به گزارش خبرگزاری مهر، در نظرخواهی ماهنامه فیلمنامهنویسی "فیلمنگار" به عنوان نخستین نظرخواهی در زمینه فیلمنامهنویسی سینمای ایران، 164 نفر از اهالی سینما اعم از فیلمنامهنویسان، کارگردانان، بازیگران، تهیهکنندگان، منتقدان و سایر اهالی سینما بهترینهای تاریخ فیلمنامهنویسی سینمای ایران را برگزیدند.
بر اساس نتایج این نظرخواهی، فیلمنامهنویسان مستقل، مهرجویی، "هامون" و "رگبار" را برگزیدند، کارگردانان، بیضایی، "باشو غریبه کوچک" و "گاو" را انتخاب کردند و انتخاب بازیگران، بیضایی، "باشو غریبه کوچک" و "رگبار" بود. تهیهکنندگان، مهرجویی، "هامون"، "آژانس شیشهای" و "رگبار" را انتخاب کردند و منتقدان نیز بیضایی، "هامون" و "سوتهدلان" را برگزیدند.
در مجموع بهرام بیضایی با 415 امتیاز اول شد و داریوش مهرجویی با 273، ناصر تقوایی با 196، علی حاتمی با 173 و محسن مخملباف با 70 امتیاز در مکانهای دوم تا پنجم قرار گرفتند.
در بخش بهترین فیلمنامه پس از انقلاب نیز فیلمنامه "هامون" با 172 امتیاز اول شد و فیلمنامههای "باشو غریبه کوچک" (158)، "ناخدا خورشید" (115)، "روز واقعه" (92) و "اجارهنشینها" (74) مکانهای بعدی را به خود اختصاص دادند. فیلمنامه "گاو" با 173 امتیاز صدرنشین فیلمنامههای پیش از انقلاب بود. "گوزنها" (170)، "رگبار" (164)، "آرامش در حضور دیگران" (156) و "سوتهدلان" (148) نیز دوم تا پنجم شدند.
همچنین بیش از 700 نفر از خوانندگان ماهنامه فیلمنگار در این نظرخواهی شرکت کردند و بهرام بیضایی را با 311 امتیاز به عنوان بهترین فیلمنامهنویس پس از انقلاب برگزیدند. داریوش مهرجویی، علی حاتمی، ناصر تقوایی و مسعود کیمیایی نیز در ردههای بعدی قرار گرفتند.
"آژانس شیشهای" با 134 امتیاز فیلمنامه برتر پس از انقلاب شد و "هامون"، "سگکشی"، "باشو" و "بچههای آسمان" را پشت سر گذاشت. "گاو" نیز با 842 امتیاز بهترین فیلمنامه پیش از انقلاب شد و بالاتر از "سوتهدلان"، "قیصر"، "گوزنها" و "آرامش در حضور دیگران" ایستاد.
نظر شما