۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۷

آیت‌الله میرعمادی مطرح کرد:

ایجاد وقف جدید دنبال شود/ عملکرد بخش‌نامه‌ای دردی دوا نمی‌کند

ایجاد وقف جدید دنبال شود/ عملکرد بخش‌نامه‌ای دردی دوا نمی‌کند

خرم‌آباد- نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تأکید بر لزوم افزایش بهره‌وری از موقوفات و ایجاد وقف جدید متناسب با نیازهای استان گفت: عملکرد بخش‌نامه‌ای دردی دوا نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید احمد میرعمادی ظهر امروز چهارشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان با اشاره به اینکه با حضور حجت الاسلام محمدی نماینده ولی فقیه در اوقاف، شاهد تحول ارزشمندی در سازمان اوقاف و امور خیریه هستیم، اظهار داشت: ثمره کارهایی که ایشان انجام داده اند را در جامعه می بینیم.

وی افزود: ساماندهی مسائل مالی اوقاف، اینکه این سرمایه الهی حفظ شود و شفافیتی برای مردم به وجود آید و دستگاه اوقاف از سلامت مالی و اقتصادی برخوردار شود و آن اهداف مدنظر اسلام در قضیه اوقاف به خوبی دنبال شود؛ از اقدامات صورت گرفته در سازمان اوقاف و امور خیریه است.

جامعیت دین اسلام

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه اسلام یک دین جامع است، جامعیت اسلام هم در بعد برنامه ها و دستورات دینی است و هم در بعد عمل و اجرا است، ادامه داد: برنامه های اسلام برترین برنامه ها است و مجموعه تعالیم اسلامی برترین تعالیم الهی و بشری است.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه این برنامه جامع نیازمند به اجرا و عمل است و برای اجرا قطعا نیاز به یک پشتوانه مالی است، اظهار داشت: اینجاست که می بینیم اسلام در مقام اجرا هم از جامعیت برخوردار است، به این جهت که یک آینده نگری و دور اندیشی برای تامین منابع مالی برنامه های دینی درنظر گرفته است، از قبیل خمس، زکات، صدقات، انفاق و وقف.

وقف مهم ترین پشتوانه مالی اسلام است

وی با بیان اینکه وقف مهم ترین پشتوانه مالی اسلام است، چون وقف امتیازاتی دارد که سایر منابع مالی از آن برخوردار نیستند، تصریح کرد: امتیاز وقف این است که اسلام وقف را آنچنان مستحکم کرده که هیچ کسی جرات کم وز یاد در آن ندارد،  هرگونه نقل و انتقال، خرید و فروش و اقدام برخلاف نظر واقف ممنوع است و هیچکسی نمی تواند کوچکترین تغییری در وقف ایجاد کند.

نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه در طول تاریخ هم اینگونه بوده که منابع مالی برای ترویج و تبلیغ دین از سوی وقف بوده است،  نیازمندی های مردم در جهت دین داری از سوی وقف بوده است، ترویج و تبلیغ شعائر دینی به واسطه وقف بوده است، افزود: در مقام عمل نیز سیره پیامبر گرامی اسلام و ائمه بر وقف بوده است و در این راستا تلاش و کوشش می کرده اند.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات ارزشمند نظام جمهوری اسلامی ایران مسئله ساماندهی وقف بوده است، گفت: ۱۴۰۰ سال موقوفات متعددی اتفاق افتاد و انجام گرفت اما چقدر بهره برداری از آن ها شد؟ چقدر استفاده شد؟

نگاه دین اسلام؛ نگاه خوداتکایی است، وقف نیز در راستای استقلال و خوداتکایی اسلام است

وی با بیان اینکه نگاه دین اسلام؛ نگاه خوداتکایی است، وقف نیز در راستای استقلال و خوداتکایی اسلام است، تصریح کرد: مردم هم اعتقاد عجیبی نسبت به وقف دارند و ما باید این اعتقاد مردم را ارج قائل شویم و تقویت کنیم.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه اداره اوقاف و امور خیریه چند وظیفه دارد، نخست حفظ و صیانت از موقوفات موجود، جلوگیری کنیم از تغییر و تبدیل وقف افزود: دوم اینکه توجه به نیت واقف داشته باشیم، برای ما دردناک است که خیری وقف خود را در استان دیگر انجام می دهد و اذعان می کند که پیش از این وقفی در لرستان داشته و نام واقف از روی آن برداشته شده است؛ لذا به استان های دیگر می روند.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه استان ۱۰۰ درصد شیعه لرستان، این همه ارادت نسبت به اهل بیت دارند باید موقوفات آن در راس موقوفات کشور باشد، یادآور شد: بستر را برای واقفان فراهم کنیم، بتوانیم اعتماد سازی کنیم که موقوفات آنها دست نمی خورد و سر جای خود می ماند.

ایجاد موقوفات جدید دنبال شود

وی با بیان اینکه از سوی دیگر باید ایجاد موقوفات جدید را دنبال کنیم،  موقوفات جدید مورد نیاز جامعه را دنبال کنیم، تصریح کرد: امروز به چه نوع وقف هایی نیازمندیم؟ آیا برای برآوردن این نیاز قدمی برداشته ایم؟ آیا اطلاع رسانی کرده ایم به مردم؟

نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه مهم ترین سرمایه ما قرآن و عترت است، اگر می خواهیم وقف کنیم باید بر محور قرآن و عترت باشد، ادامه داد: گذشتگان ما چقدر برای امام حسین وقف کردند، استانی که در گذشته در روز تاسوعا و عاشورا همه عزاداران حسینی را پذیرایی می کرد، امروز سفره عاشورا و تاسوعای ما کجا پهن است؟

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه بر اساس بیانات مقام معظم رهبری درزمینه قرآن ۲۰ میلیون حافظ و قاری قرآن باید داشته باشیم، اما موقوفات قرآنی استان ما چه مقدار است؟ امروز این ها به دست ما سپرده شده و ما مسئولیم، پرچم باید با قوت باقی بماند و با قوت عمل شود، گفت: عملکرد بخش نامه ای که دردی دوا نمی کند، عملکرد و وظیفه دینی مهم است؛  تشکیلات اوقاف باید به این بخش اهتمام جدی داشته باشد که وقف ها بر محور قرآن و عترت باشد.

لزوم همکاری همه دستگاه های فرهنگی برای تحقق مطالبه رهبری در مورد تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی

وی با بیان اینکه در خصوص بقاع متبرکه رهبری فرمایش کلیدی و مهمی داشتند که «بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند»، تصریح کرد: باید برای تحقق این موضوع زیرساخت ها فراهم شود، آیا فقط صرف اینکه دو روحانی در بقاع متبرکه بگذاریم،  قطب فرهنگی می شود؟ این اقدام نیاز به برنامه و فکر و اندیشیدن دارد.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه برای قطب فرهنگی بودن باید همه دستگاه ها شریک شوند در قضیه و از ظرفیت های دستگاه های فرهنگی و اجرایی استفاده شود، افزود: خداوند متعال چه ظرفیت های عظیمی در اختیار ما قرار داده اما چقدر از این ظرفیت استفاده کردیم و باعث اقتدار اسلام و اهل بیت شدیم؟

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه امروز انقلاب ما برگرفته از عاشورا است، برای ماندگاری انقلاب چه کرده ایم؟ چقدر پایه های منابع مالی و اقتصادی انقلاب را تقویت کردیم که امروز در برابر تحریم دشمن نلرزیم، ادامه داد: باید راه های بهره وری بیشتر از وقف مورد مطالعه قرار گیرد و افزایش دهیم این سرمایه را،  باید در اوقاف نیروهای خوش فکر و توانمند و صاحب برنامه بنشینند طراحی کنند تا تبدیل به یک قطب اقتدار اسلام و اهل بیت شود.

کد خبر 4332454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha