۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۳۰

کارشناس روابط عمومی:

عصر ارتباطات نیازمند روابط عمومی های هوشمند است

عصر ارتباطات نیازمند روابط عمومی های هوشمند است

قزوین- کارشناس روابط عمومی و ارتباطات گفت: به دلیل تعدد رسانه ها، ظهور شهروند خبرنگار و سرعت انتشار اطلاعات در عصر ارتباطات نیازمند تحقق روابط عمومی های هوشمند در دستگاههای اجرایی هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، داود زارعیان در مراسم گرامیداشت هفته ارتباطات و روابط عمومی که با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان،  مدیران روابط عمومی های ادارات، شرکت ها و موسسات دولتی و بانکها در استانداری برگزار شد اظهارداشت: ارتباطات در شرایط کنونی آنقدر مهم و تاثیرگذار است که بدون آن نمی توان به موفقیت رسید.

وی اضافه کرد: آمریکا در جنگ با عراق تنها با استفاده تبلیغات رسانه ای توانست با کمترین آسیب نظامی بر عراق مسلط شود و اهداف خود را پیاده کند و با دروغ رسانه ای سالها بر اوضاع مسلط بود.

زارعیان تصریح کرد: مدیریت افکار عمومی در عرصه های مختلف سرمایه گذاری بیشتری از عرصه نظامی دارد و تاثیر آن جند برابر عرصه نظامی است.

کارشناس روابط عمومی تصریح کرد: عرصه نظامی چون قرارداد آشکار دارد همه از آن مطلع می شوند و میتوانند برای آن برنامه ریزی کنند اما سرمایه گذاری در عرصه ارتباطات پنهان اما تاثیرگذارتر است.

وی یادآورشد: عرصه رسانه ای آنقدر مهم است که وقتی رئیس جمهور یک آمار اشتباه می دهد میلیونها نفر از طریق رسانه مطلع شده و عکس العمل نشان می دهند.

مدیریت بر عرصه های مختلف نیازمند دانش ارتباطی است

وی بیان کرد: اگر بخواهیم در عرصه های مختلف مدیریت کنیم باید با ارتباطات رسانه ای آشنا باشیم و در عرص کنونی به دلیل تعدد رسانه ها، ظهور شهروند خبرنگار، سرعت انتشار اطلاعات، کنترل ضعیف بر اطلاعات، افزایش فعالیتهای کنشگرانه، ظهور روابط عمومی های هوشمند ضروری است.

زارعیان اظهارداشت: امروز فاصله تولید خبر تا انتشار آن به چند دقیقه رسیده لذا همه باید مراقب باشیم و درست صحبت کنیم و بدانیم هیچ کنترلی بر روی خبر نیست و همه چیز شفاف شده است.

وی گفت: در عصر کنونی یک گوشی تلفن همراه دیگر فقط یک وسیله ارتباطی نیست بلکه دوربین، لب تاپ، رایانه، ضبط صورت و وسیله انتقال پیام است و می تواند در عرصه اطلاع رسانی نقش مهمی ایفا کند.

کارشناس علوم ارتباطات و روابط عمومی اضافه کرد: جریان سازی در افکار عمومی توسط رسانه ها دیگر خارج از کنترل ماست ونمی توان مدیری را از گفتگو و ارائه اطلاعات منع کرد بلکه لازم است افکار عمومی را مدیریت کنیم.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی دیگر برخورد مردم منفعلانه نیست که فقط شنونده باشند بلکه رفتار آنها کنشگرانه است و کسی مطیع محض نیست.

روابط عمومی هوشمند را جدی بگیریم

زارعیان گفت: برای رسیدن به هدف باید روابط عمومی ها هوشمند شوند و همه کارها رصد شده و دانش، امکانات و وقت لازم برای آن تامین شود.

کارشناس روابط عمومی تصریح کرد: امروز همه باید در اتاق های شیشه ای باشیم زیرا هیچ چیز از نگاه مردم پنهان نیست و باید به همه سوالات پاسخ داد و به مردم اعتماد کرد تا اطمینان دوسویه جلب شود.

وی اظهارداشت: در نگاه سنتی وظیفه روابط عمومی فقط ارائه خدمات فرهنگی، همراهی بامدیر، تشریفات، توجیه گری، تبلیغات بود اما امروز شرایط فرق کرده و شما هم باید رویکردتان تغییر کند.

زارعیان اظهارداشت: در دوره اول وظیفه روابط عمومی فقط سرگرمی بود سپس مرحله آگاه سازی، متقاعد سازی، ارتباطات آزاد به عنوان روند تاریخی محسوب می شود.

وی گفت: برای موفقیت باید تغییر رویه دهیم و با اعتمادسازی و سخنگویی سازمان، برخی مسائل مهم را برجسته سازی کنیم و با مدیریت وجهه و مسئولیت اجتماعی هر سازمانی نسبت به بسترسازی، فرهنگ سازی و مدیریت افکار عمومی و اطلاع رسانی را نیز بخوبی انجام داد.

نیازهای روابط عمومی نوین را تامین کنیم

زارعیان اظهارداشت: روابط عمومی نوین به اطلاعات کافی، مشارکت اجتماعی، کار در فضای مجازی، پذیرش ریسک بیشتر، مدیریت دانش نیازمند است و باید فعالان این عرصه توان علمی خود را بالا ببرند.

وی گفت: تحقق روابط عمومی الکترونیک، نیازمند هوشمندسازی خدمات است و نیاز دارید تا شبکه های اجتماعی را ایجاد کرده و با آموزش های مستمر و برنامه ریزی در مسیر رسیدن به هدف گام بردارید.

زارعیان با اشاره به انتظار سازمانها از مسئولان روابط عمومی گفت: معرفی سازمان، تفسیر نظرات مردم، پیش بینی مشکلات، ارتباط با رسانه ها و راهنمایی مدیران از جمله انتظارات مدیران از روابط عمومی هاست.

وی بیان کرد: اگر روابط عمومی در تولید خبر جای خالی داشته باشد و از دادن برخی آمار خودداری کند، مردم جای خالی را پر می کنند لذا هیچ چیز پنهانی نداریم.

زارعیان یادآورشد: مدیران دستگاهها نیز لازم است از مسئولان روابط عمومی ها حمایت کرده و آنها را تشویق کنند و با دادن اختیارات بیشتر با هدایت آنها با رسانه های ارتباط برقرار کنند و در جریان تحولات قرار گیرند.

   

کد خبر 4290214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha