وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

جوادی آملی حکیم انقلاب است/ فلسفه باید امتداد اجتماعی پیدا کند

جوادی آملی حکیم انقلاب است/ فلسفه باید امتداد اجتماعی پیدا کند

سید عباس صالحی گفت: آیت‌الله جوادی آملی، حکیم انقلاب هستند که مبادی نظری مفقوده‌ای را در حوزه‌های مختلف مطرح کرده‌اند، همچنین در حوزه‌های مبانی نظری انقلاب، افق‌های تازه‌ای را گشوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت آیت‌الله العظمی جوادی آملی عصر روز گذشته در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم که با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان برگزار شد، اظهارداشت: در تاریخ ۱۴۰۰ ساله خود، حکمای متعددی داشته‌ایم که هر کدام به سهمشان در انتقال حکمت و فلسفه اسلامی از نسلی به نسل دیگر مؤثر بوده‌اند. من در حد فهم خود، آیت‌الله جوادی آملی را در جهاتی به عنوان یک حکیم متمایز می‌بینم و چند نکته در این خصوص قابل توجه است. جوادی آملی یک حکیم جامع در علوم عقلی، نقلی، عرفانی و ... بوده است. ما در حوزه‌های دیگر کمتر علمایی داشته‌ایم که این سه شاخه را با هم داشته باشند. این به معنی آن نیست که دیگران تمایزاتی نداشته‌اند، بلکه جامعیت ایشان در پاره‌ای از حکما و علمای ما وجود داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه آیت‌الله جوادی آملی، یک حکیم مدرس است، ادامه داد: او هم تعلیم شفاهی و هم تعلیم مکتوب داشته و صدهاشاگرد در خوان تعلیم و تربیت ایشان رشد یافته‌اند. ایشان با تدریس ممتد و مکتوبات فراوان، این ویژگی را همواره حفظ کرده است. نکته بعدی در شخصیت آیت‌الله جوادی آملی این است که او یک حکیم اجتماعی است. فلسفه اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کند. اینکه فلسفه از حوزه نظری به زندگی اجتماعی نزدیک شود، همواره یکی از دغدغه‌های ایشان بوده است. آثار مختلف ایشان در حوزه‌های مختلف، نشان از این تعلق خاطر دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه آیت‌الله جوادی آملی یک حکیم متکلم است، اظهار کرد: متکلمان و فیلسوفان دو شاخه هستند؛ متکلمان به سؤالات زمانه توجه داشته‌اند و فلاسفه به مباحث بنیادی اما استاد جوادی آملی حکیم متکلم هستند یعنی در عینِ اینکه از یک خاستگاه فلسفی برخاسته، به سؤالات و شبهات زمانه خود نیز توجه دارند. وجه دیگری از شخصیت آیت‌الله جوادی آملی به عنوان یک حکیم موضوعه‌نگار است یعنی کار دایره‌المعارفی و جامعه‌العلومی انجام داده‌اند. برخی از علما، تک‌نگار یا موضوعه‌نگار هستند. بزرگانی قبل از انقلاب داشته‌ایم که در حکمت انقلاب تأثیرگذار بوده‌اند اما زمانی نداشته‌اند که آن را استمرار دهند همچون استاد شهید مطهری اما استاد جوادی آملی، حکیم انقلاب هستند که مبادی نظری مفقوده‌ای را در حوزه‌های مختلف مطرح کرده‌اند، همچنین در حوزه‌های مبانی نظری انقلاب، افق‌های تازه‌ای را گشوده است، چیزی که انقلاب امروز به آن بسیار احتیاج دارد.

صالحی در پایان سخنان خود با بیان اینکه استاد جوادی آملی ویژگی‌های اولیاءالله را دارد، تصریح کرد: وقتی در کنار ایشان قرار می‌گیرید، حس می‌کنید که در افقی از ملکوت، با ایشان همزیستی دارید و امیدوارم که سایه ایشان بر جهان اسلام همواره پایدار بماند.

کد خبر 4536530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha