۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۰:۱۶

شاخص زایمان ایمن در آذربایجان غربی به ۹۹.۹ رسید

شاخص زایمان ایمن در آذربایجان غربی به ۹۹.۹ رسید

ارومیه – معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: شاخص زایمان ایمن در آذربایجان غربی به ۹۹.۹ رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسول انتظار مهدی در مراسم بزرگداشت روز جهانی با اشاره به آمار سال ۱۳۵۰ افزود:  در آن سالها ۷۰ درصد زایمانها در منزل صورت می گرفت (زایمان غیر ایمن) ولی الان جای خوشبختی است که در طول سال کمتر از ۶۰ یا ۷۰ مورد زایمان در منزل اتفاق می افتد.

وی افزود: مراقبت از مادران باردار به معنای اهم کلمه صورت می گیرد، و این از مکمل ها گرفته تا سونوگرافی و سایر خدمات سلامت مادر در دوران بارداری را شامل می شود که موجب شده مرگ و میر مادران باردار بشدت پایین آمده و شاخص زایمان ایمن به ۹۹.۹ برسد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی به نقش ماماها در دوران اجرای طرح تحول سلامت اشاره کرد و کاهش زایمان سزارین را از اثرات این طرح برشمرد و گفت: برگزاری کلاسهای آموزشی برای مادران باردار و همسران آنها جهت آشنایی با فرآیند زایمان و فرهنگ سازی زایمان طبیعی از وظایف عمده ماماها است.

وی یادآور شد: نظام سلامت بفکر تامین دسترسی ها است و اضافه شدن ۱۹۰مرکز خدمات جامع سلامت به پتانسیل قبلی و احداث مجتمع سلامت مادر در ارومیه با توجه به وضع آزاردهنده بیمارستان کوثر و ایجاد تسهیلات زایمانی برای اولین بار در کشور  مورد تقدیر مسئواین وزارتی قرار گرفته است.

انتظار مهدی اظهار داشت: تامین عدالت در سلامت حلقه های متعددی دارد که حلقه مراقبت از مادران باردار را تکمیل می کند و احداث چنین مجتمع هایی ما را در این کار کمک می نماید و در این راستا ۱۱۶۰ ماما در حوزه بهداشت داریم که در ۳۵۰ واحد ارائه خدمت می کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی افزود: ماما پیشرو در ارائه خدمات با کیفیت است که این یک شعار بهداشتی است و خدمتی که ارائه میشود باید با کیفیت باشد . ما در استان ۱۱۰۰ ماما درایم که در ۲۶۱ روستا در خدمت سلامت جامعه هستند و امیدوارم از پتانسیل شما ماماها در راه ارائه خدمات مطلوب استفاده شود.

نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی نیز در این مراسم درایت، صیانت و سخت کوشی را از شئونات و صفات رشته مامایی ذکر کرد و افزود: با انجام فرایض دینی هر چه بهتر به خدا نزدیکتر شوید، رشته های پزشکی، پرستاری و مامایی سختی های زیادی دارند که قابل تقدیر و تشکر هستند و با توجه به مشکلات سازمانی و حاشیه ای این همدلی است که باعث می شود مردم از کار شما رضایت دارند.

اسم حسینی دو موضوع مهم کشور در زمان حال را قرار دادن انقلابی بودن در مقابل عقلانیت و قرار دادن استقلال در مقابل توسعه ذکر کرد و خاطر نشان شد که باید با جامعیت به اسلام نگاه کنیم و احساس هویت داشته باشیم.

کد خبر 4289578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha