۵ تیر ۱۳۹۷، ۲۰:۳۷

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان:

۴۰هزار اتباع افغانستانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هستند

۴۰هزار اتباع افغانستانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هستند

رفسنجان - رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از پوشش خدمات بهداشتی و درمانی ۴۰ هزار اتباع افغانستانی توسط این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اسماعیلی ندیمی عصر سه شنبه در حاشیه بازدید سفرا و هیئت دیپلماتیک حامی پناهندگان از مرکز خدمات جامع سلامت پیامبر اعظم (ص) شماره دو ویژه اتباع رفسنجان اظهار داشت: از جمله مهمترین وظایف نظام سلامت هر کشور مقابله و برخورد با بیماریها با توجه به شرایط منطقه ای و جغرافیایی است. کشور ما نیز با توجه به شرایط منطقه ای و آب و هوایی متنوع مهاجرپذیر بوده و شرایط ویژه ای دارد.

وی با بیان اینکه دست یافتن به بالاترین سطح سلامت جزئی از اهداف تمام دولتها محسوب می شود، تصریح کرد: سلامت به عنوان ارزش فردی و اجتماعی یکی از مهمترین و ابتدایی ترین حقوق و نیازهای بشری به حساب می آید.

وی بیان کرد: رفسنجان با مساحت حدود ۱۶ هزار کیلومترمربع در مسیر ارتباطی استانهای کرمان، یزد، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان واقع شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه جمعیت تحت پوشش این دانشگاه در سال گذشته حدود ۳۵۰ هزار نفر بوده است، تصریح کرد: با تعامل اداره کل مهاجرین استان و کمیساریای عالی پناهندگان و مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت موفق به ساماندهی مهاجران افغانستانی در شهرستان رفسنجان شدیم.

اسماعیلی ندیمی با بیان اینکه هم اکنون ۴۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی تحت پوشش و دارای پرونده بهداشتی هستند، اظهار کرد: با همکاری شرکای اجرایی موفق به ساخت یک مرکز تسهیلات زایمانی و مرکز خدمات جامع سلامت برای اتباع شدیم.

وی افزود: هم اکنون دو مرکز در خارج از مهمانشهر و یک مرکز در داخل مهمانشهر با ۲۰ نفر نیروی شاغل به ارائه خدمت به مهاجران مشغول هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ابراز داشت: بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت افغانستانی مجاز و غیرمجاز در شهرستان رفسنجان ساکن هستند که بسیاری از این افراد در باغات پسته و کوره های آجرپزی مشغول به کار هستند و خدمات بهداشتی همانند افراد ایرانی به این افراد ارائه می شود.

اسماعیلی ندیمی عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از جمله دانشگاههای علوم پزشکی در کشور است که بیشترین اتباع خارجی تحت پوشش را به خود اختصاص داده است چرا که شرایط محیط کار مناسب به دلیل وجود باغات پسته جاذبه زیادی را برای ورود اتباع دارای مجوز و اتباع غیرمجاز به شهرستان رفسنجان فراهم کرده است.

وی بیان داشت: اقدامات بهداشتی، ارائه خدمات بهداشتی درمانی اولیه از جمله مراقبت مادران باردار، نوزادان و کودکان، سالمندان، مکمل‌های دارویی و... برای اتباع همانند ایرانیان انجام می‌شود و در چند سال گذشته مرگ مادر باردار افغانستانی نداشتیم.

اسماعیلی ندیمی اظهار کرد: دومین اقدام مهم پوشش واکسیناسیون بر اساس استانداردهای ملی ایران و جهان و مقابله با هر گونه طغیان بیماری در جمعیت پناهندگان، نظارت بر وضعیت بهداشت فردی و بهداشت محیط مهاجران و پناهندگان، آموزش بهداشت و قابل ذکر است کلیه خدمات بهداشتی به صورت رایگان است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان در ادامه به چالش‌های در این زمینه اشاره کرد و گفت: مهاجرت و رفت و آمدهای مهاجران موجب بالارفتن میزان بروز بیماری‌های واگیردار می‌شود به طوری که سال گذشته حدود ۱۰۰ درصد بیماران مبتلا به مالاریا و ۳۰ درصد بیماران مبتلا به سل در اتباع افغانستانی وجود داشته است که این امر مشکلات جدی در کنترل اپیدمی بیماری‌های واگیر ایجاد کرده است.

اسماعیلی ندیمی ادامه داد: نداشتن بیمه اتباع غیرمجاز و در نتیجه عدم مراجعه به مرکز تسهیلات زایمانی یا زایشگاه و همچنین با توجه به فرهنگ و اعتقادات خاص تعداد قابل توجهی از زایمان‌ها در منزل صورت می‌گیرد که این نیز از دیگر چالش‌ها در بحث اتباع است.

وی به پیشنهادها و درخواستها اشاره و بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت داروها و رشد جمعیت اتباع افغانستانی تخصیص اعتبارات بیشتر برای خرید مکمل‌ها و وسایل پیشگیری از بارداری، تخصیص اعتبار برای احداث مرکز تسهیلات زایمانی در مجاورت زایشگاه از جمله خواسته‌های ما در این زمینه‌هاست.

کد خبر 4331762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha