۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۰۱

رئیس دانشگاه خبر داد؛

سند تمایز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تدوین شد

سند تمایز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تدوین شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تدوین سند تمایز دانشگاه براساس مزیت های نسبی موجود و شرایط خبر داد و گفت: سند تمایز یکی از ویژگی های دانشگاه های جدید در دنیا است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، جلسه هیات امنا دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد و دکتر محمد آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ارائه گزارشی از روند عملکرد دانشگاه، گزارشی از مهمترین اقدامات و دستاوردهای دانشگاه در سال گذشته را ارائه کرد.

آقاجانی با بیان این مطلب که سه محور زیرساخت، بقا و توسعه آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در زمینه توسعه آموزشی در نظر گرفته شده است اظهار داشت: توسعه زیرساختها برای بسترسازی، تضمین کیفیت خدمات فعلی آموزشی برای بقا و حرکت به سوی مرجعیت علمی و دانشگاه نسل سوم بعنوان توسعه و هدف نهایی دانشگاه در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این مطلب که برنامه تحول آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی با محوریت معاونت آموزشی وزارت بهداشت در جریان است گفت: در این خصوص ۱۲ برنامه، ۱۲ کارگروه و ۴۳ کمیته علمی تخصصی تشکیل شده که این برنامه ها را به پیش می برند. دانشگاه نیز برای این که برنامه های خود را با برنامه های وزارت بهداشت هماهنگ کند.

تصویب و اجرای راهنمای رفتار و منش حرفه ای در مراکز آموزشی دانشگاه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: دانشگاه یک حرکت سامان یافته و منسجم را داشته باشد؛ سه مسیر زیرساخت، بقا و توسعه را با برنامه های ۱۲ گانه دانشگاه ادغام کردیم که با برنامه های ۱۲گانه تحول آموزش پزشکی وزارت بهداشت ادغام شده و یک برنامه کلی و حساب شده برای توسعه آموزش عالی در دانشگاه تدوین شده است.

وی با تاکید بر اهمیت لزوم اعتلای رفتار حرفه ای در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تصویب و اجرای راهنمای رفتار و منش حرفه ای در مراکز آموزشی دانشگاه خبر داد.

تدوین سند تمایز براساس مزیت های نسبی موجود در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

 آقاجانی با اشاره به اجرای برنامه PACE، این برنامه یکی از برنامه های ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برشمرد که با تمرکز بر توانمندی های محوری مراقبت استاندارد از بیمار و رفتار حرفه ای تدوین شده است.

وی ادامه داد: سند دانشگاهی توسعه هدفمند رشته مقاطع دانشگاه نیز در حال تدوین نهایی است تا براساس نیازهای جامعه و شرایط دانشگاه بدانیم که در حال حاضر و آینده چه مسیری را دانشگاه باید در راستای توسعه طی کند. همچنین سند تمایز دانشگاه را براساس مزیت های نسبی موجود و شرایط دانشگاه تدوین کردیم که یکی از ویژگی های دانشگاه های جدید در دنیا دارا بودن سند تمایز است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بحث جذب اعضای هیات علمی را یکی از موضوعات مهم در دانشگاه برشمرد و با اشاره به عدم ارزیابی صحیح نیاز فعلی به جذب اعضای هیات علمی و نداشتن برنامه مشخص برای آینده خاطرنشان کرد: ماههاست که روی این برنامه کار شده و در مراحل نهایی قرار دارد تا نقشه هوشمند جذب هیات علمی براساس سند تمایز داشته باشیم.

وی اظهار داشت: یکی از تکالیفی که به دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی سپرده شده است تدوین سند منطقه ای توسعه نیروی انسانی است که آن را برای منطقه آمایشی ۱۰ یعنی دانشگاههای مستقر در تهران با همکاری خود این دانشگاهها انجام و به مرحله نهایی رسیده است.

آقاجانی راه اندازی مرکز امور هیات علمی را یکی از اقدامات موثر عنوان کرد که تمامی امور مربوط به هیات علمی از جمله کارگزینی، جذب، هیات ممیزه، ترفیعات سالیانه، رفاهی، بازنشستگی را برای تکریم آنها تجمیع شده است.

وی ادامه داد: این امور در یک محل مناسب اعضای هیات علمی با مدیریت یکی از اساتید برجسته دانشگاه تجمیع کردیم که یک اتفاق مهم در راستای تکریم از اعضای هیات علمی بود.

توسعه همکاری های بین المللی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه همکاری های بین المللی دانشگاه افزود: در قالب توسعه همکاریهای بین المللی دانشگاه، اتاق همکاری های علمی پزشکی دانشگاه های ایران و فرانسه بسیار فعال شد. این اتاق علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به سایر دانشگاهها نیز سرویس می دهد.

وی افزود: در همین راستا تفاهم نامه مهمی با دانشگاه رنه دکارت پاریس منعقد شد که براساس آن قرار است تبادل دانشجو، برنامه های آموزشی مشترک، اعضای هیات علمی مشترک و پروژه های تحقیقاتی مشترک صورت گیرد که خوشبختانه در این مسیر خوب پیش می رویم.

آقاجانی افزود: از حیث کیفیت آموزش؛ اخذ مرتبه عالی در نظام اعتباربخشی بین المللی و دریافت تندیس آن در دهمین کنفرانس بین المللی ASIC در سال ۹۶ انجام شد تا تضمینی بر کیفیت آموزش باشد.

وی انعقاد ۱۶ تفاهم نامه بین المللی با ۱۲ کشور دنیا در زمینه های مختلف آموزشی، پژوهشی و بطور خاص در زمینه سلامت مواد غذایی را یکی از نقاط تمایز دانشگاه ذکر کرد و گفت: دانشگاه از سوی وزارت بهداشت ماموریت ملی، تضمین کیفیت و سلامت مواد غذایی در کشور را عهده دار است که طی یکسال گذشته اقدامات موثری در راستای اجرایی شدن آن صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به روند توسعه رشد علمی دانشگاه و اهمیت توسعه و تداوم این حوزه گفت:  در سال ۲۰۱۷ به ۳۰۲۷ مقاله معتبر علمی رسیدیم که نسبت ۲,۱۱ مقاله به هیات علمی است که این یک رکورد برای دانشگاه است و نشان دهنده پیشرفت جدی تولیدات علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی است. از حیث کیفیت برون دادهای پژوهشی نیز به رکورد ۲۸ هزار و ۵۰۰ استناد به مقالات در سال ۲۰۱۷ میلادی در این دانشگاه رسیده ایم که از افتخارات دانشگاه است.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در جمع ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان

وی با اشاره به ارتقای کمی و کیفی تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: رسیدن به رکورد ۲۸ هزار و ۵۰۰ استناد به مقالات این دانشگاه در سال ۲۰۱۷ یکی از افتخارات دانشگاه است و Hindex دانشگاه به عدد ۱۰۲ رسید که خوشبختانه این افتخاری است برای اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم در زمینه کمیت و هم در زمینه کیفیت تولیدات علمی.

آقاجانی ادامه داد: رتبه بین المللی دانشگاه در سال ۲۰۱۸ ارتقا پیدا کرد. براساس گزارش رتبه بندی شانگهای برای اولین بار در جمع ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتیم و ۱۵۴ پله در بررسی وبومتریکس در سال ۲۰۱۸ صعود کردیم و ۳۶ پله نیز در نظام لایدن صعود داشتیم که برای این توفیقات باید به تمامی استادان، اعضای هیات امنا و اعضای هیات علمی دانشگاه تبریک گفت.

کسب رتبه اول تحقیقات دانشجویی در سال ۹۶

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره توفیقات حوزه دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تاکید کرد: دانشجویان دانشگاه در زمینه تولیدات علمی بسیار فعال هستند و افتخار داریم که توانستیم در اسفندماه سال ۹۶ رتبه اول تحقیقات دانشجویی کشور را در بین همه دانشگاه ها کسب کنیم.

تاکید بر تولیدات فناورانه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر تولیدات علمی، تولیدات فناورانه هم در دانشگاه مورد تاکید است. طی یکسال اخیر مراکز رشد فعال دانشگاه از ۲ مرکز به ۴ مرکز رسیده، شرکت های دانش بنیان از ۴۵ شرکت به ۵۷ شرکت رسیده و طرح های فناورانه هم از ۴۷ طرح به ۶۳ طرح ارتقا یافته است.

آقاجانی با بیان این مطلب که دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در بین سایر دانشگاه های علوم پزشکی از حیث فناوری (با فاصله بسیار اندک) رتبه دوم را به خود اختصاص داده است است این مهم را نشانگر جایگاه پیشرفت فناوری در دانشگاه دانست.

راه اندازی ۳۲ انجمن علمی دانشجویی جدید

وی با بیان این مطلب که ۳۲ انجمن علمی دانشجویی جدید با مشارکت ۱۵۰۰ نفر تاسیس شده است گفت: ۲ تشکل جدید برای افزایش شور و نشاط و فعالیت های دانشجویی و فرهنگی راه اندازی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تشکیل انجمن ورزشی دانشجویان به عنوان اولین انجمن ورزشی دانشجویان کشور، شورای عالی قرآن و عترت، تاسیس اولین شورای صنفی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، شورای عالی ورزش، کمیته پیشگیری از سوء مصرف مواد، کمیته پیشگیری از رفتارهای خود آسیب رسان برای دانشجویان، شورای عالی بهداشت روان، کمیته دانشجویان آسیب پذیر خبر داد.

کسب ۴ مدال طلا و نقره در المپیاد ورزشی دانشجویان کشور

وی اظهار داشت:دانشگاه از ظرفیت های ورزشی دانشگاه هم غافل نشدیم و سعی کردیم که اینها را مورد توجه قرار دهیم. زمین های تنیس و زمین های ورزشی خوابگاه ها را فعال کردیم ضمن اینکه از امکانات ورزشی فدراسیون ها هم استفاده مناسبی شد.

آقاجانی گفت: دانشجویان دانشگاه توانستند در مسابقات ملی کاراته ۴ مدال طلا و نقره کسب کنند. دانشجویان دختر و پسر ما نه تنها در مسابقات دانشجویی، بلکه در مسابقات ملی توانستند ۴ مدال ملی کسب کنند که این بی سابقه است و کمتر اتفاق افتاده که خارج از مسابقات دانشجویی مدال های رنگارنگ کسب کنیم.

وی یادآور شد: همچنین تاسیس مرکز فرهنگ، هنر و سلامت، تاسیس مرکز بازتوانی دانشجویان آسیب دیده و راه اندازی جایزه آکادمیک زنده یاد دکتر افشین یداللهی و افزایش مشارکت دانشجویان در جشنواره فرهنگی سیمرغ نیز از دیگر فعالیت های حوزه دانشجویی و فرهنگی است.

ثبت ۷۷ میلیون خدمت بهداشتی در سامانه سیب

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با برشمردن برخی از اقدامات دانشگاه در حوزه بهداشت، خاطرنشان کرد: درحوزه بهداشت افتخار داریم که رتبه دوم در ارایه خدمات بهداشتی به مردم را کسب کنیم. از ابتدای راه اندازی سامانه سیب (سامانه ثبت الکترونیک خدمات بهداشتی) توانستیم ۷۷ میلیون خدمت بهداشتی را ثبت کنیم که بالاترین رشد از نظر عدد مطلق را در کشور به لحاظ جمعیت تحت پوشش به خود اختصاص داده ایم که عدد قابل توجهی است.

کسب رتبه برتر خانه بهداشت کارگری

وی تاکید کرد: همچنین درحوزه بهداشت ۲ آزمایشگاه کشت سل و حشره شناسی هم راه اندازی شد. ما توانستیم رتبه اول واحد سلامت کار را در بازرسی از کارگاه ها به دست آوردیم. کسب رتبه خانه بهداشت کارگری برتر و یک کار ابتکاری جالب دیگر دانشگاه راه اندازی مرکز جامع تکامل کودکان همایون بود که کاری کاملا ابتکاری است و به زودی در کشور اشاعه پیدا خواهد کرد.

آقاجانی گفت: مرکز همایون یک مرکزی است که تمامی تخصص های لازم برای بررسی نحوه تکامل جسمی، روحی و ذهنی کودکان دراین مرکز حضور دارند. این کار یک کار پایلوت کشوری است که چند ماه پیش به نتیجه رسید و درحال حاضر کودکان بطور کامل توسط چند متخصص در این مرکز مورد بررسی قرار می گیرند.

وی افزود: همچنین در حوزه بهداشت راه اندازی ۳ مرکز جدید خدمات جامع سلامت و یک خانه بهداشت، ۲ پلی کلینیک تخصصی و فوق تخصصی نیز در شهرستان های دماوند و فیروزکوه راه اندازی شده که به مردم آن منطقه خدمات بسیار خوبی را ارایه می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: شهرستان قرچک برای اولین بار، صاحب بیمارستان شد. این اولین بیمارستانی است که در قرچک برای مردم راه اندازی شده که بیمارستان بسیار مدرنی است که دکتر هاشمی وزیر بهداشت آن را افتتاح کرد و درحال حاضر درحال خدمت رسانی به مردم است.

راه اندازی کد ۲۴۷ در بیمارستان امام حسین(ع)

وی از راه اندازی کد ۲۴۷ در بیمارستان امام حسین(ع) به عنوان یکی از مهم ترین اقدامات درمانی یاد کرد و گفت: یک اتفاق خوب در حوزه ارایه خدمات درمانی اورژانس، راه اندازی کد ۲۴۷ در بیمارستان امام حسین (ع) است یعنی این مرکز ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته برای درمان سکته حاد قلبی برای بیماران شرق تهران فعالیت می کند.

آقاجانی گفت: اگر مردم ما در شرق تهران با شماره اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند مستقیما به بیمارستان امام حسین (ع) ارجاع داده می شوند. در تمام ساعات شبانه روزتیم پزشکی فوق تخصصی در بیمارستان مستقر هستند. این دومین مرکز ۲۴۷ دانشگاه است ما در شمال و شمال غرب بیمارستان مدرس و شرق تهران بیمارستان امام حسین (ع) را بعنوان پایگاه کد ۲۴۷ در نظر گرفته ایم.

سیستم نوبت دهی یکپارچه یکی از اقدامات مهم درراستای رفاه حال مردم

وی افزود: راه اندازی سیستم نوبت دهی یکپارچه نیز از اقداماتی است که برای رفاه حال مردم انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از کارهای مهم معاونت غذا ودارو را؛ کنترل هزینه های دارویی دانست و گفت: با توجه با اینکه در حال حاضر بدلیل ایجاد بحران اقتصادی با مشکل جدی هزینه ها مواجه است هستیم، یکی از تکالیف دانشگاه کنترل هزینه ها در اقتصاد سلامت است.

وی گفت: فرمولری دارو و لوازم پزشکی برای هریک از بیمارستان ها جداگانه تدوین شد. اقلام برند، خارجی و گرانقیمت با تولیدات ایرانی با قیمت پایین تر و پوشش بیمه ای کامل تر با کمک گروه های تخصصی در بیمارستان ها جایگزین کردیم و افتخار داریم توانستیم علیرغم افزایش نسبی قیمت ها، ۱۴ درصد توتال هزینه ما در زمینه دارو و لوازم کاهش پیدا کند.

آقاجانی با اشاره به روند توسعه و افزایش سطح کیفی خدمات در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خواستار حمایت اعضای هیات امنابرای تداوم این راه شد.

کد خبر 4404468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha