۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۷:۵۲

انتقادی که می‎تواند مشکل‎ساز شود؛

چالش صندوق حمایت از قهرمانان بعد از ۱۴ سال

چالش صندوق حمایت از قهرمانان بعد از ۱۴ سال

بعد ازگذشت ۱۴ سال از تاسیس صندوق حمایت از قهرمانان، در گزارشی رسمی با تاکید بر غیردولتی بودن و قانونی نبودن فعالیت‎هایش، پرداخت بودجه به آن از طرف وزارت ورزش مورد انتقاد قرار گرفته است.

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی از جمله نهادهای ورزشی است که سال ۱۳۸۳ به موجب قانون برنامه سوم توسعه و مصوبه هیات وزیران تحت نظارت سازمان تربیت بدنیِ وقت تاسیس و آغاز به کار کرد. فعالیت این صندوق با وجود تغییر ساختار سازمان تربیت بدنی به وزارت ورزش تا به امروز زیر نظر این وزارتخانه ادامه داشته است. 

حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی یکی از اصلی ترین اهداف تشکیل صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی بوده و بر همین اساس به قهرمانان و مدال آوران عضو این صندوق که بعضا ورزش قهرمانی را کنار گذاشته و جزو پیشکسوتان به حساب می آیند، مستمری ماهیانه پرداخت می شود. 

از طرفی در راستای فعالیت های اقتصادی و مالی تعریف شده برای صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش چند شرکت زیر مجموع این صندوق نیز فعالیت های موازی را دنبال می کنند با این حال بخش قابل توجهی از بودجه سالیانه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش از طرف وزارت ورزش و از محل اعتبارات سالیانه پیش بینی شده برای این وزارتخانه تامین می شود.

بودجه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی برای سال آینده ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تعیین شده اما در بررسی های اولیه که نسبت به لایحه بودجه سال ۹۸ کشور در بخش تربیت بدنی انجام شده، با استناد به یک بند قانونی نسبت به تخصیص این بودجه توسط وزارت ورزش انتقاد شده است. 

صندوق حمایت از قهرمانان غیردولتی و فعالیت هایش غیرقانونی است
به گزارش خبرنگار مهر، لایحه بودجه ورزش در اولین گام پیش از تصویب نهایی توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بررسی می شود. این مرکز در بررسی این بودجه در بخش ورزش، صندوق حمایت از قهرمانان را نهادی غیر دولتی عنوان کرده و با تاکید بر اینکه وظایف و فعالیت آن صورت قانونی ندارد، ضرورت تامین بودجه این نهاد توسط وزارت ورزش را مورد سوال قرار داده است. 

در این گزارش آمده است: « در ذیل برنامه گسترش ورزش قهرمانی وزارت ورزش فعالیت هایی مانند کمک به صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش بابت حقوق، بیمه تکمیلی مستمری بگیران، قهرمانان و پیشکسوتان ورزش به میزان اعتبار ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پیش بینی شده است. هر چند کمک به صندوق  مذکور با ماهیت غیردولتی از حیث رعایت ماده  ۷۱ قانون محاسبات عمومی محل تامل است اما این سوال مطرح است با وجود صندوقی که ۶ شرکت زیرمجموعه و فعالیت های اقتصادی و مالی دارد و از اعتبارات عمومی نیز بهره مند است ضرورت حمایت و کمک برای این قشر از سوی وزارت ورزش چیست؟ فعالیت های صندوق متبوع صورت قانونی ندارد و با ماده ۷۱ قانون محاسبات عمومی مغایرت دارد.»

چالش برای صندوق حمایت از قهرمانان بعد از ۱۴ سال فعالیت
به گزارش خبرنگار مهر، ۱۴ سال از تشکیل و آغاز به کار صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش می گذرد. طی این مدت این صندوق هر ساله با اتکا به بودجه تخصیصی از وزارت ورزش فعالیت های خود را دنبال کرده طوریکه بعضا تاخیر در پرداخت بودجه از طرف وزارت ورزش باعث بدهی صندوق به مدال آوران شده است. اما اینکه چرا بعد از گذشت این مدت زمان، ورود اینچنینی به ماهیت صندوق و چگونگی فعالیت هایش شده است، اصلا مشخص نیست.

«پرداخت کمک یا اعانه به افراد وموسسات غیردولتی از محل بودجه وزارتخانه ها تنها در صورتی قابل اجرا است که اقتضای وظایف قانونی دستگاه باشد»؛ این ماده قانونی است که در گزارش ارائه شده با استناد به آن، پرداخت بودجه به صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی به نوعی مورد انتقاد قرار گرفته و همین موضوع قانونمند بودن پرداخت بودجه به صندوق طی سال های گذشته را هم مورد سوال قرار داده است و اینکه اصلا چرا تاکنون نسبت به این موضوع ورودی نشده بود؟!

گزارش های مرکز پژوهش های مجلس در کمیسیون تطیبق بررسی می شود و در صورت کسب رایِ لازم در صحن مجلس مطرح خواهد شد. بنابراین احتمال اینکه انتقاد مطرح شده نسبت به فعالیت صندوق و تامین بودجه آن توسط وزارت ورزش برای ادامه فعالیت های این صندوق مشکل ساز شود، وجود دارد این در حالی است که امروز بیش از هزار نفر از صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش مستمری ماهیانه دریافت می کنند.  

کد خبر 4533418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha