۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۸:۵۸

حسینی در نوزدهمین کنگره ملی پرسش مهر ریاست جمهوری مطرح کرد

سرمایه گذاری در آموزش و پرورش رفاه اجتماعی را افزایش می دهد

سرمایه گذاری در آموزش و پرورش رفاه اجتماعی را افزایش می دهد

سرپرست آموزش و پرورش گفت: کشورهایی که سرمایه گذاری بیشتری در آموزش و پرورش داشته باشند، چهار و نیم برابر رفاه اجتماعی در این کشورها افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، «نوزدهمین کنگره ملی پرسش مهر ریاست جمهوری» صبح امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، سید جواد حسینی سرپرست آموزش و پرورش و معاونان وزیر آموزش و پرورش در مرکز همایش‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این مراسم قرار است از برگزیدگان کشوری پرسش مهر سال گذشته نیز تجلیل شود.

سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در این مراسم گفت: در نوزدهمین پرسش مهر کلیدی ترین موضوع نظام تعلیم و تربیت پرسیده شد که سه بخش دارد اول آنکه چه چیزی در نظام تعلیم و تربیت آموختید؟ کدام معلم بیشترین نقش در مهارت آموزی داشت؟ و کدام مهارت برای آینده کشور مورد نیاز است؟

وی ادامه داد: بیش از دو میلیون اثر در این زمینه از سوی دانش آموزان و معلمان به دبیرخانه پرسش مهر رسید و امروز بیش از ۲۰۰ نفر تجلیل می‌شوند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۵۰ درباره سرمایه گذاری روی نیروی انسانی تحقیقی هم صورت گرفت و مشخص شد پر بازده ترین سرمایه گذاری در آموزش و پرورش صورت می‌گیرد و کشورهایی که سرمایه گذاری بیشتری در این حوزه داشته باشند، چهار و نیم برابر رفاه اجتماعی در این کشورها افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: نکته دیگری که می‌خواهم بگویم این است که آموزش و پرورش باید از حافظه محوری دور شود، مهم‌ترین محور در این حوزه باید تحقق عدالت اجتماعی باشد و دیگر اینکه روحیه پرسش‌گری و نقادی را باید در مدرسه افزایش دهیم. متأسفانه در این سال‌ها آنطور که شایسته و بایسته است، عمل نشده است.

وی ادامه داد: امروز آموزش و پرورش مهارت‌های فنی و حرفه ای را به عنوان سیاست جدی در دستور کار خود قرار داده است و در مهارت‌های انتقاد گری و پرسش گری و همچنین حل مساله و تفکر خلاق، تمام نظام برنامه درسی را بر اساس آنها تغییر می‌دهیم همچنین فرآیندهای یاددهی و یادگیری را به سمت مهارت محوری می بریم.

حسینی گفت: برای مهارت‌های فنی و حرفه‌ای بیش از ۹۰۷ هزار دانش‌آموز متوسطه دوم در بیش از ۲۰۰ رشته و در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش تحصیل می‌کنند و در برنامه ششم توسعه این تعداد ۵۰ درصد هدف‌گذاری شده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: سیاست توسعه متوازن رشته‌های متوسطه به این منظور است. همچنین هدایت تحصیلی و تاسیس هرم شغلی، برگزاری مسابقات علمی و عملی در هنرستان‌های کاردانش برای تحقق این هدف خواهد بود. ۳ درس کار و فناوری در دوره ابتدایی، درس هنر در متوسطه اول و کارآفرینی در متوسطه دوم با هدف فنی و حرفه‌ای کار گذاشته شده که بیش از ۴ میلیون دانش‌آموز را تحت‌پوشش قرار می‌دهد.

در ادامه مراسم، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران درباره وضعیت استخدام معلمان حق التدریس و مربیان پیش دبستانی اظهار کرد: آنچه در مجلس مصوب شده است برای وزارتخانه ها قید اجرایی دارد، بنابراین تمام افراد مشمول قانون استخدام می شوند اما قیدهایی برای آن داریم.

وی ادامه داد: امسال ۲۵ هزار نیرو از طریق دوره چهار ساله دانشگاه فرهنگیان و ۲۰ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ و استخدام مربیان پیش دبستانی وارد دوره های مهارت آموزی می شوند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۰۵ هزار مربی پیش دبستانی مشمول استخدام هستند، گفت: با توجه به اینکه برای مهر ۶۰ هزار بازنشسته داریم اما با تمهیدات اندیشیده از جمله بکارگیری معلمان خرید خدمات، حق التدریس و اضافه کردن ساعات آموزشی ۱۰۷ هزار کلای درسی بدون معلم نمی‌مانند.

کد خبر 4667709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha