استاد دانشگاه کنتیکت آمریکا در گفتگو با مهر:

اس ۳۰۰ برتری هوایی اسراییل در سوریه را محدود می‌کند

اس ۳۰۰ برتری هوایی اسراییل در سوریه را محدود می‌کند

«جفری لفور» معتقد است اگر موشک اس۳۰۰ سطح بالا روسی به سوریه تحویل داده شود، می تواند توانایی هوایی اسرائیل را به طور جدی محدود کند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- فاطمه محمدی پور: هواپیمای نظامی «ایلوشین-۲۰» ارتش روسیه شامگاه ۲۶ شهریور با شلیک موشک از سامانه روسی اس ۲۰۰ که در اختیار پدافند سوریه است، در غرب سوریه ساقط شد و تمام ۱۵ خدمه پروازی آن کشته شدند.

روسها پس از آن انگشت را به سوی تل آویو نشانه رفتند و پس از آن بود که مقامات رژیم صهیونیستی تقلا کردند اوضاع را به هر شکلی که شده سر و سامان دهند. صهیونیستها با هر هدفی که دست به این کار زدند نمی دانستند که این اقدام چه تبعات سنگینی برای تل آویو به دنبال دارد. پس از این حادثه بود که روسها از عزم خود برای دادن سامانه اس ۳۰۰ به دمشق خبر دادند.

در این راستا خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور «جفری لفور»،‌ استاد علوم سیاسی دانشگاه کنتیکت امریکا انجام داده است که در ادامه می آید.

*متعاقب اسقاط هواپیمای روسیه در سوریه که با شیطنت اسراییل صورت گرفت روسیه اعلام کرد که سامانه اس ۳۰۰ را به سوریه تحویل می دهد. دلایل این امر از سوی روسیه چیست؟

به نظر می رسد که روس ها یک پیام قوی به اسرائیل در مورد پیروی از توافقنامه نانوشته بین دو طرف در مورد وضعیت سوریه، می فرستند. به طور خلاصه بر طبق این توافقنامه غیر رسمی، روس ها به نیروی هوایی اسرائیل اجازه می دهند در فضای هوایی سوریه برخی نیروها را هدف قرار دهند و این نیروها را از مرز شمالی اسرائیل (در منطقه گولان اشغالگر) دور نگه دارند. در عوض، اسرائیل در تحریم غرب علیه روسیه به علت حمله آن به کریمه شرکت نکرد.

باید گفت که اسرائیل در معرض خطر بیشتری قرار دارد اگر موشک اس ۳۰۰ سطح بالا روسی به سوریه تحویل داده شود، موشک هایی که می توانند به طور جدی توانایی اسرائیل برای راه اندازی حملات هوایی را به خطر اندازند.

*اسراییل اعلام کرده که این اقدام روسیه خطرناک است و تنش در منطقه را زیاد می کند. واکنش احتمالی اسراییل در صورت عملیاتی شدن این موضوع چیست؟

واکنش اسرائیل به احتمال زیاد ادامه انکار مسئولیت سقوط هواپیمای روسی و تحت فشار قرار دادن روسیه و اجبار آن به عدم تحویل موشک های  اس ۳۰۰  به سوریه است. در واقع تحویل این موشک ها به سوریه توسط مسکو حدود  پنج سال به تأخیر افتاده است، موشک هایی که برتری هوایی اسرائیل را نسبت به سوریه تهدید می کند و احتمال عملیات هوایی اسرائیل در سوریه را حتمی می کند.

*تحویل سامانه اس ۳۰۰ به سوریه چه تغییری در موازنه قوای منطقه ایجاد خواهد کرد؟

تعادل قدرت بین سوریه و اسرائیل تا حدودی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. اگر موشک S ۳۰۰ روسیه به سوریه تحویل داده شود چرا که آنها توانایی اسرائیل برای انجام حملات هوایی در سوریه را عمدتا بدون رقیب تهدید می کنند.  

مسئله مهمتر و  بلند مدت برای اسرائیل ممکن است نفوذ فعلی و آینده روسیه و ایران در سوریه باشد. به نظر می رسد که رئیس جمهور اسد در آستانه پیروزی مدنی در سوریه قرار دارد، رئیس جمهوری که توسط روسیه، ایران و حزب الله پشتیبانی می شود.

کد خبر 4420048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha