به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد علی کیاسری پژوهشگر موسیقی مذهبی ضمن بیان این مطلب درباره کیفیت اجرای موسیقی در آئین های عاشورایی گفت:جایگاه بزرگان دین و البته شرح بیان واقعه عاشورا بزرگ تر از آن است که دستمایه موسیقی و نوحه خوانی های ضعیف و مبتذل شود؛ ولی می بینیم که فرهنگ غنی تعزیه و همچنین موسیقی عاشورایی در حال از بین رفتن است و جایگزین آن نوعی از موسیقی بی هویت و به اصطلاح موسیقی لوس آنجلسی شده است.
مولف کتاب "تعزیه در ترازوی تحقیق و تطبیق" در ادامه به وجود هفت دستگاه موسیقی در هنر نمایشی تعزیه اشاره کرد وگفت:موسیقی دستگاهی ما مدیون هنر نمایشی تعزیه است در واقع حفظ و بقای دستگاه ها وآوازهای موسیقی دربیان و توصیف واقعه کربلا و شرح حال بزرگان در این حماسه دینی بوده وهمواره مکمل یکدیگر هستند که به صورت آموزشی آن هم از نوع سینه به سینه توسط استادان تعزیه خوان باقی مانده است ولی امروزه به دلیل کم توجهی هایی که از سوی مسئولان صورت گرفته است حفظ و اشاعه این هنر مردمی با نوعی سهل انگاری مواجه شده است و متاسفانه این کاهلی باعث شده که بسیاری ازاستادان شبیه خوان و تعزیه خوان که گنجینه هایی ارزشمند از این هنر را با خود دارند به دست فراموشی سپرده شوند.
این پژوهشگر در پایان به برنامه ریزی های فرهنگی اشاره کرد وگفت: با حرف و حدیث و شعار دادن کاری از پیش نمی رود باید با نمونه و الگو سازی های مناسب از طریق رادیو و تلویزیون فرهنگ غنی تعزیه خوانی و موسیقی عاشورایی را به میان مردم ببریم تا نوحه خوان ها هم از این الگوی درست و سازماندهی شده بهره ببرند.
نظر شما