۱۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۱۷

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی تبیین کرد:

مصرف بالای «پلاستیک» در خراسان جنوبی/ماده‌ای که حیات می گیرد

مصرف بالای «پلاستیک» در خراسان جنوبی/ماده‌ای که حیات می گیرد

بیرجند- مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به آسیب های زیست محیطی مصرف پلاستیک گفت: خراسان جنوبی در مصرف پلاستیک در زمره استان های پر مصرف است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن اکبری در بازدید از خبرگزاری مهر خراسان‌جنوبی اظهار کرد: فراگیر شدن موضوع استفاده از پلاستیک به نیم قرن گذشته برمی‌گردد اما امروز بشر به این نتیجه رسیده که در استفاده از آن باید تجدید نظر کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: موضوع استفاده از پلاستیک از آن جهت حائز اهمیت است که در کوتاه مدت اثر آن را بر طبیعت مشاهده نمی‌کنیم اما در بلند مدت به تدریج اثرات زیست محیطی خود و آسیب بر محیط زندگی انسان را نشان می‌دهد.

اکبری با اشاره به اینکه ما در زمره ۱۰ کشور پر مصرف پلاستیک در دنیا هستیم، ادامه داد: در خراسان‌جنوبی نیز علی رغم اینکه در کل تولید زباله نسبت به سایر استان‌های کشور پایین و حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ گرم برای هر نفر در شبانه روز است، اما در موضوع مصرف پلاستیک در زمره پرمصرف‌ها هستیم.

وی افزود: اگر در نظر بگیریم در خراسان‌جنوبی هر نفر روزانه یک پلاستیک استفاده و حدود ۸۰ درصد آن نیز بازیافت شود باز هم سالانه شاهد مصرف ۱۸ هزار کیسه نایلونی خواهیم بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با بیان راهکارهای حذف پلاستیک از زندگی‌های روزمره جامعه امروزی گفت: حذف پلاستیک در مدت زمان کوتاه ممکن نیست و از این منظر باید باید با فرهنگ سازی استفاده از مواد پلاستیکی را کاهش داده و در صورت نداشتن مشکل بهداشتی از یک نایلون چند بار استفاده کنیم.

اکبری بیان کرد: از جنبه دیگر تا آنجا که ممکن است در مراسم‌های مختلف از ظروف یک بار مصرف استفاده نکنیم به ویژه آنکه طبق پژوهش‌ها استفاده از غذای داغ در ظروف پلاستیکی برای سلامت انسان نیز مضر است.

وی با بیان اینکه تجزیه پلاستیک در طبیعت حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ سال طول می‌کشد، افزود: اولین و بدیهی‌ترین آسیب پسماندهای پلاستیکی تخریب چشم انداز طبیعی زندگی بشر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: اگر در زمینه استفاده از مواد پلاستیکی تدبیری نیندیشیم به زودی تمام جاذبه‌ها و چشم‌اندازهای جذاب و منابع طبیعی ما مملوء از زباله خواهد شد.

اکبری ادامه داد: از جنبه دیگر مواد پلاستیکی در فرایند تجزیه و با گذشت چند سال تبدیل به مواد شیمایی می‌شوند که به همراه خود آلودگی منابع آب و غذا را به دنبال دارند و همچنین در سال بسیاری از گونه‌های حیوانی چون آهو به واسطه مصرف پلاستیک‌های رها شده در طبیعت تلف می‌شوند.

وی یادآور شد: از طرف دیگر برخی از مواد پلاستیکی چون سرنگ‌ها که ساختارخاصی دارند در صورت آتش گرفتن گازهای خطرناکی تولید می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گفت: در وهله اول باید تفکیک زباله برای بازیافت پسماندهای پلاستیکی صورت گیرد و اگر این اتفاق رخ نداد، دفن بهداشتی زباله های پلاستیکی پیگیری شود تا محیط زیست از مصرف پلاستیک‌های تولید شده توسط انسان آسیب کمتری ببیند.

کد خبر 4657735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha