۱۵ آذر ۱۳۹۷، ۹:۳۸

با حضور مسئولان استانی؛

اولین رصدخانه دانش آموزی کشور در اهواز افتتاح شد

اولین رصدخانه دانش آموزی کشور در اهواز افتتاح شد

اهواز ـ اولین رصدخانه دانش آموزی کشور با حضور مسئولان استانی در اهواز افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین رصدخانه دانش آموزی کشور شامگاه گذشته با حضور مسئولان استانی در پژوهش سرای دانش آموزی غدیر آموزش و پرورش ناحیه دو اهواز افتتاح شد.

استاندار خوزستان در این مراسم اظهار کرد: کمتر از یک سال قبل از این پژوهش سرا بازدید داشتم و پس از شنیدن صحبت های دانش آموزان محقق و اساتید، مسئله حل مشکلات را در دستور کار قرار دادیم.

غلامرضا شریعتی با اشاره به اینکه برای رفع مشکلات و خصوصا راه اندازی رصدخانه به دانش آموزان وعده داده بودیم، افزود: این رصدخانه در سطح کشور بی نظیر و از قبل به نوسازی مدارس و سازمان برنامه و بودجه دستور فراهم کردن رصدخانه را انجام دادیم.

وی عنوان کرد: متخصصان امر این رصدخانه را فوق العاده ارزیابی و تأثیرگذار در روحیه دانش آموزان و بارور کردن فضای تحقیق و پژوهش در میان آنها اثرگذار است.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه خدا را شاکریم که چنین رصدخانه ای در خوزستان راه اندازی شده است، گفت: دوست ندارم خوزستانی ها برای داشته های استان های دیگر حسرت بخورند و باید دیگر استان ها به داشته های خوزستان غبطه بخورند چون این حق خوزستان است.

شریعتی بیان کرد: اگر همت تمامی افراد برای رشد و توسعه استان و شکوفایی دانش آموزان باشد، می توان خیلی امیدوار بود؛ در این روزهای کاری، پرمشقت و با استرس قطعا از افتتاح این پروژه روحیه می گیریم.

وی یادآور شد: این قول را می دهم که در شهرهای ماهشهر و آبادان نیز رصدخانه فراهم و به صورت منطقه ای از آن استفاده کنند چون شایسته نیست که فقط یک رصدخانه داشته باشیم و تمام دانش آموزان خوزستان با طی مسیر طولانی به اهواز بیایند.

استاندار خوزستان در پایان با اشاره به نیازمندی خوزستان به پنج رصدخانه دانش آموزی گفت: نیاز احداث پنج رصدخانه در شهرهای دیگر و دومین رصدخانه در اهواز احساس می شود که اگر این طرح ها را در شورای آموزش و پرورش مطرح کنند، به تصویب خواهد رسید و تأمین نیاز را نیز انجام می دهیم.

سیروس حسین پور رئیس آموزش و پرورش ناحیه دو نیز با اشاره به اینکه رصدخانه برای اولین بار در کشور افتتاح شده است، عنوان کرد: آموزش بدون پژوهش بی معناست و این مرکز محل کشف استعداد دانش آموزان و مرکز تربیت نخبگان دانش آموزی است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بخش آسمانی نما با داشتن تجهیزات ویژه و ساختار منحنی می تواند به عنوان آسمان مجازی اطلاعات دقیقی در ارتباط با اجرام آسمانی در اختیار دانش آموزان بازدیدکننده قرار دهد.

محمد تقی زاده افزود: در بخش آسمان نما دانش آموزان می توانند با مشاهده اشکال مختلف اجرام آسمانی مثل سیارات، ستارگان، کهکشان ها، سحابی ها و شورهای فلکی را مشاهده و مورد بررسی و مطالعه قرار دهند.

وی در خصوص بخش رصدخانه این مجموعه نجومی گفت: بخش رصدخانه با داشتن چهار تلسکوپ تخصصی توانایی رصد ۶ هزار جرم آسمانی مختلف را دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: فاز اول این مجموعه نجومی با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد ریال در طول یک سال ساخته شد و در فاز دوم این مجموعه به رصدخانه خورشیدی تبدیل خواهد شد.

تقی زاده در پایان گفت: اولین رصدخانه دانش آموزی با توانایی رصد ۶ هزار سماوی شامل بخش پلانتیاریوم و رصدخانه است.

کد خبر 4477557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha