۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۲۱

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع):

گذر از علوم انسانی غربی به معنای کنار گذاشتن این علوم نیست

گذر از علوم انسانی غربی به معنای کنار گذاشتن این علوم نیست

محمدعلی رمضانی گفت: وقتی از گذر از علوم انسانی غربی سخن می گوییم به این معنا نیست که علوم رایج را کنار بگذاریم.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع گذر از علوم انسانی غربی؛ چرا و چگونه و با حضور  «محمدعلی رمضانی» عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) روی آنتن رفت.

محمدعلی رمضانی در آغاز با بیان اینکه بحث پویایی و عبور از علوم غربی به غیر غربی فقط در کشور ما مطرح نیست، گفت: علم به طور کلی و علوم انسانی به طور اخص یک تجربه پویا است یعنی در خود غرب نیز روی علوم انسانی و نظریه ها ایستایی وجود ندارد و پیوسته و همواره دیدگاه ها و رویکردهای جدید مطرح می شوند.

وی اضافه کرد: اصل حرکت و پویایی در علم و عبور کردن از وضع موجود، امر پسندیده ای است مشروط بر اینکه پیش شرط های لازم را رعایت کنیم. اندیشمندان دنیا این نکته را پذیرفته اند که همه نظریه ها، مکاتب، رویکردها و پارادایم ها مبتنی و متکی بر یک سلسله مسائل نظری، جهان شناختی و فلسفی هستند. هر نظریه ای که در هر رشته ای از علوم انسانی مطرح می شود، رنگ و بوی پس زمینه های نظری جغرافیای خودش را دارد و با این رویکرد می توان علوم انسانی را به غربی و غیر غربی تقسیم کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) با تصریح بر اینکه وقتی از گذر از علوم انسانی غربی سخن می‌گوییم به این معنا نیست که علوم رایج را کنار بگذاریم، عنوان کرد: به لحاظ اجرایی و در سطح آکادمیک باید در لبه های رایج غربی همواره حرکت کنیم و با جدیدترین نظریه ها آشنا باشیم اما در کنار آن یک سرچشمه جدیدی می توانیم تولید کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در متون اسلامی و قرآن واژه دین و نه ادیان به کار رفته است، گفت: همه ادیان یکی هستند و سه اصل توحید، نبوت و معاد اصول اساسی همه ادیان هستند گرچه بعضی از متون بعضی از ادیان، دچار دستکاری و تحریف شدند. همچنین شبه دین هایی نیز پیدا شده اند که منشا الهی ندارند؛ بنابراین علوم انسانی اسلامی در برابر علوم انسانی غربی قرار می گیرد زیرا غرب در اینجا به مفهوم دینی نیست.

رمضانی ادامه داد: از سوی دیگر شناخت معرفت دین اسلام را که کاملترین دین است در یک طرف قرار می دهیم و سایر معارف بشری را در طرف دیگر قرار می دهیم که این به معنای تقابل نیست، بلکه به این معنا است که دو منبع معرفتی داریم که یک منبع معرفتی که از علم مطلق و بی نهایت الهی سرچشمه می گیرد و تا مادامی که دچار تحریف نشده باشد، به علم مطلق الهی وصل است و منبع دوم علم مادی و تجربی بشری است.

کد خبر 4362133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha