۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۳۱

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین:

مشکلات زیست محیطی جاده قزوین به کلاچای باید رفع شود

مشکلات زیست محیطی جاده قزوین به کلاچای باید رفع شود

قزوین- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: تداوم اجرای پروژه قزوین، رحیم آباد به کلاچای نیازمند حل مشکلات زیست محیطی و توجه به مطالعات کارشناسی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن پسندیده روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: روز ۱۵ خرداد مصادف با ۵ ژوئن در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست نامگذاری شده و با تعیین شعار جهانی امسال «حذف آلودگی پلاستیک» فرصتی مناسب برای توجه به این موضوع و حفظ و نگهداری هر چه بیشتر از محیط زیست مهیا شده است.

وی افزود: قرن ها طول می کشد تا مواد پلاستیکی در طبیعت تجزیه شوند در حالی که با مدیریت صحیح پسماندها و جایگزین کردن آنها به عنوان سوخت های فسیلی  می توان در منابع انرژی کشور صرفه جویی و به کاهش آلودگی محیط زیست کمک کرد.

پسندیده بیان کرد: سالانه ۳۰۰ میلیون تن مواد پلاستیکی در جهان تولید می شود که این میزان در کشور به ۱۷۷ هزار تن میرسد که بازیافت درست این مواد نقش مهمی در اشتغال و اقتصاد خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: با استفاده از فناوری های نوین و توسعه روشهای نوین بازیافت و آگاه سازی مردم می توان خطرات زیست محیطی را کاهش داد.

وی گفت: نقش مسئولان، تصمیم گیران و تصمیم سازان در سالم سازی محیط زیست بسیار تاثیرگذار است و باید قوانینی وضع شود تا به رشد و توسعه پایدار کشور  منجرشود.

پسندیده ادامه داد: در دین مبین اسلام بر حفظ منابع طبیعی تاکید ویژه شده و در اصل ۵۰ قانون اساسی محیط زیست بستر رشد اجتماعی نسل حاضر و نسل های بعدی و حفاظت از آن وظیفه عمومی به شمار می‌آید.

وی یادآور شد:قانون مدیریت پسماند در سال ۸۳ به تصویب مجلس رسیده و تکالیفی برای اشخاص حقوقی و دستگاه‌های اجرایی معین کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین با بیان اینکه قزوین در زمینه تنوع زیست محیطی و محیط زیست انسانی دامنه وسیعی دارد افزود: با وجود اقدامات خوبی که در این حوزه ها صورت گرفته ولی با شرایط ایده آل همچنان فاصله داریم که نیازمند اقدامات موثرتر است.

وی اظهار کرد: در شهر قزوین روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن پسماند خانگی و شهری تولید می شود اما متاسفانه مشارکت مردمی در تفکیک زباله از مبدا ۴ درصد است که این وضعیت باید با فرهنگ سازی اصلاح شود.

پسندیده گفت: پسماندها از مهمترین چالش ها و دغدغه های محیط زیست است که مدیریت و ساماندهی آنها نیازمند برنامه ریزی در کارگروه های استانی است که اگر بدرستی مدیریت و ساماندهی نشود می تواند آثار و پیامدهای زیانباری برای سلامت مردم داشته باشد.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: سایت محمد آباد با ۱۰۰ هکتار مساحت شرایط خوبی برای جمع آوری و بازیافت انواع پسماند دارد در نظر داریم سایت استانداردی در همین منطقه ایجاد کنیم.

پسندیده یادآورشد: سالانه ۳۰ میلیون تن پسماند صنعتی و هشت تن پسماند ویژه در کشور تولید می شود که عمده پسماندهای صنعتی در استان قابل بازیافت است که به عنوان مواد اولیه می تواند به چرخه تولید بازگردد.

وی بیان کرد: استان قزوین با داشتن سه هزار و ۹۰۰ واحد صنعتی یکی از قطب های صنعتی کشور محسوب می شود که نیازمند بکارگیری استانداردهای محیط زیستی است تا این صنعت برای ما مشکل ساز نشود.

پسندیده گفت: در ۹ شهرک صنعتی قزوین چهار شهرک به سیستم فاضلاب تجهیز هستند که خوشبختانه احداث تصفیه خانه های جدید در شهرکهای صنعتی در دستور کار شرکت شهرکهای صنعتی استان هم قرار گرفته است.

وی با اشاره به فرسایش ۲.۵ برابری خاک در ایران تصریح کرد: کشاورزی ناپایدار، چرای بی رویه، خشکسالی وکاهش میزان بارندگی از جمله عوامل فرسایش خاک است.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین اظهار کرد: مهمترین معضل و چالش محیط زیستی در استان، بحران کمبود آب، پایین رفتن سطح سفره‌های آب زیرزمینی و خشکسالی‌ است.

وی با اشاره به تنوع زیستی استان گفت: ۴۵۸ هزار هکتار از اراضی قزوین تحت نظارت محیط زیست است که ۱۲۰ هزار هکتار آن در ردیف مناطق حفاظت شده است.

پسندیده ادامه داد: در استان قزوین ۶۶ گونه پستاندار، ۱۹۱ گونه پرنده، ۱۴ گونه ماهی و ۴۰۰ گونه گیاهی وجود دارد.

وی یادآور شد: بخشی از جمعیت حیات وحش در استان قزوین را پلنگ، گربه وحشی و گرگ تشکیل می دهند که شاخص ترین آنها قوچ و میش وحشی، آهو و خرس هستند.

پسندیده گفت: از آنجا که در تالاب الله آباد شاهد توسعه بیابان هستیم مطالعاتی برای احیای این تالاب انجام شده و در نظر داریم با کارهای اجرایی نیازهای آبی تالاب را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه خشک شدن بخش عمده‌ای از تالاب الله آباد سبب ایجاد کانون‌های انتشار گرد و غبار شده است افزود: به منظور جلوگیری از بیابانزایی و مهار کانون بحران و تثبیت اراضی با بوته کاری و ایجاد پایشگاه حفاظتی اقدام خواهیم کرد.

پسندیده از ایجاد سایت پرنده نگاری در منطقه الله آباد هم خبر داد و گفت: با راه اندازی این سایت ضمن کمک به افزایش پذیرش پرندگان مهاجر به این منطقه زمینه احیای دشت الله آباد فراهم خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست قزوین با اشاره به توقف پروژه جاده قزوین، رحیم آباد به کلاچای گفت: این طرح مشکلات زیست محیطی دارد و باید در شورای عالی محیط زیست مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد و نظر نهایی آنهاتکلیف پروژه را مشخص خواهد کرد.

وی یادآور شد: مطالعات زیست محیطی این طرح کامل نیست و باید در محدوده دو استان قزوین و گیلان مورد بررسی قرار گیرد.

پسندیده تصریح کرد: رویکرد ما توقف این پروژه ملی نیست اما باید از محیط زیست منطقه، حیات وحش و گونه های موجود در ان بخوبی صیانت کنیم و مراقب باشیم تا پروژه های عمرانی با رعایت محیط زیست عملیاتی شود.

کد خبر 4320562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha