۲۵ آذر ۱۳۸۲، ۱۲:۵۲

در گفت و گو با "مهر ":

دكتر هادي منوري : دنياي امروز از ما " شعر بي خطر " مي خواهد

دكتر هادي منوري :  دنياي امروز  از ما "  شعر بي خطر  "  مي خواهد

دنياي امروز از هنر، فيلم و شعر بي خطر ما استقبال مي كند، شعري كه خنثي است و موضعگيري اعتقادي و انساني ندارد.

دكتر هادي منوري ، شاعر معاصر و منتقد ادبيات در گفت و گو با خبرنگار ادبي " مهر " با بيان اين مطلب گفت : ما قبلا ادبياتمان جهاني بوده است و شعر خيام و فردوسي در قرون مربوط به خودشان جهاني شده است. مشكل امروزما دربعد جهاني شدن ادبيات ،  بروز سوء تفاهم است.
خالق اثر عاشورايي " قيامت حروف " افزود :  ما امروز ادبيات ملي هم نداريم! چرا كه هنوز نتوانسته ايم در داخل كشور ،  ادبيات خودمان را غني كنيم ، چه رسد به ا ين كه آن را جهاني سازيم !


  وقتي ديد يك شاعر از كوچه خودشان فراتر نمي رود ،  چگونه مي توان توقع جهاني شدن شعر را داشت؟ ما با زبان و فرهنگ ملل مختلف آشنايي نسبي هم نداريم و اين عدم ارتباط ، صد در صد به ما ضربه مي زند

 دكتر منوري يادآور شد : ما در قرن 21 ناگهان با انبوهي از شاعر و نويسنده مواجه شديم ، در واقع مي توان گفت كه شاگرد دبيرستاني خيلي داريم ولي در مقطع دكترا افراد بسيار اندكي سراغ داريم ، اين وضعيت به خوبي در شعرامروز قابل لمس است.
شاعر يكصد و سيزدهمين دفتر شعر از سري آثار " گزيده ادبيات معاصر " در انتشارات نيستان خاطرنشان كرد : در حال حاضر ، شاعراني نداريم كه در مقاطع ممتاز تعريف شوند ، البته  در حوزه شعر، همه دوستان شاعر تا سطحي را خيلي خوب جلو آمده اند اما چون مرشد و مرادي  در كار نيست به سطوح بالاترراه نمي يابند.
وي گفت : بايد در نقد جدي آثار خود بكوشيم ، پيش از آنكه ديگران با غرض ورزي اين كار را انجام بدهند ، بايد از خود بپرسيم كه چند درصد شاعران امروز همه شعرهاي گذشته را به خوبي و با تامل خوانده اند؟
دكتر هادي منوري كه به زودي اثري مكتوب و جديد در حوزه  آثار مذهبي را در قالب  سفرنامه همراه  با رباعيات شاعر معاصر " غفورزاده شفق "  منتشر مي كند ، تصريح كرد : ما ديدگاه جهاني به ادبيات نداريم و تا زماني كه اين خلاء وجود دارد ، با مشكلاتي جدي و دست و پا گير مواجه خواهيم بود .
منوري گفت : وقتي ديد يك شاعر از كوچه خودشان فراتر نمي رود ،  چگونه مي توان توقع جهاني شدن شعر را داشت؟ ما با زبان و فرهنگ ملل مختلف آشنايي نسبي هم نداريم و اين عدم ارتباط ، صد در صد به ما ضربه مي زند. البته  بحث تفكر هم موضوعي بسيار مهم است كه در جايگاه خود بايد مورد بحث قرار بگيرد.
دكتر هادي منوري كه در مشهد مقدس ساكن است و امسال دبير جشنواره شعر رضوي در سطح استان است ، يادآور شد : تفكر ما بعد از انقلاب با ادبيات صادر شد و اين اتفاق ، براي ابرقدرتها خوب نبود ، زيرا شعر ما ستمديدگان را عليه ستمگران مي شوراند و طبيعي است كه  قدرتهاي استكباري ،  قدرتمندانه در مقابل اين نوع از ادبيات و هنر مي ايستند.
اين شاعر و منتقد ادبيات گفت : بزرگترين مشكل شعر امروز اين است كه مي خواهد به نوعي خودش را از گذشته جدا كند.
منوري افزود :  مدرنيسم مي گويد كه ما سنت گريز باشيم وگذشته را نبينيم  و نوآوري كنيم ،  يعني تقابل با گذشته كلاسيك ! و اين بزرگترين اشتباه مدرنيست هاست.
دبير جشنواره شعر رضوي خاطرنشان كرد : نكته جالب اين است كه پست مدرن ها نظر گروه اول را قبول ندارند و آنها را متهم مي كنند كه بدون توجه به گذشته مي خواهند هنرمند باشند!
منوري گفت : به هر صورت ، خانه اي بين زمين و هوا نمي شود ساخت ، اگر ديديم غربي ها مكتب مدرنيسم را بنا گذاشتند، با آگاهي بود اما جوانهاي ما حتي تعريفي از مدرنيسم هم ندارند!
اين شاعر تصريح كرد : آنها ( شاعران جوان امروز ) هر چيزي كه دلشان مي خواهد ، مي گويند و اسمش را شعر مدرن مي گذارند. در فلسفه هنر داريم كه اگر مردم با اثري ارتباط برقرار نكنند، نمي توانيم آن را اثر هنري بگذاريم.
منوري افزود : ما در قرن انفجار اطلاعات زندگي مي كنيم و فرايندهاي الكترونيكي وارد زندگي ما شده اند ، در زمان فردوسي و رودكي ،  ادبيات شفاهي داشته ايم ،  نه كتبي. عده اي شاهنامه مي خواندند و بقيه مي شنيدند حالا كتاب و روزنامه و مجله داريم ، شرايط فرق كرده. اينترنت و ماهواره و تلويزيون هم هست.
دكتر منوري گفت : در اين شرايط  صنعت چاپ و نشر را نبايد تمام شده تلقي كنيم اما در عين حال ،  نبايد  مثل گذشته به آن تكيه داشته باشيم.
وي با بيان اين كه كتاب و ادبيات ، هنوز كاركرد خاص خودش را دارد ، افزود : انسان معاصر مي تواند در مسافرت، قطار، هواپيما و رختخواب هم كتاب بخواند ، اما به همان سرعت و سهولت ، قادر نيست به سراغ اينترنت و سايت هاي ادبي برود.
منوري در خصوص كاركردهاي ادبيات پايداري در كشور ما و ميزان توفيق و اثرگذاري آن بعد از اتمام جنگ اظهار داشت : در ادبيات جنگ همه ملت ها، ادبياتي نيست كه بلافاصله بعد از جنگ، به تكامل برسد. مراحل اوليه رشد بعد ازاتمام جنگ طي مي شود جنگ ما تمام شده و ما تازه داريم وارد ادبيات جنگ مي شويم.
   شاعران جوان هر چيزي كه دلشان مي خواهد ، مي گويند و اسمش را شعر مدرن مي گذارند. در فلسفه هنر داريم كه اگر مردم با اثري ارتباط برقرار نكنند، نمي توانيم آن را اثر هنري بگذاريم
نام گوينده : دكتر هادي منوري
وي افزود : " شعر" ،  در زمان جنگ ،  كاركرد خوبي داشت اما در قصه و رمان، هنوزخيلي جدي وارد نشده ايم.
منوري گفت : در سرزمين هاي ديگر،  پيرمردها و فرماندهان پيشكسوت را پيدا مي كنند و از آنها مي خواهند كه خاطرات خود را از جنگ جهاني دوم بنويسند.|
دبير جشنواره شعر رضوي تصريح كرد : متاسفانه دررأس نهادهاي فرهنگي ما ، آدم هاي غير فرهنگي حضور دارند و اين بزرگترين مشكل ماست. 
وي با اشاره به اين كه در حال حاضر ،  دوراني از عدم توجه به فرهنگ را مي گذرانيم كه خيلي زود متوجه عوارض و تبعات آن خواهيم شد ، گفت : پويايي فرهنگ و  ادبيات ما نيازمند توجه مسوولان فرهنگي و نهادهاست. هنرمند و شاعر حرفه اي هم نداريم.
منوري در پايان افزود :  كساني درادبيات هستند كه نقدپذير نيستند و  شاگرد نشده، ادعاي استاد شدن دارند!
دكتر منوري تصريح كرد : مرحله شاگردي بايد طي شود وبه خوبي درك كنيم كه در كجاي  دنيا با كدام فرهنگ ، تمدن ، باور و نگاه ايستاده ايم .

کد خبر 44896

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha