۹ مهر ۱۳۹۷، ۹:۴۳

یزدانی خرم در گفتگو با مهر:

والیبال به آخر خط رسیده است/ خطر تعلیق وجود ندارد

 والیبال به آخر خط رسیده است/ خطر تعلیق وجود ندارد

رئیس پیشین فدراسیون والیبال بر این باور است که تیم ملی والیبال فرسوده شده است و باید دوباره کار را از ابتدا آغاز کنیم تا به سطح جهانی برگردیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا یزدانی خرم یکی از مدیران موفق در والیبال بود که برنامه ریزی‌های خوب و مداومش باعث شد تا بلندقامتان ایران پس از سال‌ها به قدرت اول آسیا تبدیل شوند و بازی‌های درخشانی را نیز مقابل تیم های برتر دنیا ارائه دهند. اما حالا والیبال در سراشیبی قرار گرفته و در رقابت‌های قهرمانی جهان نتوانست انتظارات را برآورده کند.

با دو اتاق در ورزشگاه شیرودی کار را شروع کردیم
محمدرضا یزدانی خرم در گفتگو با خبرنگار مهر به برخی از دلایل ناکامی والیبال اشاره کرد و گفت: زمانیکه در والیبال مسئول شدم دو اتاق در ورزشگاه شیرودی داشتیم و با آن دو اتاق نمی‌شد کار کرد. پس سالن آزادی را در اختیار گرفتیم و بازسازی اساسی انجام دادیم.  شاید آن زمان ۲۰۰ میلیون هزینه کردیم و ژاپنی‌ها تایید کردند که همه چیز استاندارد است.

میانگین قدی والیبال را به ۱۹۸ سانتیمتر رساندیم
رئیس پیشین فدراسیون والیبال تصریح کرد: زیر ساخت‌ها و امکانات قهرمانی را فراهم و شروع به کار کردیم. مربی روسی را به ایران آوردیم و در مدارس و شهرستان‌ها به دنبال جذب استعداد بودیم. بازیکنان قد بلند، بالای ۱۷۰سانتیمتر را انتخاب کردیم و نتیجه آن شد که میانگین قدی ایران از ۱۸۵ به ۱۹۸ سانتیمتر رسید در حالیکه میانگین قد روس‌ها ۲ متر و ۲ سانتیمتر بود.

سطح والیبال ایران را با روس‌ها بالا بردیم
یزدانی خرم ادامه داد: همچنین با روس‌ها قرارداد بستیم که به والیبال ما کمک کنند.  تیم‌های نوجوانان و جوانان روسیه مرتب در ایران حاضر و با تیم‌های ما مسابقه دادند. به دنبال این بودیم تا والیبال مدرن وارد ایران شود.  در نهایت سطح والیبال ایران از آسیا فراتر رفت چراکه مرتب با روس‌ها در حال بازی بودیم و دیگر رقابت با چین، ژاپن و کره سخت نبود.

داورزنی هم راه ما را ادامه داد
وی با بیان اینکه تیم‌های نوجوان و جوانان را در آسیا رشد دادیم و سپس به رده بزرگسالان رسیدیم، خاطرنشان کرد: این پروژه ما از ابتدا تا انتها بود. انتهای کار زمانی بود که به من ماموریت دادند پس از ۱۷ سال کار در والیبال به کشتی بروم. بعد از من چون داورزنی در کادر بود او را به عنوان رئیس معرفی کردیم و داورزنی راه ما را ادامه داد. در این مدت نیز چند مربی خارجی به ایران آمدند.  البته که مربیان نقش هماهنگ کننده دارند نه سازنده.

تیم ملی والیبال به آخر خط رسیده است
رئیس پیشین فدراسیون والیبال تاکید کرد: تیم ملی والیبال ایران به آخر رسیده است و باید کم کم جوانگرایی کنیم. جوانگرایی نیاز به زمان دارد. تیمی که ما ساختیم از سال گذشته تقریبا تمام شد و بازیکنان کم کم از گردونه خارج شدند.

ضیایی با والیبال آشنایی کامل نداشت
یزدانی خرم با بیان اینکه والیبال در سرازیری قرار دارد، اظهار کرد: پس از رفتن داورزنی از فدراسیون والیبال کسی جایگزین وی شد که با والیبال آشنایی کامل نداشت.  حالا والیبال در سرازیری قرار گرفته است چرا که سایر تیم‌ها قوی شدند و تیم ما ضعیف شد.

باید از تیم های نوجوانان و جوانان شروع کنیم
وی به نقش تیم های پایه در رشد والیبال اشاره و تصریح کرد: باید دوباره زیربنایی شروع کنیم،  از تیم های نوجوانان و جوانان آغاز کنیم تا به بزرگسالان برسیم. این بالا و پایین شدن‌ها در دنیا متداول و رایج است و تیم‌ها روزهای اوج و نزول دارند. تیمی مانند روسیه که قهرمانی بسیاری در جهان دارد در رقابت‌های جهانی امسال مقابل آمریکا شکست خورد. این‌ها نشان دهنده سرمایه گذاری سایر تیم‌ها است. ژاپن، چین و کره دیگر مانند گذشته در اوج نیستند چون سرمایه گذاری کمتری در والیبال دارند.

باید از مدتها پیش کار زیربنایی می کردیم
رئیس پیشین فدراسیون والیبال در پاسخ به این سئوال که برنامه و راهکارش برای حفظ جایگاه ایران در رنکینگ جهانی چیست؟ گفت: در حال حاضر نمی‌توان کاری کرد. باید از مدت ها پیش زیربنایی کار می‌کردیم تا اگر بازیکنان با تجربه کنار رفتند بازیکنان جوانِ خوبی در سطح رقابت‌های جهانی برای جایگزینی در اختیار داشته باشیم اما متاسفانه این کار را نکردیم.

نباید به یک تیم اکتفا کرد
یزدانی خرم ادامه داد: شاهد افت تیم ملی هستیم.  تیمی برای جایگزینی نداریم و باید از ابتدا شروع کنیم. برنامه ریزی‌ها از ۱۰-۱۲ سال اخیر قطع شد.  باید تیم می‌ساختیم که نساختیم. نباید به یک تیم اکتفا می‌کردیم اما اینکار را کردیم و فشار بسیاری بر تیم وارد شد.  در تمام مسابقات فقط یک تیم اعزام و همین باعث فرسودگی تیم ملی شد. حال باید از ابتدا آغاز و دوباره تیم بسازیم و این پروسه طولانی خواهد شد.

کولاکوویچ مربی درجه دو و سه است
وی در پاسخ به این سئوال که آیا کولاکوویچ مقصر ناکامی تیم ملی در رقابت‌های قهرمانی جهان است یا خیر؟ گفت: کولاکوویچ مربی درجه دو و سه جهان است.  اگر تیمی در سطح جهان می‌خواهیم باید از مربی در سطح یک جهان استفاده کنیم وگرنه که مربیان داخلی از کولاکوویچ کمتر نیستند.

مجبور شدم به کشتی بروم
یزدانی خرم همچنین درباره قانون منع به کارگیری بازنشستگان و تغییر مدیریت دوباره در والیبال گفت: قانون منع به کارگیری بازنشستگان طبیعی است. ۱۷ سال در والیبال بودم.  علاقه داشتم بمانم و ادامه دهم تا والیبال در اوج بماند و حتی بهتر شود اما مسئولان وقت تصمیم گرفتند به کشتی بروم چون معتقد بودند در کشتی ۱۶ مدال توزیع می‌شود اما در والیبال فقط یک مدال وجود دارد.  من مجبور شدم به کشتی بروم و ۶ سال فعالیت کنم.

سیاسی‌ها به ورزش لطمه می‌زنند
رئیس پیشین فدراسیون والیبال یادآور شد: متاسفانه سیاسیون باعث لطمه زدن به ورزش می‌شوند.  آنها متوجه نمی‌شوند که ورزش را نباید تکان بدهند. افرادی که زمان من در آسیا و جهان رئیس فدراسیون بودند هنوز نیز در حال فعالیت هستند اما سه رئیس در والیبال ایران تغییر کرد. تغییراتِ زیاد،  لطمه می‌زند. متاسفانه برخی از آقایان که روی کار می‌آیند تغییر بسیاری ایجاد می‌کنند.  البته در دوران داورزنی تغییرات کمتر بود اما نعمتی و کدخدازاده که از با تجربه ها و اساتید بودن به راحتی کنار گذاشته شدند.  در دوران ضیایی نیز ۱۵-۱۶ نفر اخراج شدند.  تغییرات به والیبال لطمه می‌زند.  سرمایه‌ها نباید به راحتی از دست بروند حتی اگر آنها خواستند بروند نباید این اجازه را بدهیم. باید از تجربیات آنها استفاده کنیم.

والیبال تعلیق نمی شود
‌یزدانی خرم در پایان درباره خطر تعلیق والیبال ایران در صورت کنار رفتن ضیایی رئیس فعلی فدراسیون به خاطر قانون بازنشستگان نیز گفت: چنین چیزی در جهان وجود ندارد.  در فوتبال کمی شرایط خاص و متفاوت تر است اما در والیبال و بسکتبال اینگونه نیست.  هر چیزی را که دولت تشخیص دهد فدراسیون جهانی آن را می‌پذیرد. هرچه در این زمینه به فدراسیون جهانی نامه زده شود فایده ای ندارد. آنها حتی توجهی نخواهند کرد  و خطر تعلیق وجود ندارد.

کد خبر 4416894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha