۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۲۶

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین:

سرمازدگی ۱۹۰۰ میلیارد تومان به باغداران استان قزوین خسارت زد

سرمازدگی  ۱۹۰۰ میلیارد تومان به باغداران استان قزوین خسارت زد

قزوین- مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: بر اثر سرمازدگی امسال بیش از ۱۹۰۰ میلیارد تومان به باغداران و کشاورزان استان خسارت وارد شده است.

قدرت الله مهدی خانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بارش‌های بهاری منافع خوبی داشت و بسیاری از تالاب‌ها پر آب شد، آب‌های زیرزمینی افزایش یافت و نگرانی خشکسالی و تهدید ریزگرد نیز برطرف شد و باغداران از بارش‌ها خوشحال شدند.

مهدی خانی تصریح کرد: بارش‌های اخیر به میزانی بوده که باغداران سنتی و صنعتی هنوز هم برای خرید سهم آب مراجعه نکرده‌اند که نشان می‌دهد بارش‌ها کافی بوده و این وضعیت جای شکر دارد.

سرمازدگی ۱,۹۰۱ میلیارد تومان خسارت زد

مهدی خانی یادآور شد: امسال بر اثر سرمازدگی بیش از یک هزار و ۹۰۱ میلیارد تومان به باغداران استان خسارت وارد شد و به ۳۰ درصد محصولات آسیب زد.

وی بیان کرد: در سال گذشته تمامی محصولات باغی استان در اثر سرما آسیب دید و از بین رفت و میزان خسارت بالغ بر ۲ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان برآورد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین یادآور شد: بیمه محصولات کشاورزی از مسائل مهمی است که باید با جدیت مورد توجه جدی بهره برداران و کشاورزان قرار گیرد اما همچنان شاهد بی توجهی به بیمه محصولات هستیم.

مهدی خانی بیان کرد: در سال گذشته ۱۳ هزار کشاورز محصولات خود را بیمه کردند و امسال ۲۱ هزار نفر از بهره برداران محصولات خود را تحت پوشش بیمه قرار داده‌اند.

وی گفت: حوادث همیشه کشاورزان را تهدید می‌کند و سیل، خشکسالی، سرمازدگی، حریق از اموری است که بیمه شدن محصولات را ضروری می‌کند.

مهدی خانی تصریح کرد: در سال گذشته از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برای استمهال وام کشاورزان و تأمین بخشی از خسارت سرمازدگی در سراسر کشور اختصاص یافت و امسال ۳ هزار میلیارد تومان برای کمک به کشاورزان اختصاص یافته است.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین یادآورشد: سهم استان امسال ۳۳ میلیارد تومان است که برای تأمین سود تسهیلات و دیرکرد پرداخت وام کشاورزان به افراد خسارت دیده پرداخت می‌شود.

وی گفت: در سال گذشته ۱۶ هزار کشاورز خسارت دیده توانستند از تبصره استمهال وام استفاده کنند و از سوی دولت ۶۰ میلیارد تومان برای این امر اختصاص یافت.

مهدی خانی اضافه کرد: در اثر سرمازدگی امسال درختان گردو، گیلاس، آلبالو و مزارع گندم دچار آسیب و خسارت شد و بیشترین خسارت‌ها در مناطق آوج، تاکستان، کوهین، الموت غربی و شرقی، طارم، بویین زهرا، آبیک و بخشی از شهرستان البرز وارد شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: در سال گذشته پرداخت تسهیلات مرحله به مرحله بود اما امسال تا سقف ۲۰ میلیون تومان برای هر کشاورز تسهیلات یک جا پرداخت می‌شود.

کد خبر 4610987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha