۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۳۳

زنجان بعنوان شهر ملی ملیله ایران ثبت شد

زنجان بعنوان شهر ملی ملیله ایران ثبت شد

زنجان-مدیرکل میراث فرهنگی زنجان گفت: زنجان بعنوان شهر ملی ملیله ایران توسط سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، یحیی رحمتی اظهار کرد: با موافقت شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی زنجان بعنوان شهر ملی ملیله ایران ثبت شد.

وی در خصوص هنر ملیله کاری زنجان گفت: «ملیله»، ظریف کاری نقره است که با استفاده از مفتولها و نوارهای ظریف نقره و بکارگیری طرحهای اسلیمی و منظم ساخته می شود. نقره ای که در ملیله سازی زنجان استفاده می شود نقره با عیار ۹۹۹ است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه آثار هنرمندان ملیله کار بارها موفق به کسب نشان اصالت ملی و بین المللی مرغوبیت اثر، در چندسال اخیر شده است، بیان کرد:۳  اثر از صنایع دستی ملیله زنجان شامل جعبه جواهرات- جعبه جواهرات جواهر نشان- و کاسه ملیله، دارای «نشان بین المللی مرغوبیت اثر» بوده و حدود ۱۸ اثر دارنده «نشان ملی مرغوبیت اثر» هستند.

رحمتی افزود: در سال ۹۶ نیز ۳  اثر از ۱۱ اثر صنایع دستی استان به مرحله داوری دریافت نشان بین المللی ۲۰۱۸ راه یافت که دو مورد آن ملیله است.

وی  ادامه داد: مهمترین و رایج ترین نقوش ملیله زنجان را اشک، جقه، پیچک، غنچه، برگ، واو یک چشم و دو چشم، برگ فرنگ، کورملیله و تابیده تشکیل می دهد که هر یک دارای ویژگی خاص خود است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در خصوص مصنوعات ملیله زنجان اظهار کرد:مصنوعات ملیله زنجان شامل سرویس چایخوری، شکلات خوری، گلدان، شمعدان، جعبه جواهرات، قاب عکس و انواع زیورآلات می شود.

کد خبر 4357553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha