۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۳۶

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان قزوین:

سرازیر شدن فاضلاب ها به دریاچه اوان نگران کننده است

سرازیر شدن فاضلاب ها به دریاچه اوان نگران کننده است

قزوین- معاون محیط زیست استان قزوین گفت: جاری شدن فاضلاب روستاها به دریاچه اوان می تواند تهدید جدی برای تخریب سیمای طبیعی این چشم انداز زیبای گردشگری باشد و باید برای حل آن اقدام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالحسین مظفری معاون نظارت و پایش محیط زیست استان قزوین در جلسه کارگروه میراث فرهنگی. صنایع دستی و گردشگری استان که روز سه شنبه در سالن مدیریت بحران قزوین تشکیل شد اظهارداشت: حفظ منظر طبیعی در دریاچه اوان ضروری است و نباید تغییرات و فعالیتهای عمرانی و ساماندهی به سیمای طبیعی آن آسیب بزند.

وی افزود: باید وضعیت فاضلاب روستاهای اوان و ورگل که به دریاچه اوان سرازیر می شود مدیریت شودهر چند روستاها از چاههای جذبی استفاده می کنند اما باید شرکت آبفا برای ساماندهی آن برنامه داشته باشد.

مظفری تصریح کرد: سیلابهایی که از شرق وارد دریاچه می شود همچنان ادامه دارد لذا لازم است در این زمینه هم اقدام مقتضی صورت گیرد.

وی اظهارداشت: پتانسیل دریاچه اوان در خصوص صید ورزشی مهم است و رویکرد ما باید استفاده از همه این قابلیتها باشد زیرا «اوان» تنها دریاچه ای است که سیمای طبیعی خود را حفظ کرده است.

یدالله ملکی معاون شرکت آب منطقه ای قزوین هم در خصوص تامین اب مجتمع های گردشگری اظهارداشت: منابع ابی استان بسیار محدود است و باید با رعایت قوانین و کنترل و مدیریت مصرف از این منابع استفاده کنیم.

وی افزود: مطالعه وضعیت تالابها آغاز شده و برخی مستحدثات باغها در حریم است و برای آزادسازی حریم دریاچه اوان لازم است اقدام شود.

ابوالفضل یاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین هم گفت: گردشگری الموت برای ما مهم است و باید عزم جدی مسئولان حل مشکلات این محدوده باشد.

یاری بیان کرد: همه باید کمک کنیم تا وضعیت دریاچه اوان با حفظ ویژگی های طبیعی بتواند جذابیت لازم را برای حضور گردشگران داخلی و خارجی فراهم کند و برای ساماندهی این محدوده هم از سرمایه گذاران توانمند استفاده کنیم.

وی اظهارداشت: در گذشته با حضور یک محیط بان مسائل امنیتی و بهداشتی دریاچه اوان بخوبی مدیریت می شداما از روزی که این محیط بان را کنار گذاشتیم و کار به دیگران سپرده شد با مشکل مواجهیم و هیچ دستاوردی نداشته ایم.

یاری تصریح کرد: برای تامین هزینه های مطالعه طرح دریاچه اوان مشکلی نداریم و همکاری لازم را انجام خواهیم داد.

رئیس مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین در خصوص جاده رحیم آباد به کلاچای هم یادآورشد: راه اصلی مسیر استان قزوین به گیلان با جاده کلاچای فرق دارد و از محدوده گردشگری عبور نمی کند.

وی بیان کرد: در استان گیلان ۲۰ کیلومتر از مسیر مشکل داریم و سال قبل ۲۰ میلیارد تومان اعتبار داشتیم که استفاده نکردیم و این میزان کاهش یافت و امسال اگر پروژه اصلی اجرا نشود این اعتبار برای بازسازی مسیر فعلی هزینه خواهد شد.

پیرمرادی مدیر دفتر فنی استانداری قزوین هم گفت: جاده قزوین به رحیم اباد و کلاچای مسایل محیط زیستی در محدوده استان گیلان دارد و باید برطرف شود.

وی بیان کرد: این طرح در قزوین و گیلان باید پیوست محیط زیستی داشته باشد اما مقرر شد جاده بهسازی و طرح نیز بازنگری شود تا دراجرا باغات مردم خراب نشود.

کد خبر 4406898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha