تظاهرات دانشجویان در مقابل سفارت آمریکا :
درچنین روزی درسال 1357 ه ش درروزنامه ها اعلام شد که روزگذشته درتهران دانشجویان ایرانی با اجتماع درمقابل سفارت سابق آمریکا در ایران ، خشم و انزجار خود را نسبت به سفر توطئه آمیز کارتر به منطقه به منظور تحمیل قرار داد ننگین مصر و رژیم صهیونیستی اظهار داشتند . دانشجویان در پایان این راهپیمایی گسترده با صدور قطعنامه ای در هشت بند کوشش های آمریکا در منطقه خاورمیانه و تلاش در جهت تکمیل قرار داد ننگین صلح مصر و رژیم صهیونیستی و همچنین اعزام ناوگان آمریکا به خلیج فارس و ارسال سلاحهای مدرن به عربستان سعودی و یمن شمالی را به شدت محکوم کردند . دانشجویان در پایان این قطعنامه ضمن پشتیبانی و تایید مواضع ضد امپریالیستی دولت موقت از جمله خروج از پیمان سنتو و لغو قرار دادهای کنسرسیوم ، کلیه توطئه های ضد انقلابی را تحت هر پوشش و عنوان که به منظور تضعیف دولت موقت و ایجاد تشنج و نهایتا بحران و شکست انقلاب می انجامد را قویا محکوم کردند .
روز همبستگی مردم ایران با مردم لبنان :
درچنین روزی درسال 1373 ه ش، چنین روزی به عنوان روزهمبستگی مردم ایران با لبنان نامگذاری شد .آنچه که بیش از همه به این همبستگی قوت بخشید ماهیت مذهبى و روابط دیرینه فقهى میان ایران و لبنان بود. چرا که حوزه علمیهقم خاستگاه و مامن فقه شیعه در جهان است .این ارتباط به ویژه در حوزه مبارزه با رژیم صهیونیستی به وجه گسترده تری معنا و مفهوم یافت . حزب الله لبنان یک جریان اسلام گرایانه جهادى است که پیدایش آن بهسال 1361 باز مىگردد. در این سال نظامیان رژیم صهیونیستی ، دومین پایتختعربى یعنى بیروت را نیز به تصرف خود درآوردند . اما این اشغال خود تبدیل به نقطه عطفى براى پیدایش حرکتىشیعى شد که هدفش مبارزه با اشغالگران تا آزادى کامل سرزمینهاىاشغالى براساس شعار پیروزى خون بر شمشیر، بود. حرکتى به نام "حزب الله" که با ماهیتى کاملا جدید و نشات یافته از اسلام و انقلاباسلامى ایران در جامعه لبنان شکل گرفت. ارتباطات دینى و معنوی میان حزب الله وجمهورى اسلامى ایران، پس از مدتى یعنى در سال 1364، این جنبش رابه تنها گروه مبارز لبنانى در برابر اشغالگران صهیونیستبدلساخت. جنبشى که رژیم صهیونیستى را نامشروع مىداند و مبارزه تاآزادى کامل وطن و اراضى اعراب را در سرلوحه اولویتهاى خود قرارداده است. در همین زمان لبنان شاهد اولین عقب نشینى ارتش رژیم صهیونیستی بود و نیروهاى غاصب صهیونیست بسیارى از مناطق اشغالى لبنان راتخلیه کرده و در جنوب لبنان یا به اصطلاح خود کمربند امنیتىمستقر شدند. دشمن در خیال خام خود چنین مىپنداشت که دیگر مسئله تمام شده و شعله مقاومتخیلى زود خاموش مىگردد. اما زهى خیال باطل کهمادامى که اشغال و اشغالگرى باشد مقاومت نیز خواهد بود. اندکزمانى بعد گروههاى شهادت طلب یکى پس از دیگرى شکل گرفتند و آنچنان آتشى بر خرمن دشمن افکندند که شعلههایش دامان غاصبان راسوزاند و نورش چشم همگان را خیره ساخت. با اجراى چند عملیات شهادت طلبانه که منجر به وارد آمدنخسارات و تلفات بسیار سنگینى به نازى مسلکان تل آویو گشت، تماممردم لبنان و حتى کشورهاى منطقه و جهان این جنبش ضد صهیونیستىو مبارزات خستگىناپذیرش را مورد تایید قرار دادند و پس از مدتىجامعه تکه تکه لبنان که با وجود آن همه گروههاى مختلف مذهبى،ملى و سیاسى از نوعى تفرقه و پراکندگى رنج مىبرد، حول محور حزبالله و مقاومت در برابر صهیونیستها گرد هم آمدند و همگى با اینجنبش همنوا شدند. اینک حزب الله با ده نماینده در پارلمان لبنان، حضورى فعالدر صحنه سیاست این کشور دارد و به عنوان یکى از نقاط مهم حیاتسیاسى و اجتماعى لبنان به شمار مىرود. اما در زمینه عرضه دینبه مردم، حزب الله از خط مشى خاصى پیروى مىکند. این جنبشمىخواهد براساس عقل و منطق، درکى صحیح نسبتبه مسائل مذهبى بهمردم ارائه دهد و به جوامع بشرى ثابت کند که اسلام مىتواند براىابناء بشر حتى با وجود تنوع و تعدد ملیتها و فرهنگهایشان، حق وعدالت را به ارمغان آورد. اسلام حزب الله، اسلامى است مخالف با ظلم، ستم، رذالت، خفت وخوارى و استعمار و استبداد. اسلام حزب الله نه ظلم مىکند و نهظلم مىپذیرد. از جنگ میان ملتها نفرت دارد و معتقد است کهانسانها مىتوانند براساس اصل احترام متقابل با یکدیگر همزیستىمسالمتآمیز داشته ولى با این حال اسلام حزب الله وقتى از سوىاجانب مورد حمله قرار مىگیرد، دفاع را حق مشروع خود مىداند.رسالتحزب الله ایجاد امنیت، عدالت و صلح و آرامش براى تماممردم است.
(به نقل از نداى مقاومت وابسته به حزب الله لبنان )
عملیات نامنظم ظفر 7 :
درساعت 2 بامداد چنین روزی در سال1366هجری شمسی عملیات ظفر 7 با رمز مبارک" یا محمد رسول الله" و در پاسخ به شرارت های رژیم بعثی عراق در بمباران شیمیایی بیش از پانزده روستای استان سلیمانیه عراق و با هدف آزاد سازی ارتفاعات منطقه و انهدام نیروهای دشمن در شرق استان سلیمانیه انجام گرفت .
رزمندگان تحت امر قرار گاه رمضان متشکل از « نه بدر ، نیروهای حرکت اسلامی ، اتحادیه میهنی کردستان ، پیشمرگان مبارز کرد و با پشتیبانی و احدهایی از تیپ 75 ظفر نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی » به نیروای عراقی مستقر در حد فاصل نوار مرزی و شهر خرمال عراق یورش بردند و پس از یک در گیری سخت 14 ارتفاع و هفت روستا را در این منطقه به تصرف خود در آوردند و بیش از چهل کیلومتر از اراضی شرق استان سلیمانیه را از کنترل دشمن بعثی خارج کردند . در این حمله بیش از 450 نفر از نیروهای دشمن کشته یا زخمی شدند و عده ای نیز به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند و در این میان مقادیر زیادی جنگ افزار سنگین و سبک منهدم یا به غنیمت گرفته شد . این عملیات زمانی انجام گرفت که تهران و چند شهردیگر ایران زیر حملات موشکی و یا هدف بمب و گلوله رژیم عراق قرار داشتند .
(سمیعی ، علی ، کارنامه توصیفی عملیاتهای هشت سال دفاع مقدس )
نبرد دین بین فو :
درچنین روزی در سال1954میلادی نبرد « دین بین فو» در گرفت . این جنگ بین ویتنامی ها به فرماندهی ژنرال جیاپ و فرانسوی ها درمنطقه دین بین فو درویتنام آغازشد. در پایان این نبرد که مدت ها به طول انجامید سربازان فرانسوی شکست سختی از ویتنامی ها خوردند . نهایتا نیز با پایان این جنگ حضور نظامیان فرانسوی نیز در منطقه فرانسه پایان گرفت .
تولد پل ارلیخ :
در چنین روزی در سال 1854 میلادی ارلیخ باکتریولوژیست آلمانی به دنیا آمد . وی در سال 1908 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .
تولد ملا مصطفی بارزانی :
در چنین روزی در سال 1903 میلادی ملا مصطفی بارزانی رهبر کردها شاخه کی دی پی متولد شد.بارزانی مدت ها فعالیت سیاسی داشت
تولد موریس مرلو پونتی :
در چنین روزی در سال 1908 میلادی موریس مرلوپونتی فیلسوف فرانسوی به دنیا آمد . یکی از آثار او «انسان دوستی و خشونت » نام دارد . وی همکار ژان پل سارتر است وازاین جهت تا حدود زیادی اندیشه های وی به سارتر شباهت دارد . این کتاب را روشنک داریوش در سال 1374 منتشر کرد. مترجم در مقدمه این کتاب در باره مرلوپونتی می نویسد : «مرلو پونتی می کوشد خواننده را از ساده نگری به مسائل برحذر دارد، می کوشد مشکلات را در روند تاریخی مطرح کند... مشکلاتی که تاریخی هستند نه به این معنا که روند تاریخ به خودی خود پاسخی به آنها داده باشد. همان مشکلات یا مشکلات مشابه همواره مطرح هستند و تا زمانی که بشر برای بشر وسیله است و نه هدف تا زمانی که انسانها جهت تغییر خود دست به اقدامات سیاسی و اجتماعی می زنند، مطرح خواهند بود »
در گذشت کارل مارکس :
در چنین روزی در سال 1883 میلادی کارل مارکس فیلسوف آلمانی به دنیا آمد . وی در سن 64 سالگی در گذشت .کارل مارکس فیلسوف بر جسته آلمانی با آثار خود در جهان انقلابی را به وجود آورد که تا نامش را برای زمانهای مختلف ماندگار کرده است . « مانیفست» و « سرمایه » عناوین مهمترین آثار اویند . مانیفست به عنوان یک سند تاریخی سالها به عنوان تنها راه درمان آلام بشری در میان احزاب چپگرا تبلیغ می شد . مارکس و انگلس در این بیانیه ضمن تاکید بر الغای مالکیت خصوصی اراضی و وسائل تولید ، بر رایگان شدن آموزش و پرورش ودرمان تاکید داشتند .
مارکس در ابتدای مانیفست چنین می نویسد : تاریخ تمام جوامعی که تاکنون وجود داشته ، تاریخ مبارزات طبقاتی است. آزاده و بنده، خاص و عام، ارباب و رعیت، استادکارو شاگرد و ظالم و مظلوم پیوسته در برابر یکدیگر صف آرائی کرده، به کشمکشی، گاه مخفی و گاه آشکار، بی وقفه، ادامه داده اند؛ کشمکشی که یا به تجدید سازمان انقلابی سراسر جامعه انجامیده یا به انهدام جمعی طبقات متخاصم.در اعصار اولیه تاریخ، تقریباً در همه جا، به تقسیم بندی پیچیده اجتماع به صنوف مختلف، و درجه بندی چندین لایه ای از مقامات اجتماعی بر می خوریم.
او در جای دیگر در توصیف جامعه بورژوازی می گوید : جامعه جدید بورژوائی، که از میان ویرانه های جامعه فئودالی سر بر کشیده، تخاصمات طبقاتی را کنار نگذاشته است. این جامعه فقط موفق شده است که طبقات جدید، شرایط جدید ستم کاری و اشکال جدید مبارزه را جانشین طبقات، شرایط و اشکال کهنه بکند. با وجود این عصر ما، یعنی بورژوازی، دارای ویژگی بارز است خاص خود: این عصر تخاصمات طبقاتی را تسهیل کرده است. بطور کلی جامعه، بیش از پیش، به دو اردوگاه بزرگ متخاصم، یعنی به دو طبقه ی بزرگ که مستقیماً رویاروی یکدیگر ایستاده اند، تقسیم می شود: این دو طبقه عبارتند از بورژوازی و پرولتاریا. از میان رعایای قرون وسطی، شهرنشینان آزاد شده نخستین شهرها برخاستند. از میان این شهرنشینان، نخستین عناصر بورژوازی پدیدار شدند. دستگاه فئودالی صنعت که در سایه آن تولید صنعتی در انحصار صنوف در بسته بود، دیگر تقاضاهای روزافزون بازارها جدید را بر طرف نمی کرد. سیستم کارگاهی جای سیستم قبل را گرفت. استادکاران بوسیله ی طبقه ی متوسط کارگاهی به کنار رانده شدند؛ تقسیم کار بین صنف های مختلف بهم پیوسته، در برخورد با تقسیم کار در هر کدام از کارگاه ها جداگانه، از میان رفت. در همان زمان، بازارها به رشد خود ادامه دادند و میزان تقاضا همچنان بالا رفت. حالا دیگر حتی کارگاه هم تکافو نمی کرد. دیری نگذشت که بخار و ماشین تولید صنعتی را دگرگون کرد. جا ی کار کارگاهی را صنعت غول پیکر جدید، و جای طبقه ی متوسط صنعتی را ملیونرهای صنعتی، رهبران ارتش های کامل صنعتی، یعنی بورژواهای جدید، گرفتند...
بورژوازی نمی تواند بدون دگرگون کردن دائمی ابزار تولید، و در نتیجه دگرگون کردن مناسبات تولید، و توأم با آنها، دگرگون کردن مناسبات کل اجتماع، به حیات خود ادامه دهد. بر عکس، حفظ شیوه های کهنه تولید بصورت تغییر نیافته اش، اولین شرط ادامه حیات برای همه ی طبقات صنعتی پیش از بورژوازی بود. دگرگون سازی دائمی تولید، متلاشی کردن بی وقفه تمام مناسبات اجتماعی، شک و تردید پایان ناپذیر و هیجان، عصر بورژوازی را از تمام اعصار قبلی متمایز می کند. تمام مناسبات پایدار و منجمد، با سلسله تعصبات و اعتقادات قدیمی و قابل احترام خود، در برابر بورژوازی از بین می روند، و کلیه ی مناسباتی که به تازگی بوجود آمده اند، پیش از آنکه قوام بگیرند، کهنه می شوند. آنچه قرص و محکم است بدل به باد هوا می شود، آنچه مقدس است به کفر می انجامد، و بشر سرانجام مجبور است با حواس جمع، با شرایط واقعی زندگی خود، و مناسبات خود با هم نوعش، روبرو شود. مارکس در مانیفست بیان می دارد" به جای جامعه کهن بورژوازی با طبقات و تناقضات طبقاتیش اجتماعی از افراد پدید می آید که در آن تکامل آزادانه هر فرد شرط تکامل آزادانه همگان است".
در گذشت رنه کلر :
درچنین روزی درسال 1981 میلادی رنه کلر کارگردان فرانسوی در گذشت . « این کار فردا اتفاق می افتد» عنوان مهمترین اثر اوست . وی در سن هشتاد و دو سالگی در گذشت .
صلح عثمانی و صربستان :
در چنین روزی در سال 1914 میلادی صربستان و عثمانی قرار داد صلح با یکدیگر امضا کردند .
انحلال چکسلواکی :
در چنین روزی در سال 1039 میلادی نازی ها ی آلمانی جمهوری چکسلواکی را منحل اعلام کردند .
خروشچف دبیر حزب :
در چنین روزی در سال 1953 میلادی نیکیتا خروشچف پس از مالنکوف دبیر حزب کمونیست شد .
نظر شما