۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۲۴

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی:

جشنواره کتابخوانی رضوی، جنبش نوینی در توسعه فرهنگ کتابخوانی است

جشنواره کتابخوانی رضوی، جنبش نوینی در توسعه فرهنگ کتابخوانی است

قزوین- نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی، طلیعه جنبش نوینی در توسعه فرهنگ کتابخوانی است.

داود محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، کارنامه جشنواره کتابخوانی رضوی را قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: اما این مقبولیت نباید مانع از ایجاد تحول در آن گردد و باید با تحول ساختاری با شمول گسترده تری برای این جشنواره طراحی و سازماندهی شود.

وی اظهار کرد:از اینرو صاحبنظران بخش های مختلف با بررسی و ارزیابی دیدگاه‌ها و نقطه نظرات کارشناسان مختلف و بهره‌گیری از تجربه‌های دوره‌های گذشته باید چشم‌انداز جدیدی با هدف پاسداشت و گسترش فرهنگ رضوی و تفکرات حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فراوان کتابخوانی ارائه نمایند که به طور قطع تاثیرات آن در زندگی فردی و اجتماعی بروز و ظهور خواهد داشت.

محمدی بیان کرد: برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در شمار طرح‌های بسیار ارزنده‌ای است که نه تنها مایه مباهات همه ایرانیان و بلکه مایه فخر مسلمانان جهان است و این افتخار برای همه ما به وجود آمده است که از طریق برگزاری این جشنواره از سفره کریمانه این امام همام بهره مند شویم.

وی اضافه کرد:به طور قطع در سایه برگزاری چنین جشنواره هایی می توان بخشی از سیره و فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را به جهان تشنه معنویت ارائه کرد و چنانچه وجود پربرکت حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) به شیوه مطلوب و مناسبی معرفی شود که اثرات و برکات آن برای ادوار و نسلهای مختلف بر جای خواهد ماند.

محمدی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران این افتخار بزرگ و ارزشمند را دارد که میزبان یکی از ائمه معصومین (ع) حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)، از سلاله های پاک خاندان عصمت و طهارت است که باید به بهترین نحو ممکن از این نعمت بی بدیل کمال استفاده را ببرد چرا که به برکت این میزبانی لطف ائمه اطهار و حضرت ولی عصر(عج) همواره شامل حال ملت ایران در ادوار مختلف گردیده است.

وی در ادامه گفت:در سال های اخیر می بینیم که سرانه مطالعه و کتابخوانی در کشورمان پایین آمده، برای کشوری که جمعیتی بالای هشتاد میلیون نفر دارد که اغلب آنها در سنین جوانی به سر می برند، این آمار نگران کننده است و باید بیش از پیش به فکر راهکارهایی برای آشتی مردم و بخصوص نوجوانان و جوانان با کتاب افتاد.

محمدی افزود:موضوع کتاب در جوامع پیشرفته‌ بشری و همچنین کشورمان یک موضوع اصلی و جدی است و توجه زیادی را به خود معطوف کرده و شاید دلیل این امر، دوران اطلاعات و آگاهی باشد که در آن حضور داریم و از ویژگی‌های این عصر این است که افراد می‌توانند اطلاعات را آزادانه منتقل کنند و دسترسی سریع و علمی داشته باشند که قبلا ممکن نبوده است.

به گفته وی سرانه‌ مطالعه در کشورها به رشد فرهنگی آن‌ها و به‌طور گسترده‌تر به توسعه‌ انسانی در هر کشور مربوط می‌شود؛ به این معنا که هرچه سرانه‌ مطالعه بالاتر باشد، آن کشور از رشد فرهنگی بالاتری برخوردار است.

محمدی اضافه کرد: امروز باید دستگاه ها و نهادهای فرهنگی و اجرایی زمینه دسترسی آسان و کم‌هزینه به کتاب‌ها در موضوعات متنوع برای گروه‌های سنی و مقاطع تحصیلی مختلف را فراهم آورند که برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی که با هدفمندی و مخاطب شناسی خوبی که داشته توانسته جای خود را در میان مردم باز کند و در رشد و توسعه کتابخوانی و مطالعه تاثیرگذار باشد.

وی افزود: امروز نگاهی گذرا به جامعه نشان می دهد که متأسفانه ما شاهد بروز و ظهور انواع آسیب‌های اجتماعی هستیم و این آسیب‌ها به‌ویژه در بین افرادی که اعتقاد کم‌رنگ‌تری نسبت به دین دارند به‌مراتب بیشتر است، از این رو باید با اجرای برنامه های فرهنگی به مقابله با این آسیب ها بپردازیم.

به گفته محمدی امروزه توسعه فرهنگ کتابخوانی بی گمان می تواند در جلب، جذب، اشاعه و گسترش دین مبین اسلام و سیره و سنت ائمه اطهار علیهم السلام به نسل جوان مثمرثمر باشد، چرا که امروز جوانان کشور ما تشنه دریافت حقیقت و معرفت هستند و فرهنگ رضوی می تواند به عنوان عنصری مهم در تبیین تقرب الهی و بی بدیل تشیع نقشی تاثیرگذار داشته باشد.

کد خبر 4332615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha