۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۲

چاپ چهارم؛

«عاشورا و قیام امام حسین(ع)» از آیت الله روحانی منتشر شد

«عاشورا و قیام امام حسین(ع)» از آیت الله روحانی منتشر شد

کتاب «عاشورا و قیام امام حسین(ع)» نوشته آیت ‏الله‏ سید محمدصادق روحانی، از علمای حوزه علمیه قم از سوی انتشارات مهر المومنین(ع) به چاپ چهارم رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «عاشورا و قیام امام حسین(ع)» دومین جلد از مجموعه‌ مجلداتِ پاسخ به سئوالات اخلاقی و اعتقادی و معارفی مردم و جوانان از آیت الله روحانی است. استاد در سال‌های اخیر، علی‌رغم اشتغالات فراوان علمی و حوزوی، تمامی سئوالات شرعی و اعتقادی و اخلاقی دریافتی را شخصاً بررسی و پاسخ داده‌ اند که جهت سهولت استفاده مخاطبین، به‌ ویژه جوانان عزیز، در مجلدات جداگانه ای و به صورت موضوعی منتشر شده است.

محتوای کتاب

کتاب «عاشورا و قیام امام حسین(ع)» در هفت فصل تدوین شده است: ۱. دلایل قیام، ۲. قیام و اثرات قیام، ۳. حوادث عاشورا، ۴. سئوالات عقیدتی، ۵. زیارت نامه ها، ۶. احکام عزاداری، ۷. نصایح و رهنمودها.

نویسنده در بخش های اول و دوم این کتاب به سئوالاتی درباره اهداف قیام امام حسین(ع)، علت شهادت امام(ع)، علم امام از سرنوشت، علت صلح امام حسن(ع)، عدم صلح امام(ع) با یزید، نقش امام(ع) در جنبش‏ های آزادی ‎بخش و اصلاح‎ طلب، ریشه ‏های استبداد در فرهنگ و ذهنیت مسلمانان، چگونگی احیای تعالیم اسلامی در غرب، و در بخش های سوم و چهارم به سئوالاتی درباره پرتاب کردن خون علی اصغر(ع) به آسمان، علت ممانعت حضرت از مشارکت زنان در جهاد، قیام مختار، نقش حضرت زینب(س) در قیام عاشورا، ارتباط سوره فجر و امام حسین(ع)، مقام حضرت عباس(ع) و حضرت زینب(س)، سرگذشت حضرت رقیه(س) در حادثه عاشورا، ثواب زیارت امام حسین(ع) و... پاسخ داده اند.

همچنین نویسنده به سئوالاتی درباره سند زیارت عاشورا، آداب زیارت، منظور از چهار ملعون در زیارت عاشورا، آثار و ثواب این زیارت، سند زیارت ناحیه، احکام عزاداری، شیوه صحیح مداحی، تعزیه، سیاه پوشیدن در عزاداری ائمه(ع)، تربت سیدالشهدا(ع)، طبل و علم در عزاداری‏ ها، برهنه شدن در عزاداری ‏ها و... پاسخ می ‏دهند. در انتهای کتاب پیام ایشان به مناسبت ماه محرم و پیام به جوانان بحرینی برای برگزاری باشکوه مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) آمده است.

بخشی از مقدمه کتاب

در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: «صدای یا حسین در هر عصر و زمان و موجب ترس و نگرانی قدرت‏ های استعماری و دشمنان کوردل اسلام می‏ گردد، به طوری که با انواع حیله‏ ها و توطئه‏ ها به مقابله برخاسته، سعی در ایجاد مانع برای برگزاری عزاداری حسینی در بعضی از کشورها دارند و در مواردی احساسات پاک و مقدس مذهبی مردم را ـ که حاکی از عشق و محبت خالصانه آنان به اهل بیت‏(ع) به‏ ویژه به حضرت سیدالشهدا(ع) است ـ به عنوان عمل ضددینی یا کارهای خرافی و عوامانه مطرح می‏ کنند، غافل از اینکه دست خدا با حسینیان است و جز شکست و زبونی و رسوایی چیزی نصیب دشمنان اهل بیت(ع)‏ نمی‏ شود. در این میان عده ‏ای از افراد ناآگاه، نسبت به اصل مراسم و شیوه ‏های عزاداری برای آن حضرت، ایجاد شبهه می ‌کنند که مؤمنین برای در هم شکستن توطئه‏ های دشمنان، به فقهای عظام و مراجع تقلید در هر عصر مراجعه نموده و رأی و فتوای آنان را در ارتباط با این مسائل جویا می‏ شوند تا ضمن خنثی کردن نیرنگ و توطئه شیاطین وظایف خود را مطابق با رضای الهی انجام دهند.»

چاپ چهارم کتاب «عاشورا و قیام امام حسین(ع)» در ۱۶۸ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۲۰۰۰ نسخه و به قیمت ۷ هزار تومان از سوی انتشارات مهر امیرالمومنین(ع) قم منتشر شده است. کتاب های «امر به معروف و نهی از منکر»، «نظام حکومت در اسلام»، «جبر و اختیار»، «خاتم پیامبران(ص) و امیرمومنان(ع)»، «فضایل و مصائب حضرت زهرا(س)»، «امام زمان(عج) از ولادت تا ظهور»، «راه سعادت» و مجموعه ۴۰ جلدی «فقه الصادق(ع)» از جمله آثار این استاد حوزه علمیه قم است.

برای تهیه این کتاب می ‏توان از طریق انتشارات مهر امیرالمومنین(ع) (۰۲۵۳۷۸۳۸۰۵۳ و ۰۹۱۲۲۷۵۲۰۲۹) یا فروشگاه کلبه شروق ۰۲۵۳۳۷۸۳۸۱۴۴ یا سایت های مرکز بررسی های اسلامی (www.iscq.ir) و پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) اقدام کرد.

کد خبر 4366960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha