۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱:۵۱

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست:

مدعی دفاع از محیط‌زیست هستیم/به طبیعت بد کرده‌ایم

مدعی دفاع از محیط‌زیست هستیم/به طبیعت بد کرده‌ایم

کرج - رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه فقط مدعی دفاع از محیط‌زیست هستیم، گفت: این در حالی است که در حق طبیعت بد کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی کلانتری عصر چهارشنبه در یازدهمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی ایران که در پردیس کشاورزی کرج برگزار شد، بابیان اینکه انجمن‌های علمی بررسی کنند که طی ۴۰ سال گذشته هزینه تصمیماتی که اتخاذ کرده‌ایم چقدر بوده است، اظهار کرد: پس از انقلاب اهدافی تعیین و باعث ازدیاد جمعیت شد که این مهم موجب افزایش نیاز به غذا نیز شد.

وی در ادامه بابیان اینکه اهداف کوتاه‌مدت کشور بر اهداف میان‌مدت غلبه کرد، گفت: متأسفانه طی این سال‌ها شاهد وارد آمدن خسارات فراوانی به منابع محیط زیستی بودیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بابیان اینکه برای خودکفایی در حوزه دام‌پروری افزایش جمعیت دام‌ها به ۱۲۳ میلیون رأس را شاهد بودیم، گفت: با تحقق این امر پوشش گیاهی و محیط‌زیست تخریب شد.

کلانتری به کاهش نفوذ خاک براثر چرای بی‌رویه دام اشاره کرد و گفت: نبود تولید پایدار باعث چنین اتفاقات ناگواری شده است.

وی در بخش دیگری با توجه به اینکه تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور در انتهای رودخانه‌ها قرار دارد، گفت: تالاب‌ها را برای تولید هرچه بیشتر مهار و مورد بهره‌برداری قراردادیم بی‌آنکه متوجه عواقبی باشیم که دامن‌گیر محیط‌زیست می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر اینکه برخی معتقدند به هر قیمتی باید تولید داشته باشیم، گفت: برای بهبود شرایط محیط زیستی کشور نیازمند پژوهش از سوی انجمن‌های علمی هستیم.

کلانتری با تأکید بر اینکه باید از اقدامات غیرعلمی در حوزه کشاورزی پرهیز شود، گفت: برای حفظ حقوق نسل‌های بعد باید باسیاست‌های غلط مبارزه کنیم.

وی احیای دوباره تالاب‌ها را غیرممکن دانست و به دستور رئیس‌جمهور درباره پژوهش در باب مسائلی چون مدیریت پسماند، آلودگی هوا، ریز گردها و غیره اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته ۲۰۰ هزار هکتار تالاب آبیاری شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بابیان اینکه اقتصاد در جهان سوم به تمسخر گرفته‌شده است، گفت: نسل کنونی و نسل‌های گذشته باید برای اقداماتی که از گذشته تاکنون انجام‌شده است هزینه بپردازند.

کلانتری میزان ذخایر استاتیک آب کشور را ۵۰۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: از این ذخایر که طی میلیون‌ها سال جمع‌آوری‌شده تاکنون ۱۶۰ میلیون مترمکعب برداشت‌شده است.

وی در بخش دیگری با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی ۲۰۰ هزار سال گذشته به‌جز در عصر یخ‌بندان دریاچه ارومیه هیچ‌وقت خشک نبوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه در حق طبیعت بد کرده‌ایم، گفت: نمی‌توانیم هر مقدار آب که خواستیم استخراج‌کنیم زیرا فقط ۸۸ میلیارد مترمکعب آب تجدید پذیر در کشور وجود دارد.

کلانتری با اشاره به اینکه فقط مدعی دفاع از محیط‌زیست هستیم و برای مثال عکس یوزپلنگ ایرانی را روی لباس بازیکنان تیم ملی می‌زنیم، گفت: اما از این مهم غافل هستیم که وقتی علفی در جنگل نباشد که خرگوش‌ها بخورند، یوزپلنگ‌ها می‌میرند.

وی در بخش دیگری با تأکید بر اینکه باید قیمت تمام‌شده واقعی گوشت، گندم و غیره برآورد شود، گفت: می‌گویند آب دریا را شیرین کنیم، چرا اقتصاددانان به این موضوعات ورود نمی‌کنند و چیزی نمی‌گویند؟ وقتی احساسات بر عقل غلبه می‌کند، چنین تصمیم‌های اتخاذ می‌شود.

کد خبر 4292632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha