۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۰۵

سیدعباس صالحی مطرح کرد؛

نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در کاهش آسیب های اجتماعی

نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در کاهش آسیب های اجتماعی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با نگاه مسئولیت فرهنگی می توانند در کاهش آسیب های اجتماعی تاثیر به سزایی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در چهارمین جلسه اعضای شورای سیاستگذاری ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد با تاکید بر نقش این کانون ها به عنوان نهادهای مردمی خود جوش گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با نگاه مسئولیت فرهنگی می توانند در کاهش آسیب های اجتماعی تاثیر به سزایی داشته باشند.

سیدعباس صالحی با تاکید بر این مطلب افزود: با توجه به ثبت نام بیش از ٢٠ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در سامانه سجا فرصتی فراهم می شود تا از این طریق اطلاعات جامع و مناسبی از کانون های سراسر کشور با هدف آشنایی با فعالیت های آن ها و نحوه حمایت ها از آن ها داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی در عین حال تصریح کرد: بر همین اساس می توان کانون های برتر را شناسایی و ترغیب  و به عنوان الگو برای دیگر کانون ها معرفی کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به طرح ٣١٣ ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد ادامه داد: انتخاب و معرفی ٣١٣ کانون برتر کشور اهمیت زیادی دارد که باید شاخص های انتخاب مشخص شود، تا در راستای آن مجموعه فعالیت های دینی فرهنگی کشور شناسایی و اقدامات خلاقانه کانون ها مشخص شود زیرا این کانون ها به عنوان نهادهای مردمی حرکت های خود جوش و خلاقانه ای دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر نقش و نسبت این کانون ها در کاهش آسیب های اجتماعی ادامه داد: ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور یکی از محورها و کانون های مهم و اصلی در حرکت های خود جوش در راستای کاهش آسیب های اجتماعی است. بنابراین توجه به این امر اساسی است.

صالحی گفت: این کانون ها سازمان و نهاد اجتماعی نیستند، اما به دلیل اینکه حوزه فرهنگ با مسائل اجتماعی از جمله آسیب های اجتماعی ارتباط دارد، نسبت ها و ارتباط هایی را با یکدیگر برقرار می کنند.

وی افزود: برای مثال در بحث خانواده، طلاق های خاموش و آشکار را داریم. در این حوزه حتما بحث فرهنگی وجود دارد که از طریق فرهنگ می توان از این طلاق ها بکاهیم و نسبت مسائل فرهنگی و اجتماعی در اینجا مشخص می شود. بنابراین حوزه های متنوعی در مسائل اجتماعی وجود دارد که با حوزه های فرهنگی تلاقی پیدا می کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با این نگاه تکالیف  و مسئولیت های فرهنگی در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی ورود پیدا می کند و کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان نهادهای خودجوش مردمی نقش خود در کاهش آسیب های اجتماعی را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: گاهی تاثیر نهادها و کانون های مردمی در کاهش آسیب های اجتماعی نسبت به نهادها و سازمان های رسمی بیشتر است.

صالحی خطاب به اعضای شورای سیاستگذاری ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد گفت: این جمع عقل جمعی هدایت گری است که می توان با کمک آن با دیگر نهادها و سازمان ها در این زمینه هم افزایی داشت.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی  دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور ضمن ارائه گزارشی از مجموعه اقدامات و فعالیت های این ستاد گفت: از حدود ٢٤ هزار کانون تاکنون ٢٠ هزار و ٩٠٠ کانون از سراسر کشور در سامانه سجا ثبت نام کرده اند.

وی ادامه داد: ما به کانون های فرهنگی هنری مساجد الگو نیاز داریم بنابراین بر اساس طرح ٣١٣ به شناسایی کانون های الگو پرداخته ایم که باقی کانون های فعال در کشور می توانند از روند فعالیت های آن ها الگوبرداری کنند.

ارزانی افزود: طرح تقویت مربیان خانه های نور نیز یکی دیگر از طرح هایی است که در این ستاد دنبال می شود. در کشور ١٥٠٠ کانون نور داریم و بر اساس این طرح از ٢٠٠ مربی خواهر و ٢٠٠ مربی برادر از سراسر استان ها دعوت شده تا دوره های قرآنی برای آن ها برگزار کنیم.

وی ادامه داد: طرح شهید حججی نیز یکی دیگر از طرح هایی است که از سوی این ستاد پیگیری می شود. این طرح به عنوان طرح سفیران اجتماعی است و محله محور و خانواده محور بودن از جمله ویژگی های آن است.

در ادامه این جلسه برخی از اعضای این شورا بر اساس دستور جلسه چهارمین جلسه اعضای شورای سیاستگذاری ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

در پایان این جلسه تفاهم نامه همکاری های مشترک میان ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به امضای حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی و سعید اوحدی رسید.

کد خبر 4398427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha