احمد اسفندياري نقاش پيشكسوت معاصر در گفت و گو با خبرنگار هنري " مهر"در رابطه با ماهيت آثار ارائه شده در ششمين دوسالانه نقاشي معاصر تهران گفت : مطالعه و بررسي محتوا و ماهيت آثار ارائه شده نيازمند صرف زمان است ، اما هنر نو را نمي توان با چيزي مقايسه كرد . براي درك آثار نو خلق اين گونه آثار پيش از هر چيز، بايد زبان نقاشي را به خوبي دانست و تسلط بر اين زبان محتاج طي يك روند شش ، هفت ساله مستمر است .
وي افزود : نقاشي بايد از دوعنصر اصلي محتوا و نوآوري برخوردار باشد كه تحقق اين امر نياز مند مطالعه مستمر و پيوسته است . ممكن است به شكل اتفاقي هنرمندي كار خوبي ارائه كند اما مسئله حفظ و استمرار اين خوبي در آثار ديگرش محقق نمي شود مگر با مطالعه و تحقيق و كار پيوسته .
اسفندياري گفت : در اين دوره دوسالانه شاهد اين امر هستيم كه جوانان آثاري در ابعاد بزرگ ارائه كرده اند ، كه اين كارخود به تنهايي كار مشكلي است . برخي از آثار ارائه شده نيز از كيفيت بسيار بالايي برخوردار است . با اين وجود نقاش بايد مراحلي را طي كند تا خودش شود . نقاشان معروف دنيا از اين جهت داراي اهميت هستند كه خودشان هستند و از كسي تقليد نمي كنند . توجه نقاشان جوان به دوري كردن از نقاشي آبستره و ارائه كار فيگوراتيو در صورتي كه دردامان كپي كردن نلغزند امر بسيار خوبي است . در واقع نقاشان جوان بايد سعي كنند راه خودشان را در نقاشي پيدا كنند و اين امر محقق نمي شود مگر آنكه هنرمند جسجوگر باشد .
وي در پايان توضيح داد : نحوه قضاوت آثار باتوجه به اين كه روي اسامي نقاشان را مي پوشانند تا داوران بر اساس شناخت قبلي با اثر مواجه نشوند رويكردي مثبت است كه از ايجاد شك و شبه جلوگيري مي كند .
شايان ذكر است دراين دوره از دوسالانه نقاشي تهران 4 داور خارجي و دو داور ايراني كه در شاخه هاي ديگري غير ازنقاشي به فعاليت مشغولند درجمع داوران حضور داشتند .
احمد اسفندياري نقاش پيشكسوت در گفت و گو با " مهر "
پيشرفت جوانان را چشمگير مي بينم
جواناني كه آثارشان دراين دوره دوسالانه نقاشي تهران ارائه شده است ، جسورانه و باجرات زياد به نقاشي پرداخته اند .
کد خبر 43104
نظر شما