۱۰ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۱۸

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی استان سمنان:

۱۳۰ گونه گیاه دارویی در استان سمنان وجود دارد

۱۳۰ گونه گیاه دارویی در استان سمنان وجود دارد

سمنان - رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه ۱۳۰ گونه گیاه دارویی در استان وجود دارد، گفت: دو پروژه بزرگ گیاهان دارویی در این استان در دست اجرا است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید ابوالفضل ولی‌ئی صبح شنبه در جمع خبرنگاران به میزبانی منابع طبیعی استان سمنان، ضمن بیان اینکه این استان دارای ظرفیت‌های اساسی در زمینه داروهای گیاهی است، بیان کرد: در سال ۹۵ دو پروژه تولید گیاهان دارویی به‌صورت مشارکتی با حضور وزیر جهاد کشاورزی شروع شده است همچنین در سال ۹۵ برای نخستین بار پنج هزار هکتار از مراتع استان زیر کشت باریجه رفت ودوره‌های توجیهی و آموزشی کشت این گیاه برای دامداران استان برگزار شد.

وی افزود: ۱۳۰ گونه دارویی در استان سمنان وجود دارد که این امر پتانسیل مطلوبی برای توسعه اقتصادی محسوب می‌شود.‌

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی استان سمنان با بیان اینکه باریجه یکی از گیاهان دارویی استان است که ارزشی بسیار زیاد دارد، تاکید کرد: فرآوری این گیاه می‌تواند ارزش افزوده بیشتری را نیز به آن ببخشد.

ولی‌ئی تاکید کرد: از این گیاه برای عطر سازی در فرانسه استفاده می‌شود و هر کیلوگرم صمغ آن را می‌توان با قیمت بیش از ۱۷۰ هزار تومان به فروش رساند از سوی دیگر اگر بتوانیم آن را فراوری کنیم، حتی می‌توانیم بهای آن را افزایش نیز دهیم.

رئیس اداره مراتع منابع طبیعی استان سمنان با بیان اینکه بهترین کیفیت شیره باریجه مربوط به مراتع آرادان است، تاکید کرد: در سال ۹۶ به‌صورت مشارکتی با در اختیار قرار دادن بذر باریجه پنج هزار هکتار به عرصه‌های باریجه کاری با حضور سازمان‌های مردم‌نهاد در استان اضافه شد و از سال‌های ۹۵ تا کنون ۱۵ هزار هکتار اراضی زیر سطح کشت گیاهان دارویی رفت.

ولی ئی با بیان اینکه احیا و اصلاح دو هزار و ۴۴۴ هکتار از مراتع استان سمنان از محل صندوق توسعه ملی صورت می‌گیرد و تا کنون این طرح دارای رشد فیزیکی ۹۴ درصدی است، بیان کرد: دو هزار و ۴۴۴ هکتار سطح اراضی استان کپه کاری و تبدیل دیم‌زارها در سطح ۴۲ هکتار انجام‌شده است.

رئیس اداره مراتع منابع طبیعی استان سمنان درباره دیگر ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی نیز گفت: طرح نهال‌کاری که در ۱۱۶ هکتار از مراتع استان از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته‌شده بود تاکنون به‌طورکلی ۹۵ درصد پیشرفت دارد.

وی افزود: علاوه بر برنامه در نظر گرفته‌شده، صندوق توسعه ملی برای احیا و اصلاح مراتع، طرح پنج هزار و ۲۰۰ هکتار کشت گیاهان دارویی در مصوبه کمیته فنی برای کشت گل‌گاوزبان، آنغوزه، بشر و بادام خور و به‌صورت مشارکتی و با امضای قراردادها کار اجرایی آن به میزان ۹۷ درصد انجام‌شده است.

کد خبر 4578111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha