محمد آفريده رئيس انجمن سينماي جوانان ايران و مدير مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در گفت و گو با خبرنگار هنري " مهر " پس از ذكر اين مطلب وضعيت فعلي بودجه توليد در عرصه سينماي مستند و تجربي را بحراني دانست و گفت : تمام حوزه هاي فرهنگي دچار نقص بودجه هستند . بودجه سرانه سالانه كل سينماي ايران ناچيز است، چه رسد به بودجه سينماي مستند ، انيميشن و تجربي .
آفريده ادامه داد: ما تا كنون سعي كرديم با جذب مشاركت هاي خصوصي چراغ توليد در اين عرصه را روشن نگه داريم . در اين شرايط با چند نكته مواجهيم ؛ ازطرفي بروكراسي دولتي كه باعث مي شود بسياري از كارها به كندي پيش برود ويا هرگز به نتيجه نرسد .از سوي ديگر با جمعي از جوانان مستعد و با قابليت مواجهيم كه سرمايه هاي غير قابل انكار اين سرزمين هستند . همچنين با ساختار فرسوده و سنتي سينمايي كشورمان مواجهيم كه به سينماي فيلم كوتاه و مستند جدي نگاه نمي كند .
وي در ادامه از تاخير پرداخت بودجه هاي مورد نياز و ضروري اين دومركز ابراز تاسف كرد و گفت : بودجه اي كه در اختيار داريم براي كارهاي جاري اداري و فعاليت هاي معمولي انجمن سينماي جوانان و مركز گسترش صرف مي شود . حتي نمي دانيم بودجه هاي درخواستي چه موقع و به چه ميزان به دستمان مي رسد . اين درحالي ست كه خوب مي دانيم در حوزه فرهنگي همه كارها بايد با برنامه ريزي و پيش بيني انجام شود . درچنين شرايطي اگر هم بخواهيم به شرايط مالي و اداري توجه كنيم به خطا رفته ايم بنابراين تنها سعي كرديم با جذب مشاركت بخش خصوصي وبخش هاي دولتي كه در حوزه هاي ديگر فعاليت مي كنند از توقف كامل توليد جلوگيري كنيم .
آفريده در ادامه تاكيد كرد : براي من به عنوان يك مدير بهتر است پشت ميزم بنشينم و كارهاي بي خطر انجام دهم اما براي ما كه نسل انقلاب ،رهبري امام و شهدا هستيم تنها انجام كار مفيد رضايت بخش است . ضمن اينكه در چهره تك تك فيلمسازان جوان امروز همان شور و علاقه جوانان انقلابي و رزمنده سال هاي قبل وجود دارد و همين هم باعث مي شود تلاش همه گيري در اين عرصه بوجود بيايد .
اين مدير حوزه سينما همچنين در مورد ميزان توليد فيلم كوتاه در سال هاي اخير گفت : زماني هزينه نگاتيو ، لابراتوار ، تدوين و ... براي فيلم هاي سلولوئيد آنقدر بالا بود كه توليدات نيازمند بودجه هاي گزاف بودند . در حالي كه در همان روزگاربسياري از نگاتيو ها نيز بدون استفاده در انبارها فاسد شدند. خوشبختانه بعد از دوم خرداد شرايطي فراهم شد تا فضاي سرزنده اي را براي جوانان فيلمساز فراهم كنيم . اين شرايط در كنار فناوري در دسترس و نسبتا ارزان ديجيتال باعث شد بخش خصوصي به طور چشمگيري وارد عرصه توليد شود . نياز دوم ايجاد فضاي آموزشي با بهره مندي از روش هاي تازه است . برگزاري چشم اندازها و هفته هاي فيلم از اين دست اقدامات هستند . در نهايت آنچه بيش از ديگر موارد باعث آزار است كمبود در زير ساخت هاي توليدي ست .
وي در توضيح مشكل كمبود بودجه گفت : اين مشكل تنها به سينماي فيلم كوتاه محدود نمي شود . اما وقتي سينماي بلند كه سالن دارد ، وام دارد ، بودجه دارد و حمايت مي شود دچار بحران است ببينيد سينماي فيلم كوتاه با چه مشكلاتي مواجه است . هنوز خيلي ها فرهنگ توجه به اين سينما را ندارند . شرايط طوري ست كه هرچه تلاش مي كنيم براي اين حوزه سيستم ايجاد كنيم نمي توانيم . تنها در سال هاي اخير موفق شديم قابليت هاي فيلم كوتاه را براي مديران ديگر بخش ها به نمايش بگذاريم و حمايت هاي مالي را از حوزه هاي غيرسينمايي به سينما جذب كنيم . حجم توليدات در سال هاي اخير به ميزاني بوده كه خودمان را از سايه بيرون بكشيم و زمينه اي را فراهم كنيم كه حداقل ديگر فيلمساز فيلم كوتاه از حرفه خود خجالت نكشد و با غرور در اين مسير گام بردارد .
محمد آفريده در پايان گفت : با تمام اين احوال امروز نسبت به 5 سال قبل در نقطه خوبي ايستاده ايم . امروز ديگر كسي نمي تواند فيلم كوتاه ، مستند و انيميشن را ناديده بگيرد . ولي هنوز به عزم عمومي نياز داريم تا به نتيجه مناسب برسيم . به نظرم درميان بسياري از سازمان ها و نهاد ها همچنان نسبت به پتانسيل هاي اين سينما عدم شناختي وجود دارد كه باعث مي شود اين نهاد ها همچنان به اين پديده بصورت جدي نگاه نكنند و در توليد آثار كوتاه مشاركت نكنند . به هرحال تلاش مي كنيم اين سينما سرپا و سربلند باقي بماند .
نگراني ما از ميزان توليد نيست . بلكه از نگاه سنتي سينما دچار هراس شده ايم . نگاهي كه به شدت در تقسيم امتيازات تاثير مي گذارد و آن را به نفع سينماي بلند و تجاري سنگين مي كند.
کد خبر 44218
نظر شما