۲۳ تیر ۱۳۹۸، ۲۰:۴۷

معاون امور زیستی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت:

آزاد سازی کرانه‌های در اختیار پایگاه‌های نظامی باعث بهبود گردشگری

آزاد سازی کرانه‌های در اختیار پایگاه‌های نظامی باعث بهبود گردشگری

بندرعباس - معاون امور زیستی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت گفت: اگر کرانه‌هایی از سواحل مکران که جزو مناطق نظامی محسوب می‌شود آزاد شود به بهبود حوزه گرشگری کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اکبر رضایی یکشنبه شب در جلسه کارگروه مشترک توسعه دانش‌بنیان سواحل مکران گفت: در گذشته محور مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت شکوفایی ظرفیت‌های داخلی محسوب بود و پس از مدتی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان محور این مرکز شد.

وی بیان داشت: یکی دیگر از محورهای این مرکز آگاه سازی کشور و نهادها است با اطلاع رسانی و گفتمان سازی در حوزه تهدیدات و فرصت‌ها.

معاون امور زیستی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت عنوان کرد: محور دیگر این مرکز که با نگاه جریان‌سازی رخ می‌دهد به دنبال نمونه سازی و الگو سازی است. اگر به دنبال ایجاد یک گفتمان در کشور هستیم، برای این است که پدیده‌ای ایجاد شود که بتواند به کشور کمک کند و ما در این راستا نهادسازی می‌کنیم و صورت لزوم به حوزه سیاست‌گذاری و اصلاح قانون نیز ورود می‌کنیم.

رضایی در خصوص دستاوردهای این مرکز گفت: به کمک شرکت‌های دانش بنیان موفق به تولید الیاف کربن شدیم و توانستیم به این تکنولوژی دست پیدا کنیم. ساخت و طراحی هواپیما از دیگر اقدامات این مرکز بود که نمونه آن هواپیمای فجر در ابعاد چهار نفره است.

وی تشریح کرد: نقشه جامع علمی کشور با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند راهبی کشور در امور نخبگان، سیاست‌های کلی امنیت فضای سایبری و لایحه حمایت از صنایع دریایی از جمله سیاست‌گذاری‌های این نهاد است.

معاون امور زیستی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت اذعان کرد: پارک فناوری پردیس به عنوان یک الگو در کشور توسط این مرکز شکل گرفت و بر اساس آن باقی پارک‌های علم و فناوری در کشور ایجاد شد.

رضایی عنوان کرد: از جمله حوزه‌های نوظهوری که مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت در آن‌ها فعالیت می‌کند به اینترنت اشیا، بلاک‌چین، استحصال آب‌های شهر، ژنتیک و پزشکی شخصی شده و رایانش کوانتومی که یکی از تکنولوژی‌های آینده بشری است می‌توان اشاره کرد.

وی ابراز کرد: سواحل و روستاهای واقع شده در طرح توسعه مکران در حوزه‌ها کشاورزی، شیلات و گردشگری مورد بازدید قرار گرفتند. با کشاورزان و جوانان منطقه نیز در خصوص پتانسیل‌های آن منطقه گفتگو شد.

معاون امور زیستی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت با بیان اینکه به دلیل پتانسیل‌های فراوان این سواحل وظیفه خودمان می‌دانیم که برای آبادانی به این حوزه ورود کینم، عنوان کرد: سطح اقتصادی مردم منطقه از دیگر عوامل ورود این مرکز به توسعه سواحل مکران است. به دلیل پتانسیل‌های مختلف در این منطقه فهمیدیم که مساله اصلی فقر نیست بلکه فراهم نبودن شرایط برای انجام فعالیت است.

رضایی در خصوص پتانسیل‌های اقتصادی سواحل مکران گفت: اکوتوریسم و انرژی‌های نو و تجدیدپذیر از پتانسیل‌های بسیار خوب این منطقه محسوب می‌شود که متأسفانه کمترین استفاده از آن‌ها می‌شود.
وی ادامه داد: بزرگترین پتانسیل این منطقه وجود خلیج‌فارس و دریای عمان است که به جز شیلات کمترین تأثیر را در فعالیت‌های اقتصادی دارند.

معاون امور زیستی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت اذعان کرد: گردشگری دریایی و کوه‌های مرجانی پکیج‌هایی است که می‌تواند جذب گردشگر را در جهت توسعه و بهبود اقتصاد آسان‌تر کند.

رضایی تصریح کرد: کرانه‌های گردشگری و زیبای شهرستان جاسک یا توسط دستگاه‌ها اشغال شده است یا در منطقه نظامی قرار گرفته است که اگر آزادسازی این مناطق در دستور کار قرار گیرد می‌تواند به بهبود حوزه گردشگری آن منطقه کمک شایانی کند.

وی با بیان اینکه در دو نقطه از شهرستان بشاگرد به شدت استعداد گلخانه به علت ایزوله بودن وجود دارد، گفت: اگر آب برای کاشت گیاهان دارویی در بشاگرد فراهم شود به شدت پروژه موفقی خواهد بود.

معاون امور زیستی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت تشریح کرد: یکسری پتانسیل‌هایی در مرکز وجود دارد که می‌توان به عنوان کمک‌های فناورانه در کنار مراکز دانشگاهی استان برای حل مشکلات قرار گیرد.

رضایی اظهارداشت: یکی از محدودیت‌هایی که برای توسعه سوحل مکران وجو دارد زیر ساخت‌های ترانزیتی است و اگر بخواهیم توسعه مکران را مد نظر قرار دهیم باید جاده‌ها باید بهبود یابند.

وی اذعان کرد: مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت خود را به عنوان بازوی مرکزی استان هرمزگان می‌داند چراکه استان به خاطر بعد مسافت حضور کمرنگ‌تری در پایتخت دارد در صورت نیاز تمام پیگیری‌ها را انجام خواهد داد.

معاون امور زیستی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ادامه داد: اگر هر نیازی برای پیگیری در هر نهادی باشد ما در خدمت استان هستیم تا برای حل مشکلات در راستای توسعه مکران کمک کنیم.

رضایی اظهارداشت: امیدوارم با تشکیل کارگروه‌های مربوطه در استان، تفاهم‌نامه‌ای میان مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت و استانداری منعقد شود تا وظایف خود را در مرکز و سطح منطقه بشناسیم و وارد فاز عملیاتی توسعه سواحل مکران شویم.

کد خبر 4666578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha