی است، بیان کرد: بانک اطلاعاتی در جی. آی. اس برای ۲۱ روستای هورامان تهیه کردیم و در طول ۶ ماه ۸ هزار و ۱۵ بنا را در آن به ثبت رساندیم.

وی عنوان کرد: با استفاده از جدیدترین روش نقشه برداری در ایران، نقشه برداری سه بعدی ۱۰ روستای هورامان را انجام دادیم که در نوع خود بی نظیر و بی سابقه بوده است.

وی با اشاره به اینکه مطالعات مردم شناسی هورامان به طور دقیق انجام شده است، ادامه داد: معیشت مردم در شرق هورامان بیشتر از طریق باغداری و در غرب هورامان به شیوه دامداری تامین می شود.

مدیر پایگاه فرهنگی، تاریخی هورامان با اعلام اینکه اطلس معماری هورامان آماده شده است، گفت: نما ومعماری ۲۵ روستا در این اطلس ثبت شده است.

طالب نیا گفت: برای ثبت جهانی بافت شهر یزد ۴ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد و کل اعتباراتی که به مطالعات مورد نیاز برای ثبت جهانی هورامان اختصاص داده شد حدود ۱۳۰ میلیون تومان بوده است.

کد خبر 4272939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha