۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۲۸

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین:

مدیریت منابع آبی یکی از اولویت های اساسی محیط زیست قزوین است

مدیریت منابع آبی یکی از اولویت های اساسی محیط زیست قزوین است

قزوین- مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: یکی از اولویت های اساسی در حوزه محیط زیست استان مدیریت منابع آبی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن پسندیده روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی آشنائی با مبانی و اصول تغییر نگرش و رفتار کارشناسان با رویکرد مشارکتی اظهار داشت: دشت قزوین زمانی دشت بسیار حاصلخیزی بوده که منابع غذایی این استان و دیگر نقاط کشور را تأمین می کرد که اکنون بخشهایی از آن مستعد انتشار گرد و غبار شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در ادامه تصریح کرد: امروز محیط زیست کشوردچار چالش هایی است که مهمترین چالش در استان قزوین بحران کاهش منابع آبی زیر زمینی است که خوشبختانه برای مدیریت آب استان، شورای مدیریت منابع آب با مدیریت عالی استان تشکیل و برنامه های عملیاتی نیز برای آن تدوین شده است.

پسندیده سپس به وضعیت هوای استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه استان قزوین در غالب اوقات هوای سالمی داشته است. اما با این حال برنامه جامع پیشگیری از آلودگی هوای استان تدوین شده است و کارگروه آن در استان فعال و ۳۶ برنامه و مصوبه برای آن تدوین گردیده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان افزود: استان قزوین دارای ظرفیت ها و قابلیت هایی است که از جمله آنها وجود باغستان های سنتی اظراف شهر قزوین می باشد که دارای وسعت ۲۵۰۰ هکتار بوده و ۱۰۰۰ سال قدمت به عنوان میراث جهانی ثبت شده است و به عنوان یک منبع زیستی حیاتی مهم مورد توجه شهروندان قزوین قرار گرفته است.

پسندیده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین سپس به بحث مشارکت های مردمی در امور آموزش پرداخت و افزود: بحث مشارکت در امر آمورش بسیار جدی است، چراکه آموزش بدون مشارکت و مشارکت بدون آموزش اثر بخش نخواهد بود و دو محور لازم و ملزوم یکدیگر می¬باشند.

پسندیده اظهار داشت: ابعاد آموزش و فرهنگسازی برای محیط زیست بسیار فراگیر است و شامل آحاد جامعه می-شود، لذا به همین جهت اجرای برنامه و امر آموزش از عهده یک نهاد به تنهایی بر نمی آید و باید بصورت فراگیر و با استفاده از کلیه ظرفیتهای آموزشی از جمله آموزش و پرورش، آموزش عالی، سازمانهای دولتی و غیر دولتی، رسانه ها، اصحاب فرهنگ و هنر و ترویج اعتقادات دینی، به آن توجه شود.

پسندیده از اصل ۵۰ قانون اساسی نیز که حفاظت از محیط زیست را وظیفه همگانی می¬شمارد، به عنوان نقطه عطف و تاکیدی بر اهمیت موضوع مشارکت همگانی و عمومی در جهت حفاظت محیط زیست که لازمه آن عزم ملی برای آموزش و بالا بردن اطلاعات و آگاهی بخشی جامعه است، یاد کرد.

وی در خاتمه اظهار امیدواری کرد تا در این نشست، بحث و تبادل نظرها منجر به تصمیم گیری مناسب، سیاستگزاری و تدوین بیانیه و برنامه ای شود تا به عنوان یک نقشه راه برای تلفیق نمودن امر ترویج و توسعه آموزش و تغییر نگرش و رویکرد مشارکتی بهینه برای حفاظت هر چه بهتر محیط زیست کشور مورد استفاده قرار گیرد.

دوره آموزشی آشنایی با مبانی و اصول تغییر نگرش و رفتار کارشناسان با رویکرد مشارکتی به مدت دو روز برای رؤسای ادارات آموزش وپژوهش محیط زیست کشور با حضور مدیر کل دفترآموزش، مدیر کل دفتر مشارکتهای مردمی، معاونین و کارشناسان آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست و روءسای ادارات آموزش و پژوهش ادارات کل حفاظت محیط زیست استان های کشور، در شهر قزوین در حال برگزاری است.

کد خبر 4332619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha