به گزارش خبرنگار مهر، دنیرو نقش یک راننده تاکسی آشفته، یک زندانی سابق با بدن خالکوبی شده و رئیس تبهکاران را بازی کرده و حتی به جای یک کوسه انیمیشنی حرف زده، اما هیچ چیز ترسناکتر از گفتگو با این بازیگر بسیار کم حرف نیست که برای بیشتر سئوال ها پاسخی کوتاه دارد. "شبان خوب" دومین تجربه کارگردانی فیلمساز 63 ساله، تاریخ سازمان سیا از جنگ جهانی دوم تا درگیری سازمان در حادثه خلیج خوک ها را به تصویر می کشد.
* چه بخشی از جنگ سرد و سازمان سیا برای شما جالب است؟ پنهان کاری و عملیات مخفیانه؟
- بله. همه چیزهایی که به این مقوله مربوط می شود. فیلم هایی که دیده ام، فیلم هایی که از روی کتاب های جان لوکاره ساخته شده، دیگر فیلم های جاسوسی هیچ وقت چیزی را پنهان نگه نمی دارند. همیشه یک نفر هست که به او شلیک شود. همیشه یک جور نتیجه گیری می شود. برای اینکه یک نفر به سزای اعمال خود برسد شیوه های بدیع تری را جستجو می کردم. چیزی مثل اتفاقی که در لندن برای لیتویننکو (جاسوس روسی که مسموم شد) افتاد.
دنیرو و مت دیمن پشت صحنه "شبان خوب"
* اغلب وقتی بازیگران تصمیم به کارگردانی می گیرند، داستان هایی را انتخاب می کنند که بازیگری در آن نقشی مهم دارد، داستان هایی بسیار درونی و شخصی. اما در این فیلم اکشن نقشی مهم دارد. از اینکه حوزه جدیدی را انتخاب می کنید ترسی نداشتید؟
- تولید این فیلم کار بسیار سختی بود. همه چیز در لحظه انجام می شد. هنوز هم تعجب می کنم ما چطور توانستیم این فیلم را بسازیم. حضور مت (دیمن) خیلی مهم بود. او گفت: "فیلمنامه را دوست دارم" و عملا بدون اینکه پول زیادی بگیرد حاضر به بازی شد. دیگران هم همینطور.
* بازیگران از اینکه خالق تراویس بیکل (راننده تاکسی) و جیک لاموتا (گاو خشمگین) آنها را کارگردانی می کند، نمی ترسیدند؟
- به نظرم بازیگران به بازیگران دیگر اعتماد می کنند، برای اینکه می دانند از این طریق می توانند از پس کار بربیایند.
* به نظرتان در 30 سال اخیر بازیگری چقدر تغییر کرده است؟
- خب، مت (دیمن) هر چند جوانتر است، اما بسیار جدی است و خود را متعهد می داند. لئوناردو دی کاپریو هم همین طور. او در "مردگان" عالی است.
* دی کاپریو را برای نقش اصلی این فیلم در نظر داشتید. درست است؟
- بله، اما برنامه زمانی اجازه نداد. دی کاپریو و دیمن هر دو این نقش را جدی گرفته بودند.
* نقش آفرینی دیمن بسیار مینی مالیستی است.
- روی این مسئله کار کردیم. می خواستیم مطمئن باشیم شخصیت او سر جای خود قرار دارد. خیلی مهم بود که این شخصیت زیاد قابل دسترس نباشد. همیشه به رفتار مردم در زندگی واقعی دقت می کنم. آیا در یک موقعیت واقعی هم همین کار را می کنند؟ برای همین حرفم به بازیگرها این است که نباید به شخصیت خود در فیلم نگاه کنید. لازم نیست واکنش نشان دهید. هیچ کاری از دست شما برنمی آید. تاثیر و قدرت این کار به مراتب بیشتر از هر کار دیگری است که از دست شما برمی آید.
* به عنوان یک بازیگر همیشه آماده هستید. برای به تصویر کشیدن سیا چقدر در مورد این سازمان تحقیق کردید؟
- مطالب زیادی خواندم و وقت زیادی را با ماموران سیا گذراندم. میلت بیردن را داشتیم که مشاور تکنیکی ما بود. او 30 سال در سیا کار کرد. واقعا به ما کمک کرد.
* چرا بین فیلم اول (یک داستان برانکسی) و این فیلم این قدر فاصله افتاد؟
- هشت سال روی این فیلم کار کردم. ضمن اینکه راستش را بخواهید پیشنهاد زیادی هم نداشتم.
* به نظرتان "شبان خوب" یک فیلم سیاسی است؟
- نمی دانم. فکر می کنم مردم باید هر جور خودشان می خواهند این فیلم را قضاوت می کنند.
* از شما انتقاد می کنند از نقش آفرینی های دوران "پدرخوانده" و "راننده تاکسی" فاصله گرفته اید. چه نظری دارید؟
- مارتی (اسکورسیزی)، پل شریدر و من حدود 15 سال پیش سعی کردیم دوباره روی شخصیت تراویس بیکل کار کنیم. اما این اتفاق نیفتاد.
* چرا این اواخر بیشتر در فیلم های کمدی بازی می کنید؟
- از بازی در فیلم های کمدی لذت می برم، برای اینکه کار بامزه ای است، مخصوصا کار با جی روچ (کارگردان "والدین را ملاقات کن"). "این را تحلیل کن" و "آن را تحلیل کن" هم فیلم های بامزه ای بودند.
* و پروژه های بعدی؟
- فعلا روی فیلمی کار می کنیم که بازسازی یک فیلم فرانسوی به نام "36" است. یک فیلم دیگر هم هست که از روی کتابی نوشته آرت لینسن نوشته شده و بری لوینسن آن را کارگردانی می کند. داستان درباره یک تهیه کننده هالیوودی است. من نقش تهیه کننده را بازی می کنم و داستان آن واقعی است.
* به نظرتان یکی از دلایل موفقیت فیلمی مانند "گاو خشمگین" تلاش بیش از حد شما نبود؟
- آن فیلم را دوست داشتم. کارمان را خوب انجام دادیم و کار مارتی (اسکورسیزی) بود. می خواهم فیلم های بیشتری با مارتی کار کنم. حداقل دو فیلم دیگر.
* چرا در "مردگان" با او همکاری نکردید؟
- می خواستم، اما درگیر "شبان خوب" بودم. خود مارتی می داند چقدر بابت این قضیه متاسف هستم.
* کار دیگری هست بخواهید انجام دهید؟
- دوست دارم قسمت دوم "شبان خوب" را بسازم. با اریک راث قرار گذاشته بودیم اگر من این فیلم را ساختم، او قسمت دوم را هم بنویسد تا معلوم شود شخصیت ها به کجا می رسند. آخرین فیلمی را که کارگردانی کنم فیلمنامه آن را خودم می نویسم.
* در هفته چند بار پیش می آید با کسانی رو به رو شوید که بگویند "داری با من حرف می زنی"؟! (دیالوگ بسیار معروف فیلم "راننده تاکسی")
- خیلی زیاد. اگر بچه ها باشند که واقعا لذت می برم.
نظر شما