معرفی کتاب؛

کتاب «تاریخ اسلام از جاهلیت تا هجرت پیامبر(ص)» منتشر شد

کتاب «تاریخ اسلام از جاهلیت تا هجرت پیامبر(ص)» منتشر شد

کتاب «تاریخ اسلام از جاهلیت تا هجرت پیامبر(ص)» به قلم عزیز کمالیان به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عزیز کمالیان مؤلف این اثر گفت: مطالب این کتاب درواقع پاسخ به شبهات وسوالاتی درخصوص زندگانی پیامبر(ص) است ، به خصوص دوران نوجوانی وجوانی ایشان که اطلاعات کمی از این دوران دردسترس عموم است.  

وی افزود: حدود ۸۰ درصد منابع استفاده شده در این کتاب از کتب اهل سنّت است که برای تمامی مسلمانان قابل قبول است و کتب قبلی تاریخ اسلام و به خصوص کتاب تحلیلی صدر اسلام که به عنوان منبع درسی تاریخ اسلام در دانشگاه انتخاب شده، کتابی قدیمی وجوابگوی مسائل روز دانشجویان نیست.

کمالیان بیان کرد: مطالب این کتاب در واقع تحلیل و بررسی کوتاهی از وقایع و اتّفاقات این ایّام در جهت رفع شبهات و زدودن خرافات و دروغ‌ها از ساحت مقدّس پیامبر (ص) و تنویر اذهان و افکار عمومی نسبت به جریان‌ها و اتّفاقات تاریخ صدر اسلام است. چرا که پرداختن به نکات مبهم و تاریک تاریخی، به‌خصوص دوران مختلف زندگانی پیامبر (ص) که شناسنامه و سند اسلام، بسیار مهم و ضروری است.

نویسنده کتاب «تاریخ اسلام از جاهلیت تا هجرت پیامبر(ص)» گفت: مباحث این کتاب در چهار فصل و ۳۲۴ صفحه منتشرشده است که در فصل اوّل کتاب به مباحث مقدّماتی تاریخ، تاریخ‌نگاری، گونه‌های تاریخ‌نگاری، برخی از مشهورترین مورّخان و آثار و تبعات شرق‌شناسی بر تاریخ اسلام و باورهای مسلمانان اختصاص‌یافته است.

کمالیان تصریح کرد: در فصل دوّم  کتاب به اوضاع شبه جزیره عربستان قبل از اسلام شامل اوضاع اجتماعی، سیاسی، تقسیمات جغرافیایی، ویژگی‌های بخش متمدّن جنوب شبه‌جزیره و ویژگی‌های اخلاقی، آداب و رسوم و ادیان و باورهای رایج در عربستان قبل از اسلام پرداخته شده و همچنین بررسی کوتاهی بر وضعیت تمدّن‌های مجاور شبه‌جزیره و اوضاع سیاسی، مذهبی، اجتماعی، نظامی و وضعیت اقوام و مردم این دو تمدّن انجام گرفته است.

وی گفت: در فصل سوّم به معرفی اجمالی آباء و نیاکان پیامبر (ص) و مهمترین اتّفاقات از تولّد تا بعثت آن حضرت شامل دوران تولّد، کودکی و نوجوانی، جوانی و ازدواج آن حضرت و نیز همسران ایشان پرداخته شده است.

این کارمند واحد همدان اظهار کرد در فصل چهارم و آخر، به موضوع بعثت، آغاز رسالت و دعوت مردم به دین اسلام، مخالفت‌ها و کارشکنی‌های کفّار و مشرکان با اسلام، دوران دعوت سرّی و علنی، هجرت به حبشه، افسانه غرانیق، اتّفاقات دوران شعب ابی‌طالب و نقش ابوطالب در حمایت و پشتیبانی از رسول خدا (ص) و مسلمانان، اسراء و معراج پیامبر(ص)، سفر به طائف و زمینه‌های آشنایی یثربیان با اسلام و ایجاد پایگاه توحیدی در یثرب و پیمان‌های پثربیان با پیامبر (ص) و ناراحتی مشرکان از این واقعه و توطئه قتل آن حضرت و در نهایت زمینه‌های هجرت پیامبر (ص) و مسلمانان به یثرب بحث شده است.

کمالیان، دارای مدرک کارشناسی ارشد تاریخ اسلام از دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی بوده و تألیف چندین مقاله علمی و یک جلد کتاب را در کارنامه علمی خود دارد. 

کد خبر 4525597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha