۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۰

مصرف انرژی در کشور افزایش یافت؛

سبقت آذربایجان شرقی در مصرف آب و برق/صرفه جویی کلید عبور از بحران

سبقت آذربایجان شرقی در مصرف آب و برق/صرفه جویی کلید عبور از بحران

تبریز- با فرا رسیدن فصل تابستان و گرم تر شدن هوا، زنگ خطر مصرف آب و برق در آذربایجان شرقی و به خصوص کلانشهر تبریز نواخته شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- فائزه زنجانی: تابستان از راه می‌رسد. فصلی که برای دانش آموزان و دانشجویان طعم تعطیلی دارد و برای عموم مردم طعم گرما. تابستان می‌رسد و باد در پره های کولر با سرعت بیشتری می‌وزد و به دنبال خود، عقربه‌های کنتور برق و آب را به سرعت حرکت می‌دهد؛ عقربه‌هایی که گویی در میان خود مسابقه‌ای به راه انداخته‌اند.

تابستان که فرا می‌رسد، خاطره تاریکی‌های سال گذشته در ذهن مردم زنده می‌شود و با خود می‌پرسند که آیا امسال هم وضعیت همانند سال گذشته خواهد بود؟

مردم گله مند از خاموشی و مسئولان گله مند از مصرف بالا

وضعیتی که کار را به جایی رساند که شرکت برق به شکل رسمی و با یک جدول منظم، زمان خاموشی برق را در مناطق مختلف شهر اطلاع رسانی کرد. هر چند گاه خاموشی‌ها از این جدول هم فراتر رفت و مردم و به خصوص صاحبان کسب و کار را گله مند ساخت.

گله مندی مردم از مسئولان ادامه داشت و در این میان مسئولان نیز از بالا بودن میانگین مصرف برق و آب در کشور نسبت به متوسط جهانی سخن گفته و از عدم صرفه جویی مردم گله مند بودند.

حال چند روزی از فصل تابستان گذشته اما این بار مسئولان استانی و شهری و مدیران شرکت برق از آمادگی این شرکت و تجهیز کامل سیستم‌های برق خبر می‌دهند و تاکید دارند که اگر مردم صرفه جویی های لازم را داشته و به توصیه‌های سازمان برای پایین آوردن مصرف عمل کنند، امسال خبری از خاموشی‌ها و قطعی آب نخواهد بود.

ساعات اداری هم تغییر یافت

«ساعات کاری ادارات و واحدهای صنعتی و تولیدی استان تغییر می یابد»؛ این خبری است که چند روز مانده به آغاز فصل تابستان توسط رسانه‌ها و گروه‌های خبری دست به دست می‌شود و خبر از آغاز تمهیدات ویژه برای مدیریت مصرف برق در استان دارد.

استاندار آذربایجان شرقی تأمین انرژی در روزهای گرم تابستان را از دغدغه‌های همیشگی مسئولان می‌داند و در ادامه وضعیت تولید برق را در استان قابل قبول می‌خواند.

محمدرضا پورمحمدی افزایش فاصله بین تولید و مصرف برق را در استان عاملی برای تغییر شیفت و ساعات کاری ادارات در استان دانسته و با اشاره‌ای به گزارش مسئولان بر روند کاهشی مصرف برق طبق اجرای این روند، تاکید دارد.

عبور نورانی در گرو مصرف منطقی

«امسال تمام برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات فنی و فرهنگی مورد نیاز صورت گرفته تا خاموشی بی برنامه و ناشی از کمبود تولید نداشته باشیم.» مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان با بیان این مساله می‌گوید: «البته این امر مشروط به مدیریت و مصرف منطقی مشترکان بوده و برای عبور بدون خاموشی از تابستان امسال، نیازمند همراهی بخش‌های مختلف مصرف هستیم.»

۱۲ الی ۱۶؛ ساعاتی که هوای برق را باید داشت

افشین روشن میلانی با تاکید بر لزوم مدیریت برق به خصوص در ساعات بحرانی مصرف می‌گوید: «مصرف برق در ۴۰۰ تا ۵۰۰ ساعت درطول سال به پیک بحرانی می‌رسد که باید سه الی چهار برابر هزینه دریافتی از مردم، هزینه شود تا بتوان برق را در این ساعات به خانه‌های هم وطنان رساند.»

«تخریب تجهیزات برق و افزایش خاموشی تا جایگزینی تجهیزات جدید با بالا رفتن مصرف.»؛ مسأله‌ای که روشن میلانی، آن را عاملی برای خاموشی‌ها عنوان می‌کند.

ساعت ۱۲ الی ۱۶ ساعات بحرانی در زمینه مصرف برق هستند که برای کاهش بار مصرف، می‌توان استفاده از وسیله‌های برقی غیرضروری را به زمانی به جز این ساعات موکول کرد.

مراقب دمای کولر باشیم

به گفته مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان، سیستم‌های سرمایشی و کولر در صدر مصرف برق در ساعات اوج هستند و نزدیک به ۴۰ درصد مصرف برق مربوط به این سیستم‌ها می‌شود.

روشن میلانی، تنظیم دمای سیستم‌های سرمایشی در ۲۴ درجه را به عنوان دمای آسایش، بهترین راهکار برای کاهش مصرف برق می‌داند و درکنار آن، موکول کردن مصرف لوازم برقی از ساعات اوج به ساعات کم بار را لازم دانسته و می‌گوید: «با رعایت این نکات، خاموشی‌ها به حداقل می‌رسد.»

تخفیف در هزینه مصرفی با دقت در ساعات اوج مصرف

«طرح های تشویقی برای صاحبان صنایع و تخفیف در هزینه مصرفی»؛ خبری است که روشن میلانی با هدف کاهش مصرف در ساعات اوج می‌دهد.

او می‌گوید: «واحدهای صنعتی و تولیدی با مشارکت در طرح‌های تشویقی از جمله طرح تعطیلات و تعمیرات تابستانی، طرح ذخیره عملیاتی و طرح صنایع خود تأمین همانند سال قبل از پاداش‌های وزارت نیرو بهره مند می‌شوند و مشترکان خانگی و کشاورزی هم با جابجایی زمانی مصرف وسایل برقی از زمان اوج بار به ساعت‌های کم بار از تخفیف در هزینه مصرفی بهره مند می‌شوند.»

به گفته روشن میلانی تاکنون بخش صنایع و کشاورزی در راستای کاهش مصرف در ساعات اوج خوب وارد عمل شده و با آموزش‌های انجام گرفته، حدود ۱۵ درصد از مصرف بار در ساعات اوج، کاهش یافته و از سویی تغییر ساعات کاری ادارات نیز کاهش سه درصدی به دنبال داشته است.

ادارات ۲۰ درصد برق مصرفی خود را باید تولید کنند

البته سفارش‌ها برای کاهش مصرف برق به مشترکان خانگی و صنعتی ختم نمی‌شود و در این بین ادارات دولتی نیز وظایف ویژه ای به دوش دارند.

علاوه بر کاهش مصرف غیر ضروری در تمامی ادارات، تولید ۲۰ درصد از برق مصرفی دستگاه‌های دولتی از طریق انرژی خورشیدی وظیفه مهمی است که بر عهده این نهادها گذاشته شده و چنانچه اقدامی از سوی آنها در این راستا انجام نگیرد، هزینه ۲۰ درصد از برق مصرفی به صورت آزاد محاسبه خواهد شد.

خطر کم آبی و شاید بی آبی!

اما از مصرف برق و خاطرات خاموشی آنکه بگذریم، نوبت به قصه پرتکرار مصرف آب می‌رسد. در حالی که کارشناسان میزان مصرف آب را در ایران به نسبت کشورهای دیگر دو برابر می‌دانند اما دانستن این حقیقت نیاز چندانی هم به آمار و ارقام ندارد.

کافیست تنها یک بار با دقت به سبک زندگی خود نگاه کنیم؛ از شستن خودرو و حیاط خانه با آب شرب گرفته تا میزان آب مصرف شده در هنگام استحمام. تمامی اینها، نمایانگر این حقیقت است که مردم ایران تاکنون خطر کم آبی و اتمام ذخایر آبی را جدی نگرفته‌اند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی در این خصوص می‌گوید: طبیعتاً میزان مصرف آب در فصل گرما بالاتر می‌رود که از مردم می‌خواهیم با مصرف اصولی و استاندارد آب در این فصل مانع از قطعی آب و مشکل کم آبی شوند.

این در حالی است که مصرف استاندارد برای هر فرد در کشور و در طول شبانه روز ۱۵۰ لیتر بوده اما طبق گفته علیرضا ایمانلو این میزان در سال گذشته و در استان ۲۰۰ لیتر در شبانه روز برای هر نفر برآورد شده بود که این امر نمایانگر لزوم صرفه جویی ویژه آذربایجانی‌ها در مصرف آب است.

نکاتی ساده که می‌تواند راهگشا باشد

«برخی به خاطر خنک شدن آب، چند دقیقه‌ای شیر آب را باز کرده و آب را به هدر می‌دهند در حالی که با استفاده از یک قطعه یخ می‌توان مشکل را حل کرد یا به طور مثال مسواک زدن هم همین طور.» و شاید این ساده‌ترین مثالی است که علیرضا ایمانلو برای کاهش مصرف آب در منازل مطرح می‌کند.

او می‌گوید: «استفاده از شیرهای کاهنده مصرف آب و دوش‌های کم مصرف اگر چه در نظر تک تک افراد نتواند نقش چندان زیادی در کاهش مصرف آب داشته باشد اما اگر مجموع آب صرفه جویی شده را در نظر بگیریم به رقم بزرگی می رسیم.»

مصرف بالای آب در استان نسبت به شاخص جهانی

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز از پیشتاز بودن استان نسبت به دیگر استان های کشور همچون کرمان و مشهد در زمینه صرفه جویی در مصرف آب خبر می دهد.

یوسف غفارزاده در خصوص میزان مصرف آب در استان و مقایسه آن با استانداردهای جهانی می گوید: میزان مصرف آب هر فرد در شبانه روز در آذربایجان شرقی ۲۱۰ لیتر است، که این عدد در مقایسه با شاخص جهانی که ۱۲۰ لیتر در شبانه روز است، عددی بسیار بزرگ محسوب می شود.

سازمان‌های مردم نهاد و فعالین فضای مجازی وارد عمل شوند

اما در این میان برای آشنا کردن مردم نسبت به روش‌های کاهش مصرف آب و برق و از سوی دیگر عواقبی که مصرف بالا می‌تواند به دنبال داشته باشد، رسانه‌ها و صداوسیما نقش اساسی خواهند داشت. به خصوص رسانه‌هایی که در فضای مجازی نقش آفرین بوده و هر لحظه در ارتباط با مردم هستند.

از سوی دیگر سازمان‌های مردم نهاد نیز باید دست به کار شده و ایده‌ها و افکار خود را برای فرهنگ سازی در میان مردم در جهت کاهش مصرف ارائه دهند و به صورت عملی وارد میدان شوند.

هرچند در این میان انتظارها از فعالین فضای مجازی در استان و چهره‌های شاخص نیز بالا است.

تیر دو جانبه انتقادات!

شاید برخلاف همیشه که تیر انتقاد نسبت به کم کاری‌ها به سمت مدیران و مسئولان نشانه می‌رود، این بار علاوه بر لزوم تدبیر بیشتر مدیران، خود مردم نیز مهم‌ترین نقش را در جلوگیری از مصرف زیاد آب و برق دارند.

هرچند هوای خنک شهر تبریز و پایین بودن نسبی دمای آن به جز در چندین روز از تابستان امسال، سبب شده تا مشکل برق در تبریز به نسبت کل کشور کمتر احساس شود اما قطعاً روزهای گرم‌تری در انتظار آذربایجان شرقی و تبریز است.

شاید خاموش کردن یک لامپ، تغییر دمای کولر حتی به میزان یک درجه، دقت در مصرف آب و کاهش مصرف حتی یک لیتر آب در روز، در زندگی یک فرد تأثیر خاصی نداشته باشد اما قطعاً می‌تواند در روند کاهش مصرف مؤثر باشد و خاموشی‌ها و قطعی‌ها را به حداقل برساند. پس از همین امروز و از خودمان آغاز کنیم.

کد خبر 4655708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha