۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۰۶

امام جمعه موقت ورامین:

مسجد نقش مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی دارد

مسجد نقش مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی دارد

ورامین- امام جمعه موقت ورامین معتقد است، در صورتی که بتوانیم جایگاه اجتماعی واقعی مساجد را محقق کنیم، قطعا به کاهش اعتیاد، طلاق و دیگر آسیب های اجتماعی منجر خواهد شد.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها- مهدی آذرشب: ۱۷ تا ۲۶ اردیبهشت ماه سال ۹۷ و یک دهه مانده تا آغاز ماه مبارک رمضان، دهه «تکریم و غبارروبی مساجد» نام دارد، که علاقمندان با شعار «مسجد، پایگاه همه کارهای نیک» در این دهه، سعی در آماده سازی مساجد برای ماه مبارک رمضان دارند و می کوشند، تا با انجام اقداماتی در جهت آماده سازی هرچه بیشتر مساجد برای حضور خیل عظیم مومنین روزه دار در ماه میهمانی خدا تلاش کنند، اما اهمیت مسجد چیست و آیا مساجد تنها محل هایی برای عبادت هستند و یا می توان بسیاری از معضلات و آسیب های اجتماعی را با محوریت مساجد رفع کرد، سوال هایی است، که برای پاسخ به آن ها با چهره ماندگار تبلیغ در استان تهران و رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی این استان در خصوص آن به گفتگو نشستیم.

این گفتگو در ادامه می آید:

* دلیل نام گذاری دهه قبل از ماه مبارک رمضان با عنوان دهه «تکریم و غبارروبی مساجد» چی است؟

مردم و روزه داران در ماه مبارک رمضان به خصوص شب های قدر حضور بیشتری در مساجد دارند، به همین دلیل یک دهه قبل از ماه رمضان، با غبارروبی و انجام اموری برای آبادانی و آمادگی هرچه بیشتر خانه خدا برای پذیرایی از میهمانان حضرت حق تلاش می شود، تا شکوه مراسم در ماه مبارک رمضان ارتقا داده شود.

بررسی های کارشناسان و محققان نشان می دهد، اگر مساجد آبادتر باشند و حضور مردم در این مراکز بیشتر باشد، بسیاری از آسیب های اجتماعی و مشکلات فرهنگی کم تر می شود.

* کارکرد مسجد در اسلام تنها به عنوان محلی برای عبادت است؟

خیر، مسجد از نگاه اسلام اگرچه در نگاه اولیه و اصلی مرکزی برای عبادت و راز و نیاز با خداوند متعال است، ولی آن چه که ما از سیره پیامبراکرم(ص) و اولیاء الهی استفاده می کنیم، این است، که در واقع بزرگان دین نگاهی جامع نسبت به مسجد داشتند.

مسجد را می توان به عنوان پایگاهی دانست، که در کنار عبادت که ارتباط مخلوق با خالق است، در زمینه های اجتماعی، آموزشی و رفع معضلات و توجه به مسائل های فرهنگی، اقتصادی اهمیت مسجد دیده شده است.

لذا ما شاهد هستیم که در صدر اسلام، مسجد که در مدینه تاسیس شد، به عنوان مرکز و محور برای تمام فعالیت های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است، که البته محور اصلی آن بحث نماز و توجه به عبادت و بندگی و راز و نیاز با حضرت حق است.

مسجد کاربردی جامع دارد و می تواند در کنار توجه به مسائل عبادی، در مسائل اجتماعی و زندگی شهروندان تاثیرگذار باشد.

* چگونه می توان از مسجد در مسائل اجتماعی بهره برد؟

تاسیس مراکزخیریه، درمانگاه خیریه، صندق های قرض الحسنه و مجموعه هایی که به ایتام و درماندگان و اقشار آسیب پذیر کمک می کنند، در کنار مسجد می تواند، بسیار تاثیرگذار باشد و در حقیقت جامعیت مسجد را بیشتر کند و در جهت خدمت به خلق خداوند گام های موثرتری بردارد.

بدیهی است، در این رابطه باید افراد خیر و تاثیرگذار با مسجد ارتباط بیشتری برقرار کنند، اگر افراد با انگیزه بدانند، که ظرفیت ها و زیرساخت های لازم در مساجد وجود دارد، قطعا نگاه مثبتی در جهت خدمات اجتماعی به مسجد خواهند داشت و در این رابطه کمک خواهند کرد و به نظر می رسد که در گذشته چنین بوده است و در حال حاضر هم همین گونه باید باشد.

افراد خیر و توانمند و آن کسانی که می خواهند در این زمینه ها قدمی بردارند، بدانند مسجد، این پایگاه مقذس الهی و عبادی بهترین و امن ترین مکان برای خدمات اجتماعی است، لذا با تمام خاطر و اطمینان قلب کمک رسانی می کنند، هرچقدر و با هر میزانی که مسجد بتواند اطمینان سازی و زمینه سازی بیشتری کرده و خدمات خود را به مردم ارائه دهد، شهروندان و مردم عزیز نیز کمک های بیشتری به مساجد و امور خیریه در این پایگاه می کنند.

مجوعه ها و تشکل هایی وجود دارند، که  جهت سالم سازی جامعه و در جهت خدمات اجتماعی تاثیرگذار هستند.

* اشاره شد، که مسجد کارکرد آموزشی و الگوسازی نیز دارد، در این خصوص توضیح دهید

یکی از مهم ترین مسائل مسجد، توجه به بهداشت مساجد است، بدیهی است که مجموعه هایی از جمله اداره بهداشت و درمان توجه فراوانی به بهداشت مسجد انجام می دهند، در حقیقت اگر ما بهداشت را در مسجد رعایت می کنیم،  نوعی آموزش برای نمازگزاران آن مسجد است، که به بهداشت خود اهمیت بیشتری دهند.

 از طرفی مسجد می تواند کلاسی برای تعلیم و تریبت  باشد و سطح آگاهی ها را بالا ببرد و با استفاده از آموزش و بالا بردن سطح آگاهی دینی، معرفتی، علمی و بهداشتی در جهت حفاظت از جامعه استفاده کرد.

* کارکرد مسجد در رفع معضلات و آسیب های اجتماعی چطور محقق می شود؟

همه ما می دانیم که در جامعه کنونی معضلات زیادی مانند طلاق، اعتیاد و ناهنجاری های اخلاقی وجود دارد، که همه این ها به طوری به موضوعات و مشکلات اجتماعی مردم مرتبط می شود، اگر مسجد، امام جماعت و هیات امناء بیایند و از این پایگاه معنوی به عنوان یک محور برای حل آسیب های اجتماعی استفاده کنند، تاثیرات فراوانی خواهد داشت.

البته ادارات و مجموعه های دولتی هم باید به مسجد و قرار گرفتن این پایگاه به عنوان محور کمک کنند، باید بپذیریم و باور داشته باشیم، که بهترین و امن ترین پایگاه مسجد است و می تواند هم در کوتاه مدت و هم در درازمدت آثار و برکاتی را برای جامعه داشته باشد.

کد خبر 4289477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha