۱۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۵۵

در نماز جمعه عسلویه، کنگان و سیراف مطرح شد؛

مسئولان پیگیری مشکلات مردم باشند/ لزوم اصلاح نظام اداری

مسئولان پیگیری مشکلات مردم باشند/ لزوم اصلاح نظام اداری

بوشهر - تاکید بر رفع مشکلات معیشتی مردم، اصلاح نظام اداری و تاکید بر ضرورت پیگیری مشکلات مردم از نکات مهم مطرح شده در نماز جمعه عسلویه، کنگان و سیراف بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سیدعلی هاشمی نژاد در خطبه‌های امروز نماز جمعه عسلویه به بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: رهبر انقلاب در این بیانیه فرمودند شعارهای انقلاب همیشه زنده است و شعارهای جهانی این انقلاب دینی ماندگار است.

وی اضافه کرد: این شعارها هیچ‌وقت بی مصرف نخواهد شد چون با فطرت انسانی سرشته شده است. آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت و استقلال به یک نسل و یک جامعه محدود نیست. این نیست که در دوره‌ای بدرخشد یا در دوره‌ای افول کند. مردم هیچ گاه از این شعارها دل زده نمی‌شوند. شعارهای حقی است که با فطرت انسان سازگار است. مردم اگر رویگردان شوند از مسئولینی رویگردان می‌شوند که به این شعارها پایبند نباشند.

امام جمعه عسلویه به ۲۲ اسفند روز بزرگداشت شهدا و سالروز تأسیس بنیاد شهید اشاره کرد و افزود: همه ما مدیون شهدا هستیم و همه به شهدا بدهکاریم و نمی‌توانیم این بدهکاری ادا کنیم. کسی که مسئولیتی در نظام دارد به شهدا مدیون است و باید با خدمت خالصانه و صادقانه به مردم به شهدا ادای دین کند با خدمت و شفاف بودن با مردم حق شهدا ادا می‌شود شهدا جانشان را برای بقای دین در طبق اخلاص گذاشتند.

هاشمی نژاد با اشاره به هفته احسان و نیکوکاری، از خدمات کمیته امداد به مستمندان و محرومان شهرستان تشکر کرد و ادلمه داد: باید از این مدیرانی که زحمت می‌کشند تشکر کرد و مدیران کم کار هم از این مدیران پر تلاش یاد بگیرند.

امام جمعه عسلویه انتصاب آیت‌الله رئیسی به ریاست قوه قضائیه از سوی رهبر انقلاب را تبریک گفت و افزود: این انتصاب را به فال نیک می‌گیریم. باید تحولی در ساختار دستگاه قضائی مطابق با توصیه‌های هشتگانه رهبر انقلاب انجام شود ملاحظه این و آن نکنند هر کس خطا و تخلف کرد باید با او برخورد شود. مردم همین را می‌خواهند نظام و حاکمیت همین را می‌خواهند.

هاشمی نژاد از حضور وزیر آموزش و پرورش و استاندار بوشهر در شهرستان عسلویه تشکر کرد و گفت: ان شاءالله حضور وزیر برای شهرستان با خیر و برکت همراه باشد و مشکلات آموزش و پرورش شهرستان حل شود.

وی افزود: در عسلویه نباید ادارات کمبود داشته باشند و انتظار داریم وزیر آموزش و پرورش قدم‌هایی برای رفع مشکلات آموزش و پرورش شهرستان بردارند. در جلسه صبح با وزیر، فرماندار عسلویه و مدیرکل آموزش و پرورش مشکلات را بیان کردند و امید است با کمک مسئولین این مشکلات حل شود.

لزوم اصلاح نظام اداری

شیخ محمد جمالی در نماز جمعه اهل سنت کنگان در مسجد جامع خلفای راشدین به اثرات منفی حاصل از تورم اقتصادی در کاهش رفت و آمدهای خویشاوندی اشاره کرد و گفت: یکی از آسیب‌های جدی در روابط اجتماعی، توقع‌های بی جا در میزبانی است و متأسفانه علیرغم اینکه معتقدیم مهمان حبیب خداست ولی اخلاق نادرست در نحوه میزبانی و پذیرایی منجر به این شده تا مراودات کم کم از بین برود.

وی عدم اهمیت دادن به صله رحم در جوامع اسلامی را بسیار خطرناک دانست و بیان کرد: مسلمانان اگر به اهمیت صله رحم که در آیات و روایات آمده آگاهی یابند و کردار و گفتار انبیا و ائمه و صالحان را در زندگی الگو قرار دهند و در مراودات معیارهای اسلامی را رعایت کنند و روش آداب و معاشرت را بیاموزند، علیرغم شرایط سخت اقتصادی می‌توانند روابط فامیلی و خانوادگی را حفظ کنند.

جمالی در خطبه دوم نماز به وضعیت پیچیده نظام اداری و بی توجهی مسئولین به رسیدگی و توجه به حل مشکلات مردم در پاره‌ای از ادارات اشاره کرد و افزود: نظام اداری کشور با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته در راستای اصلاح آن، همچنان فاقد کارایی و پاسخگویی لازم است و با کمال تأسف ارزش‌های اسلامی و کرامت انسانی در آن رعایت نمی‌شود.

وی عدم توجه به خواسته‌های عمومی و اعمال سلیقه‌های شخصی و عدم پاسخگویی و برخورد نامناسب در خدمت رسانی را عامل نارضایتی مردم دانست و اضافه کرد: عدم احساس مسئولیت و تکلیف در قبال مطالبات و خواسته‌های عمومی در بلند مدت مشروعیت و کار آمدی دولت‌ها را تهدید می‌کند.

جمالی اصلاح نظام اداری را برای تحول و توسعه کشور بسیار ضروری خواند و ضمن گلایه شدید از عملکرد بعضی دستگاه‌ها در اذیت و آزار ارباب رجوع، این نوع رفتارها را ناخوشایند و مغایر با قانون و مقررات دانست.

وی با اشاره به فشارهای اقتصادی موجود بر مردم ناشی از تحریم‌های ظالمانه شیطان بزرگ، فشارهای غیر متعارف بعضی از ادارات شهرستان بر مردم را غیر قابل قبول و غیر مسئولانه خواست و گفت: با کمال تأسف میزان مراجعات مردمی در شکایت و اعلام نارضایتی از عملکرد بعضی از دستگاه‌های اداری زیاد و غیر قابل تحمل شده و سزاوار نیست مردمی که رنج فشار استکبار را اینگونه تحمل می‌نمایند و از آرمان‌های نظام با همه وجود حمایت می‌کنند، باید اینگونه مورد کم لطفی قرار گیرند.

لزوم رفع مشکلات اقتصادی

حجت الاسلام صادق عاشوری امام جمعه بندر سیراف ضمن تبریک حلول ماه رجب و میلاد باسعادت امام محمد باقر علیه السلام گفت: نهضت علمی امام باقر (ع) الگوی عملی نسل جوان برای تحقق بیانیه «گام دوم» انقلاب اسلامی است.

وی افزود: چند روز پیش، رسانه‌ها بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار ۸ ماه پیش ایشان با هیأت دولت را منتشر کردند. رهبر معظم انقلاب در این دیدار که حدود دو ماه پس از خروج رسمی آمریکا از برجام انجام شده بود، نکات بسیار مهم و هشدارآمیزی را درباره اروپا بیان کرده و توصیه‌های مهمی در این زمینه به دولت داشتند.

عاشوری تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب امروز نه، بلکه ۸ ماه پیش به صراحت به آقایان دولت هشدار دادند و فرمودند؛ «کار را در محدوده‏ مقدورات کشور با جدیت دنبال کنید؛ منتظر این و آن نباشید. ما یک روز مشکل اقتصادی کشور را موکول کردیم به برجام، اما برجام نتوانست مشکل اقتصادی کشور ما را برطرف کند و به ما کمک قابل توجّهی بکند.

امام جمعه بندر سیراف افزود: برخی گلایه می‌کنند که چرا رهبری به فلان قضیه ورود نمی‌کنند. همین ماجرای هشدار هشت ماه پیش ایشان و پیش بینی معظم له درباره رفتار اروپا یک نمونه است. هشدارهای آشکار و چندین برابر آن در خفا داده شده است.

امام جمعه بندر سیراف گفت: یکی از فوری‌ترین و اصلی‌ترین مسائلی که امروز کشور با آن دست به گریبان است، مشکلات اقتصادی است و نمود آن‌را در گرانی‌های افسار گسیخته مثل قیمت پراید ۵۰ میلیونی و گوشت ۱۰۰ هزار تومانی شاهدیم.

وی بیان کرد: مسئله‌ ای که هم برای مردم تبدیل به معضل و مشکل شده و هم مسئولین را دچار چالش کرده است و البته دشمن در این میان بسیار خوشحال است و سعی دارد به خیال خود، از این نمد کلاهی برای خود بدوزد.

در جامعه‌ ای که میان طبقه‌های گوناگون آن، فاصله معیشتی و اقتصادی وجود دارد، مسئولان و کارگزاران باید با ساده زیستی، مرهمی بر زخم‌های گروه کم درآمد جامعه باشند. تنها با ساده زیستی است که می‌توان، مشکلات مردم را درک کرد، با آنان هم درد شد و با دل کندن از زرق و برق دنیا و گرفتار نشدن در پست و مقام، به مردم نزدیک شد.

کد خبر 4562416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha