۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۳۱

رئیس محیط زیست کشور:

برنامه احیای تالاب های فارس با محوریت دانشگاه شیراز تدوین شود

برنامه احیای تالاب های فارس با محوریت دانشگاه شیراز تدوین شود

شیراز- رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: برنامه احیای تالاب های فارس با محوریت دانشگاه شیراز ظرف شش ماه تدوین شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی کلانتری یکشنبه در جلسه ستاد احیای تالاب های استان فارس گفت: احیای تالاب ها از اولویت های دولت و تاکید  رئیس جمهور است و وجود همه حوزه های آبریز دریاچه بختگان در فارس  احیای این تالاب و مدیریت آن را آسان   می کند البته مدیران فارس بهتر و سریع تر می توانند احیای آن را دنبال کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها شش ماه مطالعات شبانه روزی داشتند تاطرح احیای ارومیه کلید خورد و جمع بندی مطالعات صورت گرفت، افزود: نمی توان به مطالعات محلی اکتفا کرد و هر حرکتی در قالب برنامه جامع صورت می گیرد و خارج از برنامه هر اقدامی برای تالاب ها انجام شود موفق نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد: با وجود دانشگاه شیراز امکانات موجود و نیروهای  متخصص احیای تالاب های شیراز دور از ذهن نیست، این امر با محوریت دانشگاه ها باید عملیاتی و با اولویت پیش برود.

کلانتری گفت: با تامین هزینه مطالعات یک برنامه منسجم برای احیای تالاب های شیراز با محوریت دانشگاه شیراز تدوین شود برنامه ای که هم معیشت مردم را در نظر بگیرد و هم راهکار علمی ارائه دهد.

وی با بیان اینکه اگر برنامه ای نباشد حاضر به پرداخت هزینه نیستم، اظهار داشت: هزینه ها باید مشخص باشد که چه مقدار هزینه کرد برای تالاب استان فارس می آورد و چه میزان اثر بخش باشد برای تالاب ها پول وجود دارد ولی نباید بدون برنامه هزینه شود که در این خصوص استاندار فارس مسئولیت را برعهده بگیرند  و محیط زیست و سایر نهادها پای کار بیایند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سال ها پیش،نسبت به کشت دوم به استان فارس هشدار داده شد اظهار داشت:  کسی انتظار محصول بیشتر از استان فارس ندارد. کشت دوم اقلیم فارس را به نابودی می کشاند در حالی که افرادی به کشت سوم می اندیشند.

کلانتری افزود:  باید طی شش ماه برنامه احیاء مشخص و با محوریت دانشگاه برنامه تدوین و با مسئولیت استانداری عملیاتی شود، اگر این برنامه به فصل بودجه برسد من قول میدهم تامین اعتبار و سال آینده اجرایی شود.

وی تصریح کرد: چه بسا خرده برنامه هایی با تدوین برنامه جامع متوقف شود لذا برنامه جامع بر خرده برنامه های موجود بیشتر مورد تاکید است. متوقف کردن بسیاری از برنامه ها سخت است و فشار سیاسی بدنبال دارد اما طبق برنامه اگر لازم باشد باید متوقف شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:  حوضه آبریز دریاچه طشک، بختگان و مهارلو با مساحت ۳۱ هزار و ۴۵۲ کیلومتر مربع دچار کاهش بیش از ۹۰ درصد میزان بارش نسبت به میانگین بارش دوره خشکسالی و همچنین میانگین بلند مدت آماری در سال جاری شده است که این دریاچه ها  در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شرق شیراز هستند خشک شده اند.

کد خبر 4372635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha