۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۲۹

وزیر راه و شهرسازی امطرح کرد؛

تسریع در احداث راه‌آهن چابهار-زاهدان/امنیت سرمایه گذاری در چابهار

تسریع در احداث راه‌آهن چابهار-زاهدان/امنیت سرمایه گذاری در چابهار

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: امنیت کامل در استان سیستان و بلوچستان توسط مردم برقرار شده و هیچ‌گونه مشکل امنیتی که مانع حضور سرمایه‌گذاران شود، نداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسلامی عصر امروز در حاشیه «بهره‌برداری و نصب تجهیزات مدرن بندری» در بندر شهید بهشتی چابهار که با حضور معاونان وزرای حمل و نقل هند و افغانستان و مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روز گذشته اولین محموله صادراتی افغانستان در قالب بار کانتینری با حضور رئیس‌جمهور افغانستان برای عبور از کریدور ترانزیتی چابهار به مقصد هند بارگیری شد.

وی افزود: این بار شامل ۲۳ کانتینر شامل حبوبات و سنگ‌های قیمتی افغانستان به مقصد هند است که امروز به چابهار رسید و در کشتی کانتینری با حضور مقامات ایرانی و خارجی بارگیری خواهد شد.

اسلامی با بیان اینکه کریدور شمال ـ جنوب و اتصال اقیانوس هند به آسیای میانه، جزو برنامه‌های مهم کشورهای منطقه است، تصریح کرد: ایران به عنوان یک کشور صلح‌طلب همواره همکاری‌های خود را با کشورهای منطقه به ویژه هند و افغانستان توسعه خواهد داد که امیدواریم این همکاری‌ها به توسعه فعالیت‌های کشورهای ذینفع در کریدور ترانزیتی شمال ـ جنوب با محوریت «بندر چابهار» منجر شود.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه پیام ایران به کشورهای منطقه این است که «ما دارایی‌ها، ثروت و قابلیت خود را برای تسهیل همکاری‌ها عرضه کرده‌ایم»، گفت: آمادگی داریم با مشارکت این کشورها، همکاری‌ها را گسترش داده و شکوفایی اقتصادی منطقه را شتاب دهیم.

وی با اشاره به احداث خط آهن چابهار ـ زاهدان، آن را توسعه محور شرق کشور دانست و افزود: ساخت این خط آهن هم‌اکنون در حال اجراست و از همه کشورهای حاضر در این کریدور دعوت می‌کنیم تا در سرمایه‌گذاری برای احداث این خط آهن مشارکت کنند.

اسلامی با اشاره به افتتاح فاز اول طرح «توسعه بندر چابهار» در سال گذشته با حضور رئیس‌جمهور و افزایش ظرفیت این بندر به ۸.۵ میلیون تن در سال یادآور شد: در حال حاضر بندر چابهار توانایی تخلیه و بارگیری ۳۰۰ هزار کانتینری را دارد و با تکمیل طرح توسعه این بندر، ظرفیت آن به ۷۷ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت. با تکمیل خط آهن چابهار ـ زاهدان، می‌توانیم به بهره‌برداری از ظرفیت نهایی بندر چابهار سرعت ببخشیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره اتصال خط آهن خواف ـ هرات به شبکه ریلی کشور گفت: این مسیر ریلی ۴ قطعه دارد که ۳ قطعه آن از سوی ایران انجام شده و یک قطعه را نیز دولت افغانستان باید اجرا کند. با این حال اتصال ریلی ایران به کشورهای همسایه شامل افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و عراق، جزو اولویت‌های ما است.

وی در خصوص برقراری امنیت در منطقه سیستان و بلوچستان و تأثیر آن در سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بندر چابهار خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات دشمنان مشترک کشورهای منطقه، ایجاد ناامنی در این بخش از کشور است اما در حال حاضر از سوی مردم امنیت کامل در سیستان و بلوچستان برقرار است و هیچ‌گونه مشکل امنیتی در این استان نداریم.

کد خبر 4552500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha