۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۴۶

ازبازداشت‌ اعضا تا شورایی‌که تخته‌شد

بی‌قانونی در مجمع قانون‌گذار شهری؛ شوراهایی که خبرساز شدند

بی‌قانونی در مجمع قانون‌گذار شهری؛ شوراهایی که خبرساز شدند

خرم آباد-«شورا» به‌وقت «اختلاف و دعوا»؛ حکایت این روزهای برخی شوراهای شهر در استان‌های مختلف کشور است، هرچند که موضوع انحلال و بازداشت برخی از اعضای شورا هم در رسانه‌ها داغ است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی شهرها، تهیه طرح‌ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه‌حل‌های کاربردی برای رفع مشکلات در این زمینه، نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرح‌های مصوب در امور شهرداری و سایر سازمان‌های خدماتی و ... ازجمله وظایف شوراهای اسلامی شهرها است.

این وظایف در راستای عمران و آبادانی شهرها، فراهم شدن بستر توسعه شهرها در ابعاد مختلف، اجرای پروژه‌های عمران شهری، فعال کردن و کمک به تحقق درآمد پایدار شهرداری‌ها و ... برای شوراها در نظر گرفته‌شده که همواره باید از سوی این نهاد مدیریت شهری مدنظر باشد تا زمینه رضایتمندی مردم فراهم شود.

بااین‌وجود همچنان شاهد برخی اختلافات، ناهماهنگی‌ها و تخلفات در شوراهای شهر و روستا هستیم، موضوعی که طی یک‌ماهه اخیر شوراهای مختلفی را به سر خط رسانه‌ها برده است.

در آخرین رویداد در این زمینه، برخی از شهروندان بروجردی درِ شورای شهر را به دلیل اختلاف میان اعضای شورا تخته کردند و حالا هم پرونده فساد شورای شهر بابل در رسانه‌ها داغ است.

در این راستا سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور در اظهارنظری با بیان اینکه نظارت بر شوراها و رسیدگی به تخلفات آن‌ها در محدوده وظایف اداری شورا و شهرداری بر عهده وزارت کشور است، اظهار داشت: نظارت جدی بر عملکرد شوراها همواره مورد تأکید وزیر کشور بوده است.

انحلال ۸ شورای شهر و سلب عضویت ۲۸۳ نفر از اعضای شوراهای سراسر کشور

وی در این رابطه گفته است: بر این اساس در دولت تدبیر و امید، اقدامات نظارتی وزارت کشور بر عملکرد شوراها منجر به انحلال ۸ شورای شهر و سلب عضویت ۲۸۳ نفر از اعضای شوراهای سراسر کشور شده است.

سامانی افزود: درصورتی‌که افراد مرتکب جرائم شده باشند رسیدگی به جرم صرفاً در صلاحیت دستگاه قضایی است و در صورت اثبات آن در دادگاه وزارت کشور از این حیث که عضو شورا عملی خلاف شئونات مرتکب شده است در امتداد برخورد قضایی مجازات‌های اداری لازم را به عمل می‌آورد.

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به مسئله شورای شهر بابل گفت: در پرونده تعدادی از اعضای شورای شهر بابل موضوع اساساً مرتبط با وظایف شورایی افراد نبوده لذا در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است که در صورت احراز و پس از طی فرایند قانونی برخوردهای لازم انجام خواهد شد.

شوراهایی که خبرساز شدند

خبرسازترین شورا طی هفته‌های اخیر شورای شهر بابل بوده است، پرونده‌ای که در قالب آن تاکنون ۱۰ نفر بازداشت‌شده‌اند. یونس حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تاکنون پنج عضو شورای شهر بابل درباره جرم صورت گرفته بازداشت شدند، افزود: پنج نفر غیر از اعضای شورای شهر نیز بازداشت‌شده‌اند.

وی بدون اشاره به جزییات پرونده و اتهام بازداشت‌شدگان از مردم خواست تا به شایعات توجه نکنند. حسینی تأکید کرد: دستگاه قضا به‌دقت درباره این پرونده تحقیقات و بررسی‌ها را انجام می‌دهد

اوضاع شورای شهر کرج هم مدتی با مشکلات جدی مواجه بود تا با انتخاب گزینه جدید شهرداری کمی از التهاب‌ها کاسته شود. مشکلات در شورای شهر کرج تا جایی پیش رفت که پرونده این شورا به هیئت اختلاف رفت تا نماینده فرماندار کرج در جلسه فوق‌العاده شورای شهر کرج بگوید: تصمیم انحلال شورای شهر کرج با هیئت حل اختلاف است.

استاندار البرز هم ضمن اتمام‌حجت با اعضای شورای شهر از آن‌ها خواست با پایان دادن به اختلافات شهر را از بن‌بست خارج کنند. و اما در آخرین خبر در این زمینه رحیم خستو سخنگوی شورای شهر کرج گفت: شورای شهر کرج چند وقتی درگیر تعیین و انجام مرحله انتخاب هیئت‌رئیسه جدید شورا برای سال دوم فعالیت آن بود که انجام شد.

وی در ادامه گفت: مرحله بعدی کار شورا انجام پروسه انتخاب شهردار کلان‌شهر کرج بود که مطابق درخواست وزارت کشور و به دلیل اهمیت موضوع در طی جلسات رسمی و فوق‌العاده شورای شهر کرج به این مهم پرداختیم.

سخنگوی شورای شهر کرج افزود: هر دو کاندید نهایی تصدی کرسی شهرداری کرج که از سرمایه‌های این شهر هستند در جلسه فوق‌العاده امروز عصر شورای شهر این کلان‌شهر به ارائه برنامه‌های خود پرداختند و درنهایت سیروس شفقی با ۹ رأی موافق مقابل ۴ رأی هیربد معصومی به‌عنوان شهردار کرج انتخاب شد.

در استان تهران هم سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوق مجلس شورای اسلامی از احتمال انحلال شورای شهر پرند با توجه به بازداشت ۵ عضو این شورا خبر داده است. حسن نوروزی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: در حال حاضر پرونده ۵ عضو شورای شهر پرند که در بازداشت به سر می‌برند همچنان در دست بررسی است و باید منتظر نظر نهایی دستگاه قضایی باشیم تا بتوانیم نظر نهایی را مطابق با قانون اعلام کنیم.

و اما استاندار تهران از تعلیق اعضای شورای شهر پرند خبر داد. مقیمی در رابطه با امکان انحلال شورای شهر پرند گفت: شورای شهر منحل نمی‌شود فقط برخی از افراد از کار تعلیق و برخی کنار زده‌شده و به‌جای آن‌ها اعضای علی‌البدل انتخاب می‌شوند.

درِ شورای شهر بروجرد تخته شد

در استان لرستان هم وضعیت شورای اسلامی شهر بروجرد به محل اختلافات اعضای این شورا تبدیل‌شده تا این امر مدیریت شهری در بروجرد را مختل کند به‌طوری‌که بر اساس اعلام فرماندار بروجرد، ۴۵ روز است که جلسات شورای شهر بروجرد تشکیل نمی‌شود.

این امر موجب نارضایتی مردم از عملکرد مجموع ۹ نفر اعضای شورای شهر بروجرد شده است، تا صبح امروز تعدادی از شهروندان بروجردی با مراجعه به درب شورای شهر بروجرد، در اقدامی اعتراضی، با جوشکاری و نصب بنر درب ساختمان شورای شهر را «تخته» کردند.

این در حالی است که عملکرد ضعیف اعضای شورای شهر بروجرد و همچنین اختلافات اعضا با یکدیگر طی ماه‌های گذشته موردانتقاد مسئولان استانی و شهرستانی قرار گرفته است تا هرکدام از مسئولان با اظهارنظرهای مختلف و در جلسات متعدد بر ضرورت کنار گذاشتن این اختلافات از سوی اعضای شورای شهر تأکید کنند.

اولین نفر این «رضا آریایی» فرماندار بروجرد بود که در دیدار با جمعی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در این رابطه اظهارنظر کرد و با اشاره به اختلافات میان اعضای شورای اسلامی شهر بروجرد، ادامه داد: انتخاب اعضا در پروسه انتخابات و رأی‌گیری مردم انجام‌شده اما مشاهده می‌شود مردم از رأی خود ناراضی و نادم هستند.

آریایی تصریح کرد: به دنبال اختلافات اعضای شورای اسلامی شهر بروجرد استاندار لرستان هم ورود پیداکرده و تمهیداتی در حال انجام است و در مرحله اول باید به دنبال این باشیم اعضای شورا در کنار یکدیگر قرار بگیرند و از رأی و اعتماد مردم سربلند بیرون بیایند.

وی گفت: اختلاف‌سلیقه در شورا طبیعی است تا بهترین‌ها برای مردم شهر انتخاب شود اما اختلاف‌سلیقه‌ای که به منفعت مردم ختم شود. آریایی با اشاره به مشکلات شهری، گفت: معضلات امروز شهری نتیجه اختلافاتی است که دست‌به‌گریبان آن‌ها هستیم و اگر بخواهد با این وضع پیش برود همه ضرر خواهیم کرد.

در ادامه این «سید موسی خادمی» استاندار لرستان بود که با فراخواندن اعضای شورای اسلامی شهر بروجرد به استانداری لرستان، بر ضرورت کنار گذاشتن اختلافات و همدلی اعضای شورای شهر بروجرد تأکید کرد و در سخنانی خطاب به اعضای شورای شهر بروجرد، اظهار داشت: شورای شهر محل خدمت گذاری به مردم است و باید اعضای شورا قدر اعتماد مردم را بدانند.

استاندار لرستان با تذکر این نکته، رفتار و گفتار اعضای شورای اسلامی شهر می‌تواند موجب ارتقای جایگاه شهر در بین افکار عمومی شود، گفت: شورای شهر محل خدمت گذاری است و باید قدر اعتماد مردم را بدانیم و اختلاف‌سلیقه‌ها را تبدیل به دسته‌بندی‌های مخل رشد و توسعه نکنیم.

اما همچنان اختلافات اعضای شورای شهر بروجرد ادامه داشت تا این بار رئیس‌کل دادگستری لرستان با انتقاد شدید از عملکرد اعضای این شورا در سخنانی با بیان به اینکه شهرداری‌ها و اعضای شورای شهر باید شرایط فعلی کشور را ملاحظه کنند، اظهار داشت: در شرایطی نیستیم که بخواهیم گروکشی کنیم، بخواهیم امتیازخواهی کنیم.

وی با بیان اینکه گزارش‌هایی در مورد شورای شهر بروجرد رسیده است، با هیئت حل اختلاف هم صحبت کردم که با اعضای شورای شهر بروجرد اتمام‌حجت کند، تصریح کرد: وقتی در مسئولیت قرار گرفتید باید منافع شخصی را نادیده بگیرید و به فکر پیشرفت شهر باشید، ۴ نفر عضو شورای شهر یک‌طرف و سه نفر دیگر یک‌طرف هستند و یک نفر هم‌زمانی با این‌طرف است زمانی با آن‌طرف.

تردیدی در انحلال شورای شهر مضر نمی‌کنیم

رئیس‌کل دادگستری لرستان با تأکید بر اینکه برای عمران و آبادی شهر در این شورا باید تصمیم‌گیری شود، افزود: به شورای حل اختلاف گفته‌ایم بررسی کند موضوع را، اگر به نتیجه رسیدیم وجود یک شورا برای یک شهر مضر است، تردیدی نیست که باید منحل شود، در این موضوع تردیدی نمی‌کنیم.

بدری با اشاره به اینکه اگر اعضای شورا می‌توانند باهم کار کنند انجام بدهند اگر نمی‌توانند و منافع شهر و منافع ملی را قربانی مسائل و اختلافات خود کنند اینجا دیگر شورای حل اختلاف باید وارد شود و این شورایی که نمی‌تواند مفید باشد را منحل کند.

وی یادآور شد: در شرایط فشار اقتصادی باید کارها را سریع پیش ببریم و با کمترین هزینه، در این شرایط شوراها و دهیاری‌ها باید کمک کنند.

این در حالی است که هشدارها و تأکیدات مسئولان ارشد استان و شهرستان بروجرد در رابطه لزوم کنار گذاشتن اختلافات بین اعضای شورای شهر بروجرد تاکنون افاقه نکرده است تا صبح امروز تعدادی از شهروندان بروجردی اعتراض خود را در این زمینه با «تخته» کردن درب ساختمان شورای اسلامی شهر بروجرد نشان دهند.

در این زمینه «رضا آریایی» فرماندار بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: مردم بروجرد از عملکرد شورا در سطح شهر بروجرد ناامید هستند. فرماندار بروجرد با تأکید بر اینکه در حال حاضر ۴۵ روز بوده که جلسات شورای شهر تشکیل نمی‌شود، عنوان کرد: مردم نیز به‌شدت از این قضیه ناراحت هستند چراکه مراجعه می‌کنند به شهرداری و کار آن‌ها «خوابیده» است.

فرماندار بروجرد با بیان اینکه عملاً کاری در شهرداری صورت نمی‌گیرد، گفت: هفته‌های گذشته، در هر هفته شورا سه جلسه داشته است و هر جلسه هفت تا هشت مصوبه داشته و هفته‌ای ۲۰ تا ۳۰ مصوبه در شورای شهر داشته‌ایم.

آریایی، ادامه داد: در حال حاضر ۴۵ روز بوده که یک مصوبه در شورای شهر تصویب نشده چراکه عملاً شورای شهر هیئت‌رئیسه ندارد و مردم نیز از این قضیه به‌شدت ناراضی هستند.

وجود پروژه‌های نیمه‌تمام عمران شهری، عدم وجود زیرساخت‌های شهری، مناسب نبودن مبلمان شهری، سرانه پایین فضای سبز و ... در حال حاضر ازجمله مشکلات موجود در شهر بروجرد بوده و این در حالی است که اعضای شورای شهر بروجرد با دامن زدن به اختلافات بین خودشان و نداشتن همدلی و وحدت زمینه را برای بغرنج کردن وضعیت مدیریت شهری بروجرد فراهم کرده‌اند.

کد خبر 4400312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
      1 0
      باور کنید شوراهای شهر و روستا محل گسترش فساد و لابی گری و توطئه شده اند هر چه زودتر این بساط را جمع کنید و به فکر طرح جدیدی باشید مردم ، شورای اسلامی با این شکل و شمایل نمی خواهند چه در روستا چه در شهر