۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۵۷

رئیس اتاق بازرگانی گرگان:

انتقال آب خزر به حوضه اترک در گلستان را دنبال می کنیم

انتقال آب خزر به حوضه اترک در گلستان را دنبال می کنیم

گرگان- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان از شناسایی ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی حوضه آبخیز اترک برای کشت خبر داد و گفت: انتقال آب دریای خزر به حوضه آبخیز اترک را دنبال می کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی محمد چوپانی عصر دوشنبه در همایش ملی تولید و تجارت زیتون در گرگان اظهار کرد: دریای خزر می تواند آب مورد نیاز ۱۰ استان کشور را تامین کند.

وی با اشاره به این که در گلستان ۸۰۰ هزار هکتار اراضی مرتعی وجود دارد که در بخشی از آن ها تعداد دام کم است، افزود: در حوضه آبخیز اترک ۱۰۰ هزار هکتار زمین شناسایی شده که در صورت انتقال آب قابلیت کشت دارند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان ادامه داد: به دلیل خشکسالی های اخیر و سدسازی انجام شده در بالادست اترک در خراسان شمالی این اراضی هم اکنون قابلیت کشت ندارند به دنبال انتقال آب از دریای خزر به این حوضه هستیم.

طرح سراسری انتقال آب را دنبال می کنیم

وی اضافه کرد: تلاش داریم با سرمایه گذاری بخش خصوصی و اعتبارات تسهیلاتی اجرای پروژه های اشتغالزا در مناطق مرزی و روستایی طرح لوله کشی سراسری انتقال آب دریا را اجرا کنیم.

چوپانی با بیان این که انتقال آب دریای خزر به حوضه آبخیز اترک زمینه کشت زیتون و پسته را در منطقه فراهم می کند، تصریح کرد: عده ای مخالف انتقال آب خزر هستند و معتقدند با انتقال آب سرنوشت دریاچه ارومیه در انتظار خزر است اما یک میلی مترمکعب خزر می تواند ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب شیرین تولید کند.

وی از پروژه آب شیرین کن نیاز آباد (گمیشان و بندر ترکمن) به عنوان پروژه موفق و تاثیرگذار در حوزه تامین آب شرب و کشاورزی استان نام برد و خاطرنشان کرد: تلاش داریم با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه گذاران طرح توسعه آب شیرین کن ها و انتقال آب خزر در گلستان را دنبال کنیم.

کد خبر 4380169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha