۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۹:۱۲

مهر گزارش می‌دهد؛

میدان دام سنتی قزوین و حاشیه‌ها/ از مزاحمت محلی تا کَنه

میدان دام سنتی قزوین و حاشیه‌ها/ از مزاحمت محلی تا کَنه

قزوین- فعالیت های میدان دام در جاده قزوین به رشت و محدوده ورودی شهر، مشکلات فراوانی برای اهالی محله پریسه ایجاد کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها-آرش صالحی: چند سالی است که ساکنان محله پریسه (واقع در ابتدای جاده رشت، روبه روی شرکت شیشه قزوین و ضلع غربی کانال آب کشاورزی) اعم ازکشاورزان، باغداران وساکنان شهرک کارکنان کارخانه شیشه ازفعالیتهای غیربهداشتی و مغایر با محیط زیست میدان توزیع دام شکایت دارند و این شکایت را بارها در مراجع ذیصلاح قانونی و قضایی مطرح کرده اند. به همین خاطر میدان دام یاد شده، یک مرتبه در مردادماه سال ۱۳۸۷ (بیش از ۱۰ سال پیش) بدلایل غیربهداشتی بودن وایجاد مزاحمت برای اهالی و ساکنان منطقه باحکم قضایی پلمب وتعطیل شد؛ اما بعد از یک سال دوباره به شکل پرابهامی فعالیت خود را از سر گرفت. امروز این میدان دام به فعالیت های مشکل زای خود ادامه می دهد وهمچنان دردسر، جنگ اعصاب زیادی و ناامنی هایی را برای ساکنان محل ایجاد می کند.

احتمال آلودگی چاه های آب شرب

فرهنگ سبقتی، کشاورز و باغدار این محله که یک گلخانه صنعتی نیز در این منطقه دارد و در واحد خود برای ۵۰ نفر شغل ایجاد کرده باتاکید بر وجود چند حلقه چاه آب شرب شهر قزوین در مجاورت میدان توزیع دام، گفت: با توجه به اینکه این حلقه چاه های آب در حال انتقال آب شرب به شبکه آبی شهر قزوین هستند و با در نظر گرفتن حجم مراجعان میدان دام، احتمال و امکان نشر فاضلاب کشتارها به آبهای شرب شهر، از طریق نشت آب آلوده کانال به سفره های آب زیرزمینی وجود دارد.

سبقتی با بیان اینکه اکثر مراجعان به میدان دام، طی روز و شب همواره زباله های خود را در کانال آب رها می کنند، اضافه کرد: این کار نه تنها چشم انداز محله زیبا و سرسبز پریسه را زشت می کند، بلکه کامیون داران و راننده های وانت بار هم با شستن وسایل نقلیه خود با آب کانال، سبب آلودگی آبهای جاری مصارف کشاورزی می شوند و در این میان خبری هم از نظارت های سازمان محیط زیست و اداره بهداشت نیست.

وی ادامه داد: با توجه به ریختن ضایعات دامی و دام های سقط شده در اطراف و داخل منطقه، همواره تعداد زیادی از سگ های ولگرد وحشی در منطقه مشغول جولان دادن هستند و برای ساکنان و کودکان ترس، وحشت و مزاحمت های مختلف ایجاد می کنند.

تکثیر کنه و کشتار غیرقانونی دام

علی بابایی کاشی گرها، از باغداران محله پریسه هم درباره مشکلات ایجاد شده به وسیله میدان دام به خبرنگار مهر گفت: با توجه به نبودن جاده دسترسی مناسب به میدان دام که روز و شب، صدها کامیون و وانت بار از جاده باریک جنب کانال آب تردد می کنند که همین آمد و شد زیاد در بیشتر مواقع باعث تصادف و درگیری می شود و رفت و آمد اهالی محله را با مشکل روبه رو می کند و سبب می شود افراد سروقت به کار خود نرسیده و متحمل ضرر و زیان شوند. بعضی وقت ها هم متصدیان میدان دام به ما می گویند که حق ندارید از جاده آسفالت باریک محله استفاده کنید.

بابایی به دپوی پهن و سایر فضولات دامی در جای جای محله پریسه اشاره کرد و افزود: به همین دلیل همواره بوی نامطبوع در محل پخش شده و سبب تکثیر حشرات موذی، به ویژه کنه های دامی می شود که سلامتی ساکنان منطقه، به ویژه کودکان و زنانی که در باغ ها و گلخانه های محل کار می کنند را به خطر می اندازد.

وی ادامه داد: اغلب افراد فعال در این میدان دام، متاسفانه به کشتارهای غیرقانونی انواع دام می پردازند و ضمن استفاده از درختان باغات برای سلاخی و تخریب اغلب ضایعات حیوانی از قبیل روده و مدفوع را در محل پخش می کنند و همین امر آلودگی های بسیار زیادی را در پی دارد و برای اهالی هم مزاحمت های زیادی به وجود می آورد.

محمود کاکاوند، نماینده اهالی شهرک کارگران کارخانه شیشه هم ضمن تایید گفته های یادشده، به حضور اراذل، اوباش و معتادان در محله پریسه به واسطه حضور میدان دام اشاره کرد و به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه چوبداران و روستایی هایی که قصد فروش گوسفند را دارند، گله های خود را در مجاورت منازل مسکونی شهرک اسکان می دهند که بوی پهن و فضولات آنها امان ساکنان محل را بریده است.

وی افزود: همچنین برخی از آنها به صورت غیرقانونی در باغ مجاور شهرک، اقدام به ساخت غیرقانونی یک آغُل کرده و خیلی وقت ها از شب تا صبح در کنار گوسفندان خود می مانند و مشکل ساز می شوند.

میدان دام پروانه فعالیت دارد

مدیرکل دامپزشکی استان در گفتگو با خبرنگار مهر با یادآوری اینکه پروانه و مجوز فعالیت قانونی برای میدان عرضه دام پریسه صادر شده است، گفت: البته دریافت پروانه فعالیت، مستلزم طی فرآیندی است که در آن بسیاری از دستگاه ها به ویژه سازمان محیط زیست، شهرداری و جهاد کشاورزی باید موافقت کنند تا این پروانه صادر شود.

حمید زینالی مدت پروانه فعالیت میدان دام پریسه را حدود ۳ سال بیان کرد و افزود: تخلف در ذبح یا سلاخی دام که می تواند سبب آزار و اذیت اهالی محله پریسه باشد، قابل برخورد و پیگیری قضایی است اما به دلیل اینکه این میدان دام مسائل بهداشتی لازم را رعایت می کند، امکان لغو پروانه آن وجود ندارد. همچنین به طور دائم بر این واحد دامی نظارت کرده و در صورتی که کشتار غیرمجاز در این مرکز صورت گیرد، با عاملان تخلف برخورد می کنیم.

وی انتقال میدان دام به بیرون از محدوده و حریم شهر را نیازمند نظر و تصمیم سازمان محیط زیست و شهرداری قزوین دانست و ادامه داد: اگر میدان دام در مکان مناسب تری باشد که فاصله مناسب و بهینه آن با شهر قزوین رعایت شود، برای شهروندان قزوینی بهتر است؛ البته در این میان افراد نزدیک به میدان دام با محل فعالیت آن مخالفند و افرادی که کمی دورتر از آن زندگی می کنند، ممکن است موافق حضور این میدان دام در منطقه کنونی باشند.

معوق ماندن درخواست محیط زیست

البته عبدالحسین مظفری، معاون پایش نظارت اداره کل محیط زیست استان طی نامه شماره ۱۹۰۹/۱۲۸/۸۹ مورخ  ۸۹/۲/۱۱ لزوم انتقال واحد عرضه دام شهر قزوین از محل فعلی را به مسئولان ذیربط اعلام کرده بود. او در این نامه نوشته بود: با توجه به استقرار واحد میدان دام متعلق به احمد مولایی در حریم مصوب شهر قزوین و نزدیکی به مناطق مسکونی و چاه های آب شرب شهری و نداشتن سامانه های کنترل آلودگی از شهرداری قزوین خواسته ایم موضوع انتقال واحد یاد شده به بیرون از حریم مصوب شهری پیگیری و نتیجه را به این اداره کل اعلام کند.

وحید مقدم سلیمی، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری قزوین هم طی نامه ای که در آن مسئولان ادارات کل دامپزشکی، محیط زیست، جهادکشاورزی، آبفا، فرماندهی نیروی انتظامی استان و رئیس اداره بهداشت شهید بلندیان را خطاب قرار داده، با تاکید بر تضییع حقوق شهروندی در موضوع میدان دام، آورده است: این معضل همواره شکایت های مکرر ساکنان، کشاورزان و باغداران منطقه پریسه را به دنبال داشته و موجب بروز مشکلات زیست محیطی از جمله کنترل نشدن آلودگی های بهداشتی و مزاحمت های آمد و شد مراجعان به میدان موصوف را در پی دارد.

مقدم سلیمی به همین جهت از همه مسئولان مرتبط با موضوع دعوت کرده در جلسه ای که دوشنبه ۲۳ مهرماه در محل سازمان ساماندهی مشاغل تشکیل می شود، از هم افزایی همه دستگاه های مذکور برای انتقال میدان توزیع دام و مرتفع کردن مشکلات اهالی محله پریسه بهره بگیرند.

مدیر میدان دام: مجوز دارم

در این میان برای این که عدالت رعایت شود با مسئول میدان دام هم گفتگو کردیم و صحبت های وی را نیز شنیدیم.

اطلس باف به خبرنگار مهر گفت: این میدان برای تامین نیازهای دامی شهروندان از سالهای گذشته در محدوده خارج شهر ایجاد شده و هیچ آلودگی ندارد زیرا ما اینجا هیچ کشتاری نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر دام آلوده یا بیمار باشد تکلیف مردم چیست افزود: اینجا از ناظران دامپزشکی استفاده می کنیم و دامها کنترل بهداشتی می شود تا سالم باشند و میدان هم در حد امکان بهداشت را رعایت کرده و ما هیچ فاضلابی را به کانال آب هدایت نمی کنیم و مردم بسیار راحت به این میدان مراجعه کرده و نیازشان را برطرف می کنند.

در مجموع حل مشکلات میدان دام و انتقال آن به بیرون از شهر می تواند ضمن تقویت امنیت منطقه موجب آرامش و آسایش اهالی محله پریسه شود و با حمایت دستگاه های بالادستی مانند استانداری و نظارت دستگاه های متولی از جمله اداره کل دامپزشکی، زمینه ایجاد یک مرکز مدرن و بهداشتی ذبح و توزیع گوشت دام را در پیرامون مینوشهر مهیا کند.

کد خبر 4427957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha