۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۱۸

معاون آموزشی دانشگاه خبر داد؛

ابلاغ پروتکل اخلاق حرفه‌ای به مراکز آموزشی علوم پزشکی شهید بهشتی

ابلاغ پروتکل اخلاق حرفه‌ای به مراکز آموزشی علوم پزشکی شهید بهشتی

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تکمیل حوزه ارتقای اخلاق حرفه ای در بسته های تحول آموزش پزشکی از ابلاغ آن به مراکز آموزشی دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر سیدامیرمحسن ضیایی با اشاره به نقش موثر اعضای هیات علمی در تدوین و اجرای بسته های تحول در آموزش پزشکی گفت: حدود ۲۰۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه در کارگاه های بسته های تحول حضور دارند. 

وی اضافه کرد: یک عضو هیات علمی نیرویی هوشمند و توانمند است که باید در برنامه های دانشگاه مشارکت داشته باشد. طبق برنامه قرار است به مرور مشارکت همه اعضا یعنی ۱۴۰۰ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در کارگاه های تحول آموزش پزشکی محقق شود.

ضیایی با بیان اینکه همه این اقدامات به منظور تقویت ارتباط دانشگاه با محیط و اعضای هیات علمی است، افزود: در این مسیر انتخاب مناسب اعضا، توجه به سخنان شان و جلب مشارکت آنها مهم است. نگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به اعضای هیات علمی نوعی سرمایه گذاری و ذخیره علمی است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره چگونگی اجرای بسته های تحول در آموزش پزشکی نیز توضیح داد و گفت: اجرای بسته های تحول در آموزش پزشکی صرفا یک برنامه اعلام شده از سوی وزارت بهداشت نیست و تکلیف قانونی دانشگاه محسوب می شود.

وی یادآور شد: به منظور پایش دقیق برنامه و ارائه گزارش های پیشرفت، نیاز است که جزئیات بسته ها و برنامه عملیاتی برای آنها تعریف شود. برای این اقدام باید برنامه ها در سطوح ستادی (وزارت بهداشت)، دانشگاهی و محیطی اجرا می شدند که البته بسیاری از این مفاهیم در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تعریف شده و حق تالیف آنها با این دانشگاه است. 

ضیایی با اعلام اینکه بسیاری از اسناد ملی آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تولید شده است، خاطرنشان کرد: بنابراین در بخش مبانی تئوریک اختیار عمل داریم. به تعداد هر یک از بسته ها کارگروهی تشکیل شد و نتیجه آن فعال شدن ۴۳ کمیته بود که در آن اعضای هیات علمی نیز عضو هستند تا براین اساس برنامه ها در دانشگاه شکل عملیاتی و اجرایی پیدا کنند.

وی افزود: قدم بعدی بهبود و توسعه زیرساخت های آموزشی، تقویت سیستم های نرم افزاری، آموزش و تربیت کارکنان بخش آموزش پزشکی بود. موارد دیگر نیز شامل مرجعیت علمی و دانشگاه نسل سه می شد. این برنامه را روی سایت دانشگاه قرار دادیم و برای وزارت بهداشت نیز توضیح داده شد تا به مرور به مرحله اجرا برسند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: یکی از کمیته ها بخش اول کار خود را در حوزه ارتقای اخلاق حرفه ای به پایان رسانده بنابراین پروتکل آن به زودی به مراکز آموزشی ابلاغ خواهد شد، سیستم ارزشیابی نیز برای آن در نظر گرفته شده تا حرکتی رو به جلو داشته باشیم که یکسری از این موارد به مرحله دستورالعمل رسیده است.

وی افزود: آموزش بالینی مبتنی بر بیمار یکی از کارهای در دست اقدام است چرا که معتقدیم در محیط های بیمارستانی، بیمار در مرکزیت توجه است. در یک مرکز آموزشی معتبر آموزش مقدم بر نگهداری از بیمار نیست. در واقع اگر غیر از این باشد کاری خلاف آموزش پزشکی رخ داده است. این تغییر نگرشی است که درحال اجرای آن در واحدهای آموزش پزشکی هستیم.

ضیایی با بیان اینکه توجه به بیمار شامل ۱۰ شاخص است که درحال بررسی و اجرای آنها هستیم، تصریح کرد: مهمترین شاخص در دنیا، رضایتمندی بیمار هنگام ترخیص از بیمارستان است از این رو در سیستم سلامت کشور نیز همانند دنیا درمان و آموزش باید در راستای یکدیگر حرکت کنند.

کد خبر 4361206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha