۱۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۸

«نامه‌های ماندگار» منتشر شد

«نامه‌های ماندگار» منتشر شد

شیراز- کتاب «نامه‌های ماندگار» به کوشش علی شجاعی توسط انتشارات همارا منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی شجاعی که از دانش‌آموختگان آموزش عشایری است تعداد متنابهی از دستخط‌ها و نامه‌های زنده‌یاد محمد بهمن‌بیگی خطاب به افراد مختلف را به صورت یک کتاب درآورده است.

فهرست کتاب شامل ۶۷ مورد نام مخاطبان و عناوین دستخط‌هاست؛ پیشگفتار به قلم پدیدآورنده‌ کتاب است و نویسنده در آن سابقه‌ای کوتاه از جمع‌آوری این مجموعه و انگیزه‌ خود را در این باره آورده است.

وی همچنین به سبک نوشتن بهمن‌بیگی گریزی می‌زند و آن را شایسته‌ می‌داند که سرمشق آیین نگارش زبان فارسی باشد.

شجاعی محتوای این نامه‌ها را سرمایه ای گران‌بها و ارزشمند توصیف می‌کند که باید در دسترس سازمان‌ها و نهادهای آموزشی، پرورشی، فرهنگی و خانواده‌ها قرار گیرد.

در کتاب نامه‌های ماندگار محمد بهمن‌ بیگی تعدادی از نسخه‌های دست‌نویس وی نیز منتشر شده است؛ این کتاب براساس ۷۶ نامه و دست‌نوشته از سوی نگارندگان این نامه‌ها تدوین شده است.

بیشتر نامه‌های منتشر شده در این کتاب به دست‌خط بهمن‌بیگی است که دیدن آن حلاوت خاصی دارد و برای سهولت در خواندن نامه‌ها، نمونه‌ تایپ‌شده آن‌ها در کنار دست‌خط نامه‌ها آورده شده است و ازآنجاکه شناخت مخاطب نامه کمک شایانی به انتقال مفاهیم و درک موضوع نامه می‌کند مخاطبان در حد امکان و به ‌اختصار معرفی شده‌اند.

از خصوصیات نامه‌های بهمن‌بیگی علاوه ‌بر خط خوش باید به تعادل، نوع‌دوستی، روشن‌بینی، نجابت و عشق به خدمت اشاره کرد زیرا این نویسنده چیره ‌دست توانسته است در نوشته‌ها و نامه‌هایش کلمات و جملات را ماهرانه به بند کشد و صریح، روان و روشن همان چیزی را که در ذهن و ضمیر داشته به مناسبت و ضرورت به روی کاغذ آورد و منظور خود را بیان کند.

در نامه‌های بهمن ‌بیگی خلاقیت بسیاری به‌ چشم می‌خورد؛ گاه طنزی ملیح، چاشنی بعضی نامه‌ها می‌شود که به دل مخاطب می‌نشیند و او را به ‌وجد می‌آورد و فکر و دلش را تصاحب می‌کند مثلاً در نامه به دکترسید بصیر هاشمی رئیس کنونی مرکز کاشت حلزون شنوایی شیراز که خود زمانی از همین کودکان بوده است درخواست می ‌کند مشکل فرد بیماری را که معرفی کرده است حل کند و این درخواست را با طنزی شیرین بدین‌ صورت می‌نویسد: «اگر مشکلش را حل نکردی به همه‌ ایلات بویراحمد خبر می‌دهم!»

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات همارا این کتاب را با قطع رحلی در شیراز منتشر کرده که شمارگان آن ۵۰۰ نسخه و ۲۰۴ صفحه است.

شناسه کتاب:

عنوان: نامه های ماندگار

پدیدآورنده: علی شجاعی

موضوع: محمد بهمن بیگی، معلمان ایران، آموزش عشایری

ناشر: همارا – شیراز

مشخصات ظاهری: ۲۰۴ صفحه

طراحی جلد و صفحه آرایی: مصطفی اکبرزاده

نوبت چاپ: اول، ۱۳۹۶

شمارگان: ۵۰۰ نسخه

شابک: ۷-۹۰-۶۸۲۲-۶۰۰-۹۷۸

کد خبر 4471411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha